رئیس قوه قضائیه بر قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با متصرفان اراضی ملی و تخریب و تغییر کاربری جنگل‌ها، مراتع و محیط زیست طبیعی تأکید کرد.

دادستان‌های سراسر کشور با هر گونه تغییرکاربری غیرقانونی اراضی و تخریب محیط زیست برخورد کنند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تسلیت مجدد ارتحال آیت‌الله طبسی گفت: مرحوم آیت ا‌لله طبسی از مجاهدان قبل از انقلاب و یار همیشگی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بودند و همواره بر حمایت از انقلاب و آرمان‌های آن تاکید داشتند و به آن عمل می‌کردند.
اهتمام آیت‌الله طبسی در صدور فرهنگ انقلاب
رئیس قوه قضاییه ترویج فرهنگ اسلامی و اهتمام و کوشش در راه گسترش و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی از طریق تأسیس دانشگاه رضوی، همچنین چاپ و انتشار کتاب‌های متعدد و بسیار مفید اسلامی و دینی را در کنار حرکت در مسیر اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط در امور سیاسی از ویژگی‌های بارز آیت‌الله طبسی برشمرد و افزود: آن مرحوم در جریان فتنه 88 نیز صراحتاً در برابر اهل فتنه موضع‌گیری و آن‌ها را به راه حق دعوت کردند.
آیت‌الله آملی لاریجانی با تأکید بر اینکه خدمت رسانی و پذیرایی از زوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) سعادت بزرگی است که نصیب ایشان شده بود ابراز امیدواری کردکه روح بلند این شخصیت مجاهد انقلابی با ارواح طیبه شهدا و اولیای الهی همنشین و رحمت و مغفرت الهی شامل حال ایشان شود.
هزینه‌های سنگین برای متصرفان اراضی ملی
رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به سخنان سال گذشته مقام معظم رهبری در روز 17 اسفند درباره منابع طبیعی و محیط زیست و ضرورت توجه به آن گفت: در پی سخنان و تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جرم‌انگاری تخلفات محیط زیستی، تصرف و تغییر کاربری اراضی ملی و قلع و قمع تصرفات غیرقانونی و تعقیب قضایی متخلفان، بخشنامه‌ای به دادستان‌های سراسر کشور صادر و در آن تأکید شد که با هر گونه تصرف جدیدی باید به شدت برخورد شود و نسبت به تأسیسات قلع و قمع صورت گیرد.
آیت‌الله آملی لاریجانی تأکید کرد: بر حسب گزارش‌های رؤسای کل دادگستری‌ها هم اکنون در بیشتر استان‌ها تصرف غیرقانونی و تغییر کاربری و تخریب مراتع و اراضی ملی تقریباً به صفر رسیده است.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه دستگاه قضایی هزینه‌های تصرف اراضی و ساخت و سازهای غیرقانونی اراضی و تخریب محیط زیست را برای متخلفان بسیار سنگین کرده است، گفت: البته در کنار برخوردهای قاطع با متخلفان، باید قانون منصفانه‌ای تصویب شود تا برای مقابله با تصرفات غیرقانونی ابتدا به سراغ افراد محروم نرویم.
آیت‌الله آملی لاریجانی بر همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی به منظور پیشگیری از جرائم زیست محیطی پیش از قضایی شدن آن تأکید کرد و افزود: در کنار اقدامات اجرایی و قضایی باید دستگاه‌های مختلف ذی ربط از جمله سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی، صدا و سیما، وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش در کنار هم و به کمک هم به فرهنگ سازی در توجه دادن عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان به لزوم حفظ محیط زیست و عدم تخریب آن اقدام کنند.
رئیس دستگاه قضا با تأکید بر ضرورت تبدیل مسئله حفظ محیط زیست به فرهنگی عمومی در کشور تصریح کرد: اگر موضوع حفظ محیط زیست و عدم تخریب جنگل‌ها و منابع ملی و طبیعی با کمک همه دستگاه‌های حاکمیتی، مردم و نهادهای غیر دولتی به ارزشی پذیرفته شده در سطح جامعه تبدیل شود آنگاه می‌توانیم امیدوار باشیم که معضل تصرفات غیرقانونی منابع طبیعی و تغییر کاربریها و تخریب محیط زیست در کشور رفع شود.‌
توطئه‌ای بزرگ علیه حزب‌الله لبنان
آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود قرار گرفتن نام حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی را «توطئه‌ای بزرگ در منطقه از سوی کشورهای غربی، صهیونیستی و برخی کشورهای عربی» توصیف کرد و با محکوم کردن این اقدام گفت: حزب‌الله لبنان و نیروی مقاومت در منطقه، در واقع جنبشی است که آبروی کشورهای اسلامی و عربی را در مقابل رژیم صهیونیستی خریده است.
رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: حزب‌الله لبنان کاری را که کشورهای عربی منطقه طی دو جنگ با رژیم صهیونیستی نتوانستند انجام دهند به خوبی انجام داد و دشمن صهیونیستی را مجبور به عقب نشینی کرد، با این حال اکنون این جنبش مقاومت اسلامی متهم به تروریسم شده است.
آیت‌الله آملی لاریجانی دلیل اقدام اخیر در تروریست خواندن حزب الله لبنان را شکست توطئه دشمنان در خلق گروه‌های تکفیری و داعش و به ثمر نرسیدن اهداف توطئه آمیز آنان دانست و گفت: در واقع برخی کشورهای اسلامی و عربی با حمایت خود از گروه‌های تکفیری و داعش آبرویی برای خود نگذاشتند و حال ک می‌بینند این تحرکات غیر انسانی از ناحیه تمامی عقلای عالم محکوم شده و آنان مجبور به عقب نشینی شده‌اند به دنبال ترویست خواندن حزب‌الله هستند.
رئیس قوه قضائیه در پایان تصریح کرد: اطمینان داریم که جبهه مقاومت و حزب‌الله به خوبی و با صلابت راه خود را ادامه خواهند داد و حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز از آن‌ها قطعی است، ما آن‌‌ها را برادران مجاهد خود می‌دانیم و مطمئنیم که فضاحت و خیانت رؤسای برخی کشورهای عربی در قبال جبهه مقاومت از دید امت مسلمان پنهان نخواهد ماند.
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گزارشی از سفر هیئت حقوق بشری به اجلاس اخیر ژنو ارائه کرد و سپس بحث و بررسی درباره پیش نویس طرح اصلاح موادی از قانون مجازات اسلامی ادامه یافت و موادی از آن به تصویب رئیس قوه قضائیه رسید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.