توافق‌های پی درپی روسیه با کشورهای دیگر برای واردات محصولات کشاورزی نشانگر این است که این فرصت‌ها لحظه به لحظه برای ایران از دست می‌رود.

بازار کشاورزی روسیه فرصتی که برای ایران از دست می‌رود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،‌ بازار صادرات محصولات کشاورزی بسیار خوبی در روسیه بوجود آمده و هنوز ایران نتوانسته به خوبی از این فرصت‌ها استفاده کند و این فرصت‌ها هم روز به روز از دست می‌رود.

اخبار سلسله‌واری از پیمان‌های روسیه برای واردات از دیگر کشورها شینده می‌شود و در این میان هنوز ایران درگیر آماده‌سازی مقدمات کار است.

بعد از پیوستن منطقه کریمه به روسیه، که به نظر می‌رسید منافع غرب و اروپایی‌ها در این نبوده است، روسیه را تحریم کردند، روسیه هم در پاسخ به این تحریم واردات محصولات کشاورزی از این کشورها را ممنوع کرد و بنابراین فرصت بسیار خوبی برای ایران پیش آمد که در صورت استفاده می‌توانست بهره‌برداری مناسبی کند.

اما به نظر می‌رسد ایران همچنان مقدمات کار را آماده می‌کند، پروتکل‌های بهداشتی، تعرفه‌ها، حمل و نقل و غیره  و در این میان دیگر کشورها اقدام به واردات به روسیه می‌کنند.

به وبی  به نقل از اسپوتنیک نیوز، تاجیکستان به روسیه پیشنهاد  کرد  باصطلاح « پل ویتامین» بین دو کشور ساخته شود.  منظور  تحویل سالانه  سبزیجات و میوه  و تره بار  به روسیه است.  کارشناسان قدرت بالقوه کشاورزی  تاجیکستان را  عالی ارزیابی می کنند  اما  از مسائل  فنی نیز صحبت می شود.

در سال 2015 میلادی، تاجیکستان بیش از 200 هزار تن  محصولات کشاورزی به روسیه صادر کرد.  در سال جاری تاجیکستان قصد دارد این میزان را یک ونیم برابر افزایش بدهد. به ارزیابی  دولت، تاجیکستان می تواند  در فصل بهار  تقریبا 200  هزار تن  پیاز  زودرس را به روسیه صادر کند.  در ماه مه، زردآلو، گیلاس ، سیب درختی و گوجه فرنگی  صادر خواهند شد.  به گفته کارشناسان تاجیک،  میوه و سبزیجات تاجیکستان از نظر اکولوژیکی  پاک هستند.  علت آن است که افزودنی های معدنی و شیمیایی برای  دهقانان  محلی گران  و غیر قابل دسترسی است. حمل ونقل این نوع مواد   از طریق خاک ازبکستان  مشکل ساز است. از اینرو  کشاورزان و دهقانان تاجیک فقط از  کود ارگانیک  استفاده می کنند و  به نور خورشید امیدوارند.

روسیه  یکسال پیش به تاجیکستان  اطمینان داد  که امکان  ایجاد  مراکز لجستیکی در نزدیکی « دوشنبه» را بررسی خواهد کرد.  کارفرمایان و تاجران روسیه در بهار سال جاری به دوشنبه سفر کردند.  آنها برای  بررسی  مسائل فنی  اجرای پروژه « پل ویتامین»  به دوشنبه  سفر کردند.  در وزارت کشاورزی تاجیکستان گفته شد که ممکن است موافقت نامه  جدید به امضا برسد.  در بهار سال جاری  کمیسیون  بین الدول دو کشور برگزار خواهد شد.  موضوع  همکاری در رشته کشاورزی در دستور روز قرار خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.