مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نحوه تملک اراضی و ساخت روستای جایگزین مناسب در طرح سد و نیروگاه آزاد را الگویی جهت به حداقل رساندن تبعات اجتماعی در احداث پروژه های عمرانی بزرگ کشور دانست.

روستاها در سد سازی جابه جا می‌شوند/لزوم توجه به مسائل اجتماعی در پروژه های سدسازی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، سید محمدرضا رضازاده با تاکید بر لزوم بررسی مسائل اجتماعی در جریان احداث پروژه های عظیم مانند سدها اظهار داشت: نقش مسایل اجتماعی در حوزه‌هایی که پروژه های عظیم مانند سد ساخته می شود، به دلیل تحت تاثیر قرار دادن زندگی مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در نتیجه ایجاب می کند که با اختصاص بودجه مناسب، حتی المقدور از اعتبارات خود طرح برای تطبیق زندگی و معیشت مردم با شرایط جدید پس از احداث سد، برنامه ریزی و اقدام نمود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در ادامه با تشریح وضعیت فعلی مواجهه با مسایل اجتماعی در اثر اجرای طرح های عمرانی و آسیب های مترتب بر آن اضافه کرد: متاسفانه بدلیل اینکه وظیفه برنامه ریزی و ساماندهی معیشت و آینده جوامع متاثر از اجرای طرح های بزرگ عمرانی در حیطه مسئولیت دستگاه‌های اجرایی متعدد قرار دارد؛ بعضاً مورد غفلت و موازی کاری قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: لازم است برای معیشت آینده مردمی که در پروژه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و از مخزن سد جابجا می‌شوند برنامه‌ریزی مطلوبی انجام شود و در قالب خود طرح های عمرانی، بودجه‌ای به این برنامه ها و اقدامات تخصیص یابد.

رضازاده در پایان به مسئله تملک اراضی و ساخت روستاهای جایگزین در طرح سد و نیروگاه آزاد استان کردستان اشاره کرد و ابراز داشت: اگر مانند این طرح به مسایل جانبی توجه بیشتری شود، شاهد کمترین تبعات اجتماعی در پروژه‌ها خواهیم بود. همچنین باید این فرایندهای برنامه ریزی شده و مناسب، تجربه‌ای برای همه متولیان پروژه های عمرانی شود تا با بهره‌گیری از آن بتوان در پروژه‌های دیگر موفق تر عمل کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.