۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
کد خبر: 364746

محمد حسین جعفریان

بازی غرب با کارت قره باغ علیه پوتین

جمهوری‌های جدا شده از شوروی سابق عموماً با یکدیگر و یا با روسیه مناقشات مرزی حل نشده‌ای دارند. در آسیای مرکزی، روس‌ها عمده شهرهای تاجیک‌نشین سمرقند و بخارا را در زمان تقسیم‌بندی‌های اولیه در محدوده جمهوری ازبکستان قرار دادند و این مسأله همواره یک دشمنی اعلام نشده میان تاجیکستان و ازبکستان را سبب شده است. به همین ترتیب ترکمن‌ها با ازبک‌ها و قزاق‌ها، قرقیزها با هر دو جمهوری تاجیکستان و ازبکستان، قزاقستان با خود روس‌ها و... دعواهای متعدد ارضی دارند. در غرب دریای خزر هم این مشکلات کمتر از آسیای مرکزی نیست. در وهله نخست گرجستان مناقشات مفصلی با خود روسیه دارد. آذربایجان هم ادعاهای دیگری در منطقه‌ای دیگر با روس‌ها دارد. جهان کشمکش‌های گرجستان را با مسکو بخوبی بخاطر دارد که در نهایت به جدا شدن دو منطقه مهم «اوستیای جنوبی» و «آبخازیا» از گرجستان و الحاق آن به روسیه منجر شد. آن جدایی جنگ مختصری را نیز به دنبال داشت که البته بازنده اصلی آن «تفلیس» بود.
در تمام این مناقشات رنگارنگ میان جمهوری‌های مذکور، دعوا بر سر منطقه خودمختار «قره‌باغ» میان جمهوری ارمنستان و آذربایجان، یکی از خونبارترین آن‌ها بوده است. در اواخر دهه 80 میلادی، جنگ خونینی میان این دو کشور نو استقلال در گرفت که به کشته شدن بیش از 35 هزار تن انجامید. ده‌ها هزار زخمی و نیز آواره شدن بیش از یک صد هزار تن از دیگر عوارض این جنگ بی‌حاصل بود. نبردی که در نهایت با پذیرش آتش‌بس از سوی هر دو طرف در سال 1994 به پایان رسید.
حالا خبر می‌رسد بار دیگر درگیریها در قره باغ بالا گرفته است. ارمنستان مدعی است بیش از 30 تن از شهروندانش به دست سربازان آذری کشته شده‌اند و در سمت دیگر آذری‌ها مدعی حمله ارمنی‌هایند و کشته شدن 12 سربازشان به دست آن‌ها. در یکی دو سال اخیر، پوتین توانسته است با اتخاذ سیاست‌های مبتکرانه و استفاده بهینه از قدرت فراموش شده ارتش روسیه، بار دیگر کاری کند تا روسیه در قامت یک ابرقدرت ظاهر شود.
او در اوکراین بسیار هوشمندانه آمریکا و متحدان غربی‌اش را ناکام گذاشت و با قلدری تمام، شبه جزیره کریمه را به خاک روسیه ملحق کرد. در سوریه هم پوتین و نیروی نظامی‌اش یک عنصر مهم و مؤثر بود که غرب و متحدانش را دچار سردرگمی و انشقاق کرد. با این عملکرد او دشمنان بسیاری را برای خود به وجود آورد. این دشمنان قدیمی و تازه مدت‌هاست آشکارا و پنهان درصددند تا از هر راهی که می‌توانند به او ضربه بزنند. یکی از این راه‌ها آزار متحدان روسیه و هجوم به مناطق نفوذ سنتی روس‌هاست. آسیای مرکزی و قفقاز برای این منظور هدف بسیار مناسبی هستند. باکو طی سال‌های اخیر بسیار به غرب و رژیم صهیونیستی نزدیک شده و انبوهی سلاح از آن‌ها خریده است. حالا زمان استفاده از آن سلاح‌ها با تحریک دشمنان پوتین برای ناامن کردن منطقه تحت سیطره روس‌ها و آزار یک متحد شناخته شده کرملین یعنی «ایروان» است. دولتمردان باکو باید این را بفهمند که به کارت بازی برای اهداف غرب و متحدان عرب آن‌ها بدل نشوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیل IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    7 7
    بنام خدا قره باغ متلق به ایران است وبه امید خدا به زودی به دست دشمنان خودشان آزاد خواهد شد .وبه آغوش وطن خواهد آمد.
  • قادر IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    15 1
    فکر کنم شما هم ارمنی هستید نمیدانم چرا این دولتمردان ما ارمنی را بیشتر از شیعه دوست دارند الله و اعلم
  • والایی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    13 2
    اذربایجان برای خاک خودش میجنگد.ازقلمتون درست استفاده کنین
  • امير حيدري IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    12 2
    خوب كه چي داستان شما ربطي به قره باغ نداره قره باغ سرزمين اسلام و اذربايجان هست و قطعنامه هاي سازمان ملل هم به تخليه خاك اسلام دارد و جالب اين است كه بسياري كشورهاي غير اسلامي مثل ايتاليا و بلا روس و اكراين و گرجستان و ... حمايت ميكنن شما ميگيد كارت غرب!!!! اگه اينها صلح ميخواستند با صلح از قره باغ و أراضي اشغالي اذربايجان خارج مي شدند كه نيستند و به نظر شما بايد ول كنه و از ٢٠% خاكش چشم پوشي كنه و شما كه
  • ايراني IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 1
    اذربايجان ايران حامي ملت برادر خود است ظاهرا مسئولان ما ارمني هستند به اسم اسلام
  • س IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    قلدری تمام ...دولتمردان باکو باید این را بفهمند که به کارت بازی برای اهداف غرب و متحدان عرب آن‌ها بدل نشوند ...چقدرم بی طرفیتو
  • تبریزلی IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    باتوجه به این داستان رسانه هایه ماهم باید مواظب باشند تبدیل به رسانه هایه ارمنی و ضد تورک نشوند چون عواقبی بدی برایه انها دارد قره باغ خاک ازربایجانست و همه ملتها ودولتها برای خاک خود در همه جایه دنیا میجنگند. باتشکر
  • یاسر IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    اقای جعفریان این تحلیلتون در باره قره باغ واقعا به دور از واقعیت و کذب محض هست.شما بهتره یه ذره واقعیات رو ببینید و مغرضانه تحلیل نفرمایید.چندین دلیل برای این که روسیه یک جنگ دیگر در منطقه به راه بیاندازه وجود داره .اونوقت شما تقصیر رو گردن آمریکا ومتحدانشون می اندازین دریغ اشاره به یک دلیل قانع کننده.قره باغ سرزمینی مثل فلسطین هستش که به زور جنگ واشغالگری از کشور اذربایجان جدا شده.
  • فردین IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 1
    آذری ها چنصد ساله ک ساکن این مناطق شدن. دیگه چ ادعایی دارن
  • هووم IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    ارامنه دیگر نیامدند شعار مرگ بر ایران و خلیج عربی سر دهند و پرچم الله اکبر نشان ایران را در تبریز به اتش بکشند و پرچم ایران را بشکل فرچه دستشویی درست کنند و فحشهای خواهر و مادر و زن و بچه(نسبت لواط و نسبت زنا) سر دهند در حالیکه در آموزه های اسلام ناب محمدی حق دشنام دادن به بدترین دشمنان خود را ندارید چه رسد به دشنامهای رکیک آنچنانی.اسلامتان بدرد خودتان می خورد.ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید.