۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 365543

آیا فعالان و خبره‌های فرهنگی اعلام شده از سوی فاضل نظری در طول سال روزی به سینما،‌ روزی دیگر به سالن تئاتر، روزی دیگر به گالری آثار تجسمی(البته گالری جلوی درب حوزه هنری نه)، روزی به کنسرت موسیقی و... رفته‌اند؟

 به نام هنر انقلاب به کام...

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، صبح روز گذشته نشست خبری هفته هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد تا هم چون سنوات گذشته بستری برای معرفی چهره هنرمندان انقلاب اسلامی ایجاد شود. در همین راستا افرادی نیز نام برده شدند. این افراد به دلیل فعالیت‌های شاخص یا خلق اثری فاخر که در سال گذشته داشته‌اند، انتخاب شده‌اند و به گفته معاون هنری حوزه: «شیوه انتخاب براساس سال تولید اثر نیست و برای مثال ملاک در بخش سینما، سال اکران است. گروهی کانونی از خبرگان و فعالان مطلع عرصه فرهنگی به یک فهرست اولیه رسیده و از رهگذر بررسی مرحله به مرحله توسط 60 نفر خبره در حوزه‌های مختلف با تأکید بر جامع الاطراف بودن، طبق یک روش علمی نفرات نهایی انتخاب خواهند شد.»

اینکه این گروه‌های مطلع و فعال فرهنگی چه کسانی هستند و لیست اسامی آن‌ها را کجا می‌توان یافت هیچکس چیزی نمی‌داند. پس از اعلام نامزدهای دریافت جوایز در بخش‌های مختلف جشنواره هنر انقلاب که آقای معاون هنری از آن‌ها نام برد با توجه به ارزیابی متفاوتی که از برخی افراد حاضر در این لیست وجود دارد، برای برخی این سؤال پیش آمده که فعالان فرهنگی در طول سال روزی به سینما،‌ روزی دیگر به سالن تئاتر، روزی دیگر به گالری آثار تجسمی(البته گالری جلوی درب حوزه هنری نه)، روزی به کنسرت موسیقی و... رفته‌اند؟

بخشی از نام‌‌های اعلامی از سوی حوزه هنری به اعتقاد برخی از قبل مشخص بود، مثلا کسی درخصوص قرار گرفتن نام مجید مجیدی، هادی محمدیان و افرادی از این دست در این لیست حرفی ندارد چه اینکه شایسته‌تر از این افراد شاید کمتر کسی یافت شود اما این قضاوت شامل حداقل چند نفر خاص که هیچ اثرگذاری‌ و فعالیتی در چند سال اخیر نداشتند، نمی‌شود.

نمی‌خواهم در اینجا لیستی درست کنم و بگویم در هفته هنر انقلاب باید از این افراد هم تجلیل شود، نه، اما واقعا سوال جدی وجود دارد که آیا این خبره‌ها و فعالان فرهنگی در سال 94 سالن تئاتر رفته‌اند، یا مثلاً گذرشان در مهر ماه سال گذشته به تئاتر شهر خورده تا ببینند در محوطه آن چه خبر است و آیا اثری برای شهدای غواص اجرا شده یا نه؟ آیا نمایشی که برای شهید چمران روی صحنه رفت و با اقبال مخاطبان مواجه شد را در لیست ارزیابی‌ها داشته‌اند؟ آیا کاری برای یمن شده؟ آیا کاری برای مدافعان حرم روی صحنه رفت؟ آیا نمایشی در باب آیین های ایرانی(مثلا جشنواره آیینی سنتی برگزار نشده) اجرا شد؟ آیا کسی با اقتباس از کتاب خاطرات شهدا که سوره مهر نیز چاپ کرده، نمایش‌نامه‌ای نوشته؟ و بسیاری آیاهای دیگر که وقتی قرار باشد دیده نشود، نمی‌شود و فلان بازیگر نقش چندم یک نمایش به واسطه رابطه‌هایش دیده می‌شود اما این همه جوان فعال و پرشور که پشت سر این کارها بودند، نه.

جایزه دادن امر خوبی است، اما ای کاش از روی آگاهی و اطلاع و به عدالت باشد. بیش از آنکه به فکر برگزاری هفته ای به نام هنر همزمان با سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم باشیم، به این نیز فکر کنیم که اقداماتمان اگر از این دست است، انگیزه بخش فعالان باشد. شاید نیاز است معیارهای انتخاب کمی بالاتر گرفته شود و از افرادی برای انتخاب استفاده شود که واقعا فعال هستند.

محراب محمدزاده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.