قدس آنلاین/مهدیه قمری : شهردار مشهد با اشاره به اینکه بیان قصه توسط مادر به تربیت اصولی و درست کودک کمک می‌کند، گفت: برگزاری جشنواره مادران قصه گو در مشهد فعالیت فرهنگی فاخری است که توسط شهرداری پایتخت معنوی کشور برگزار شده است.

جشنواره مادران قصه‌گو فعالیت فرهنگی فاخری است

سیدصولت مرتضوی پنج شنبه گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره مادران قصه‌گو در سالن همایش صدا و سیما خراسان رضوی، این جشنواره را برگ تازه ای از خدمات شهرداری در حوزه فرهنگی دانست و اظهار داشت: مادر تربیتش را با قصه‌گویی برای فرزندانش تکمیل می‌کند؛ زیرا بیان قصه به شیوه‌ای درست می‌تواند آینده فرزندان امروز جامعه را در مسیری مناسب قرار دهد.
او تأکید کرد: اگر صاحب نظران و اهل قلم جامعه ما بتوانند قصه‌های جدید و مطلوبی را به رشته تحریر درآورند، بی‌تردید مادران امروز می‌توانند قصه گویان خوبی برای تربیت فرزندان خود باشند.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه جغرافیای ایران مردان بزرگی را تربیت کرده که هر کدام برای خود قصه هایی دارند، یادآور شد: شهدای خراسان از جمله چراغچی، کاوه، شوشتری، همت و ... از جمله این مردان بزرگ محسوب می‌شوند که قصه‌های قناعت، ایثار و شجاعت را به جامعه انتقال می‌دهند.
مرتضوی با بیان اینکه از هنر قصه‌گویی می‌توان بیشتر استفاده کرد، ادامه داد: مادران از طریق توجه به هنر قصه‌گویی می‌توانند سبک زندگی را به فرزندان خود ارایه کنند و افزون بر اینکه می‌توانند تعامل میان زن و مرد را در تشکیل خانواده فرزند خود در آینده بهبود بخشند، فرزندان آن‌ها می‌توانند در آینده با تشکیل خانواده براحتی از کنار ناملایمات زندگی عبور کنند.

 استقبال بسیار مادران مشهدی
از جشنواره مادران قصه گو
در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره مادران قصه‌گو مشهد، دبیر این جشنواره در جمع خبرنگاران از اعلام فراخوان این جشنواره در پاییز سال گذشته خبر داد و افزود: بر اساس این فراخوان افزون بر مادران، مربیان نیز که در گذشته آموزش قصه گویی دیده بودند، می‌توانستند در این جشنواره شرکت کنند.
حمید صادقی حضور مربیان مجرب در این جشنواره را بواسطه همکاری آستان قدس رضوی، اداره کل بهزیستی خراسان رضوی و مهدهای کودک دانست و بیان کرد: استادان همچون هنرمندان پیشکسوت تلویزیون در عرصه قصه گویی از جمله مریم نشیبا، امیدوار، محمدرضا سرشار، راستگو و کردی برای مادران 10 ساعت و برای مربیان 20 ساعت به تدریس قصه‌گویی پرداختند.
او به سامانه پیامکی شرکت در این جشنواره اشاره کرد و گفت: مادرانی که با این سامانه در جشنواره شرکت کردند، در فرهنگسراها پنج جلسه دو ساعته آموزش قصه گویی دیدند.
مدیر فرهنگسرای کودک و آینده اضافه کرد: بیش از 4 هزار نفر از مادران در مرحله نخست این جشنواره ثبت نام کردند که پس از داوری ها 360 نفر  به مرحله دوم راه یافتند و در نهایت 40 نفر به مرحله سوم راه یافتند که از این میان 10 مادر قصه‌گو برتر انتخاب شدند.
صادقی با تأکید بر اینکه مؤسسه مردم نهاد نور و نشاط رضوی به عنوان بازوی اصلی آموزش و داوری میان مادران قصه‌گو به سازمان فرهنگی تفریحی  شهرداری مشهد کمک کرد، ادامه داد: برای 6 ماه دوم امسال نیز در نظر داریم فراخوان دومین جشنواره مادران قصه‌گو مشهد را در دو بخش مبتدی و پیشرفته اعلام کنیم.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشتی مادران با کتاب و مطالعه آن عنوان و بیان کرد: بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه از طریق بیان قصه برای فرزندان از بین می‌رود؛ زیرا به تربیت درست آن‌ها منجر می‌شود.
دبیر جشنواره مادران قصه‌گوی مشهد اضافه کرد: این جشنواره در تهران نیز در دو سال گذشته برگزار شد، اما به نظر می‌رسد، مشهد بواسطه توجه ویژه به آموزش قصه‌گویی به مادران و مربیان، شیوه جدیدی را در این مسیر اجرایی کرده است.

 حاشیه ها
* در این مراسم 10 مادر و 3 مربی مورد تقدیر قرار گرفتند.
* در این مراسم از محمد میرکیانی، محمدرضا سرشار، عذرا وکیلی و زهرا مهاجری، هنرمندان پیشکسوت عرصه قصه گویی رسانه ملی تجلیل شد.
* اجرای این مراسم بر عهده گیتی خامنه بود.
* در بخشی از این مراسم، محمدرضا سرشار گوینده برنامه قصه‌های ظهر جمعه به بیان قصه ای از ائمه اطهار(ع) پرداخت که با تشویق حاضران مواجه شد.
* در این مراسم از تمبر جشنواره مادران قصه گو مشهد رونمایی گردید.
* این مراسم که قرار بود ساعت 17 برگزار شود، با یک ساعت تأخیر آغاز شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.