قدس آنلاین/ حسن احمدی فرد: مددکاران اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران سراسر کشور با تولیت آستان قدس رضوی دیدار کردند. در این دیدار که در تالار اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی انجام شد، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به مددکاران اجتماعی توصیه کرد از انفاس قدسیه حضرت رضا(ع) مدد بگیرند تا در رفتار و گفتارشان تأثیرگذار باشد.

ائمه معصومین(علیهم السلام)، الگوهای کامل دگرخواهی و مددکاری هستند

  دگرخواهی در پرتو خداخواهی
عضو شورای عالی حوزه های علمیه خراسان انتخاب روز میلادحضرت امیرالمومنین علی(ع) به عنوان روز مددکار را دارای پیام دانست و گفت: در فرهنگ دینی ما دگرخواهی متفاوت از دگرخواهی در فرهنگ غیر دینی است، زیرا دگر خواهی در فرهنگ غیردینی یا برای جلب توجه است یا برای تحکیم موقعیت و یا برای جذب منافع اما دگرخواهی در فرهنگ دینی در پرتو خداخواهی تعریف می شود.  وی، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) را الگوهای اعلای دگرخواهی در فرهنگ اسلامی دانست و گفت: آن‌ها در خانه ای کوچک، تجربه ای بزرگ از دگرخواهی را پیش روی جهانیان قرار دادند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به بیان تفاوت های دگرخواهی در فرهنگ اسلامی  با دگرخواهی در فرهنگ های دیگر پرداخت و گفت: مهم‌ترین امتیاز دگرخواهی دینی این است که این رفتار، به خاطر خداست و نه به خاطر تبعات دنیایی. وی ادامه داد: در جهان مادیات هر کس برای دیگری کار می کند، توقع پاداش دارد؛ همچنان که می بینیم وقتی نظام های سلطه با داعیه طرفداری از حقوق بشر یا هواخواهی از حقوق ملت‌ها، دست به اقدامی می زنند، ابتدا منافع خودشان را در نظر می گیرند.


  اعتراف دشمنان به فریبکاری
عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: اگرچه در فرهنگ دینی به این فریبکاری دشمنان اشاره شده اما برخی در داخل کشور به آن باور نداشتند تا اینکه اکنون دشمنان با صراحت به این فریبکاری خود اعتراف می کنند.
وی با اشاره به اینکه امروز نظام استکباری نمی تواند از منافع ملت ها دم بزند زیرا دم خروس دروغ شان پیداست، افزود: آن‌ها به ملت‌های خودشان هم وفا نمی کنند و امروز فهرست بلندبالایی از جفاکاری این جریان ها به ملت های خودشان وجود دارد.  تولیت آستان قدس رضوی، ائمه معصومان را الگوهای کامل دگرخواهی و مددکاری دانست و افزود: تا امروز هرچه شنیده ایم از شهادت حضرت امام حسین(ع) است، اما در آموزه های ایشان، دگرخواهی جایگاهی فوق العاده دارد.  وی به سیره عملی حضرت رضا(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان دست به طعام نمی بردند، مگر آنکه ابتدا خدمتکاران از آن طعام بهره مند می شدند. رئیسی، پژوهشگران را به تحقیق درباره دگرخواهی و مددکاری در سیره رضوی دعوت کرد و گفت: به خاطر همین رفتارها، حضرت رضا(ع)، امام رؤوف شناخته می شوند.


  مددکاران و نقش قائم مقامی شهید
وی افزود: کمک شما مددکاران به خانواده‌های شهدا و توجه‌تان به همسر و فرزندان ایشان، به نوعی ایفای نقش قائم مقامی شهید در یاری رساندن به اعضای خانواده است. پس مددکاری، شنیدن درد دل‌ها، تسکین دادن و... از بهترین کارهاست و آنچه از سیره ائمه معصومین(ع) داریم این است که قدر خود را در آرامش دادن به خانواده‌های شهدا بدانید و خدا را شاکر باشید.
وی با بیان اینکه در جنگ تحمیلی، خانواده‌های بسیاری بی‌سرپرست و داغدار شدند، گفت: هرچند در همه جای جهان، بیشترین آسیب‌های اجتماعی متوجه خانواده‌های بی‌سرپرست است، اما خانواده‌های معزز شهدای ما، نه تنها در نبود عزیزانشان میدان را خالی نکردند، بلکه خود مرهم دل‌های دیگران و الهام‌بخش جامعه اسلامی شدند و بحمدالله پایین‌ترین ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه متوجه این خانواده‌ها شد. از یک طرف دلدادگی به دین، انقلاب و ارزش‌ها و از طرف دیگر، تشکیل بنیاد شهید انقلاب اسلامی به دستور امام راحل و نیز هدایت‌های رهبر معظم انقلاب کاری کرد که این سرمایه‌های انقلاب اسلامی در مقابل آسیب‌ها مصون باشند.
در ابتدای این دیدار ایزدی، معاون تعاون بنیاد شهید به ارایه گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد و اجلاس سراسری مددکاران اجتماعی در مشهد پرداخت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.