۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 375308

ثبت سفارش‌های مربوط به گذشته که شرایط تخلف واردات را در هر شرایطی حتی در زمان ممنوعیت واردات فراهم می‌کند، بعد از شالی‌کاران این بار یقه دامداران را گرفت و آنها را مجبور به ریختن شیرخام خود در جوی آب کرده است.

آنچه در جوی می‌رود "شیر" است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، چند روزی از صحبت‌های مدیرعامل اتحادیه دامداران مبنی بر واردات غیرقانونی 8 هزار تن شیر خشک به کشور نگذشته بود که رمضانعلی سبحانی‌فرد نماینده مردم سبزوار روز گذشته در مجلس شورای اسلامی با صدای  بغض آلود از تخلیه شیر دامداران در جوی‌های مقابل اداره جهادکشاورزی این شهرستان خبر داد.

وی پیش از پایان جلسه علنی روز دوشنبه مجلس در تذکری شفاهی خواهان حل مشکل فروشندگان شیر و دامداران حوزه انتخابیه خود شد.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: چند میلیون تن شیر خشک وارد کشور شده و دو روز است که هیچ‌کس از دامداران شیر نمی‌خرند، به همین دلیل آنها شیرخود را در محوطه سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار تخلیه می‌کنند.

وی از رئیس‌جمهوری خواست تا به صورت ویژه به این موضوع رسیدگی کند.

بنابراین گزارش، محمدحسن ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی خواست این موضوع را پیگیری کند.

شیر بعد از گذشت 2 سال از حذف یارانه هنوز می‌نالد

به گزارش تسنیم بیش از 2 سال است که دامداران در ارتباط با نرخ خرید شیر خام خود اعتراض دارند و قیمت فروش آن را پاسخگوی هزینه های تولید نمی دانند.

نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام در حالی 1440 تومان تعیین شده است که در سال دو سال گذشته به قیمت هزار و 100 تا هزار و 250 تومان از دامداران خریداری می‌شود که با وجود پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خرید این محصول از دامداران به نرخ مصوب، صنایع لبنی زیر بار این موضوع نمی‌روند.

رکنی معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌‌وگویی که با خبرنگار تسنیم داشت، سازمان حمایت را مسئول نظارت براجرای این قیمت و خواسته بر حق دامداران دانست ولی با وجود فشار سازمان حمایت بر صنایع لبنی آنها نیز اقدامی برای بالا بردن نرخ خرید شیرخام خود نمی‌کنند و از قیمت بالای نرخ شیرخام کشور در مقایسه با قیمت‌های جهانی دم می‌زنند.

بنا بر این گزارش در شرایطی که نرخ خرید شیر خام مورد مناقشه صنایع لبنی و دامداران قرار داشت؛ واردات غیرقانونی شیرخشک شرایط بدخرید شیر خام دامداران را وخیم تر کرد و گزارش‌های رسیده نشان می‌داد که نرخ شیرخام در برخی مناطق تا هرکیلوگرم 800 تومان نیز کاهش یافته است.

بر اساس تذکری که نماینده مردم سبزوار در مجلس ارائه کرده است، دامداران به این نتیجه رسیده اند که باید شیرخام خود را در جوی بریزند تا تقاضای آنها به گوش مسئولان عالی رتبه دولتی برسد.

شاید یکی از مهم ترین دلایل این مشکل و اختلافات موجود در خصوص نرخ شیر خام حذف یارانه دولت از شیر خام است. دولت برای رفع این مشکل میان دامداران و صنایع لبنی، به تولید شیرخام یارانه پرداخت می‌کرد اما این این یارانه در 2سال گذشته قطع شده است. 

ثبت سفارش‌های مربوط به گذشته بلای جای تولید داخل

بنابر این گزارش بر اساس توضیحی که وزارت جهاد کشاورزی در خصوص واردات شیر خشک به کشور به اتحادیه دامداران ارائه کرده، این واردات از طریق ثبت سفارش های گذشته صورت گرفته است و واردات این محصول به کشور ممنوع است. لازم به یاد آوری است سال گذشته نیز در مقطعی که وزارت جهادکشاورزی واردات برنج را ممنوع اعلام کرده بود شاهد واردات این محصول بودیم که دلیل آن ثبت سفارش‌های گذشته اعلام شد.

واردات از طریق ثبت سفارش های گذشته یکی از راه‌های گریز وارد‌کنندگان برای واردات محصول مورد نظر خود در زمان ممنوعیت واردات یک کالا است که وزارت صنعت معدن و تجارت بعد از چند بار تجربه تلخ در این خصوص اقدام به تغییر این رویه نکرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.