قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: رئیس هیأت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی درباره پیش بینی وضعیت بازار ساخت و ساز مسکن در سال جاری اظهار داشت: با توجه به برجام و با نگاه مثبت اندیشی، انتظار می‌رود، در ۶ ماهه دوم سال جاری صنعت ساختمان روندی رو به رشد را شروع کند.

 مشکل ۱۱ پروژه کلان ساختمانی بلاتکلیف مشهد با قول شهردارحل می شود

اختصاص وام با رقم‌های تا حدودی قابل قبول از سوی بانک مسکن که مصوبه آن نیزبه استان‌ها  ابلاغ شده است و کمکی  برای تأمین مسکن خواهد بود و همچنین کاهش نرخ سود بانکی به 18 درصد از جمله دلایلی است که انتظار می‌رود، در نیمه دوم امسال  تحرک بازار مسکن را بتوان شاهد بود.
محمود پژوم در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به نیاز خراسان رضوی  به مسکن افزود: با توجه به آمارموجود، استان و مشهد با کمبود مسکن مواجه است و در حقیقت میزان مسکن و فضاهای تجاری و اداری با دیدگاه‌هایی که از جهت افزایش حضور زائران داخلی و خارجی  در خصوص مشهد وجود دارد، همچنان یکی از نیازهای اساسی استان بخصوص مشهد است.

  بهبود وضعیت مسکن
وی با بیان اینکه سرمایه گذاران از ورود به این بازار نگران نباشند، اضافه کرد: باید بدانند، سود نگه‌داشتن سرمایه در بانک در آینده جواب نمی دهد، بخصوص با توجه به اینکه  بازار مسکن با  پرش و جهش قیمتی مواجه خواهد شد، لذا کسانی که پول و سرمایه نقدی خود را در بانک بگذارند، به طور حتم متضرر خواهند شد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر برگشت سرمایه‌های نقدی از بانک‌ها به بازار مسکن وساخت و ساز رونق اشتغال و رفع بیکاری را به دنبال دارد، لذا سرمایه گذاران از این حیث نیز دعای خیر خانواده‌ها را خواهند داشت.
وی در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن در مشهدخاطر نشان کرد:بازار مسکن همچنان شرایط آرام را طی می‌کند و هنوز بخشی از سرمایه‌ها دراین حوزه فعال و آزاد نشده است و سرمایه گذاران بخشی از نقدینگی را در جاهای دیگر مانند بانک نگه داشته اند که باید در صنعت ساختمان به کار گرفته شود که البته پیش بینی می‌شود، این مهم در 6 ماهه دوم سال جاری محقق شود.


 6 ماهه اول سال بهترین موقعیت برای خرید خانه
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود، نرخ مسکن در نیمه دوم سال تغییر خواهد کرد و از قیمت‌های فعلی خارج می‌شود، گفت: بنابراین در شرایط کنونی و در 6 ماهه اول امسال  برای کسانی که نیازمند مسکن هستند، بهترین موقعیت برای خرید است.
وی اضافه کرد: اینکه مردم به دلیل رکود دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا ببینند، وضعیت اقتصادی چه می‌شود، بدان مفهوم نیست که استان و مشهد دیگر نیازی به مسکن و فضاهای تجاری و اداری و گردشگری ندارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضربا وجود آرام بودن  بازار مسکن، خرید و فروش و سرمایه گذاری همراه با سود بیش از نرخ سود بانک  در این بخش  وجود دارد.
وی با اشاره به فراهم بودن زمینه سرمایه گذاری در حوزه مسکن با این توضیح که سود در این بخش بیش از بانکهاست، گفت: از آن طرف فضا نیز برای خریداران واحدهای مسکونی آماده است، چرا که سرمایه گذاران با هدف تأمین گردش نقدینگی و حفظ چرخه کار و شغل، واحدهای احداث شده را با سود کمی عرضه می‌کنند.

 ظرفیت خالی  60 درصدی
وی در خصوص شمار پروژه‌های ساختمانی در دست احداث توسط انبوه سازان استان و درصد پیشرفت فیزیکی آن خاطرنشان کرد:این پرسش را این گونه می‌توان پاسخ داد که انجمن انبوه سازان مسکن استان با 600 عضو از ظرفیت کاری  15 میلیون مترمربع برخوردار است، اما در حال حاضر و با توجه به رکود 60 درصد از این ظرفیت خالی است.

  وجود 11 پروژه کلان مشکل دار در مشهد
وی درباره مهم ترین چالش انبوه سازان در استان یادآور شد: بخشی از مشکلات انبوه سازان در استان به شهرداری و مصوبات  شورای شهر مشهد برمی گردد که با جلسات برگزار شده، شهردار مشهد قول داد، ظرف یک ماه از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه جاری 11 پروژه کلان و بزرگ در مشهد که شماری از آن  مسکونی و برخی تجاری هستند و با مشکلات طولانی مواجهند، از بلاتکلیفی خارج و نسبت به رفع مشکلات آن اقدام شود که امید است، این وعده عملی شود.

 خروج سرمایه برخی انبوه سازان از استان
وی در این باره که به دلیل رکود چه تعداد از انبوه سازان استان از گردونه فعالیت از این حرفه خارج شده‌اند، افزود: انبوه سازانی که به لحاظ توان مالی در وضعیت ضعیف تری قرار داشتند، برخی ازگردونه فعالیت از این حرفه خارج شدند و در مقابل شماری  نیز فعالیت و سرمایه خود را به دیگر استان‌های کشور منتقل کردند. وی درخصوص نحوه سرمایه گذاری انبوه سازان و فعالیت آن‌ها گفت: برخی از انبوه سازان به صورت مشارکتی کار می‌کنند و گروهی نیز زمین  و پروانه فعالیت و دیگر امور را خود دنبال می‌کنند و سپس در قالب پیش فروش، سود وسرمایه مورد نیاز برای ادامه کار را جذب می‌کنند.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی در زمینه صنعت ساختمان و شمار انبوه سازان در جایگاه و رتبه دوم کشور پس از تهران قرار دارد، تصریح کرد: در استان بیش از 33 هزار مهندس فنی در رشته هایی مانند برق، مکانیک و سازه وجود دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.