تحقیق و توسعه در شرکتهای ایرانی، اهرم رهایی از خام فروشی نفت و گاز و صدور دانش فنی است.

اهرم رهایی از خام‌فروشی نفت و گاز، تحقیق و توسعه است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جعفر توفیقی، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ معاونت علمی با اشاره به این که حضور در بازارهای صادراتی ضرورتی انکار ناپذیر است، افزود: با وجود مزایایی که حضور در بازارهای صادارتی برای کشور دارد، اما برای دستیابی به ارزش اقتصادی بیشتر باید به توسعه بخش تحقیقاتی شرکتهای ایرانی بپردازیم و با افزایش قدرت یادگیری و توانایی جذب فناوری، از خام فروشی در حوزه نفت و گاز رهایی یابیم.

وی تصریح کرد: با توسعه دیپلماسی علم و فناوری در صنعت نفت می‌توانیم ضمن رهایی از وابستگی به خام فروشی به استقلال و خودکفایی دست یابیم و با پرورش ایده‌ها و فناوریهای داخلی به مقابله بانفوذ در صنعت نفت بپردازیم.

توفیقی توان یادگیری و دریافت فناوری در صنایع به خصوص صنایع نفت و گاز را در کشور ضعیف خواند و اظهار کرد: متأسفانه با وجود استقبال شرکتهای خارجی در زمینه انتقال فناوری در کشور، متاسفانه توان یادگیری و دریافت در میان شرکت های ایرانی ضعیف است و این مسئله حکایت از ضعف واحدهای R&D در شرکت‌های ایرانی دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ، فناوریها و دستاوردهای علمی متخصصان ایرانی در حوزه نفت و گاز را کاربردی و قابل اجرا خواند و گفت: صنعت نفت و گاز صنعت بسیار گسترده ایی است و نقش راهبردی در اقتصاد و پیشرفت‌های علمی کشور دارد.

وی با اشاره به اهمیت افزایش توانمندی‌های فناورانه در میان شرکت‌های ایرانی عنوان کرد: در سال‌های گذشته شاهد پیشرفتهای خوبی در میان شرکتهای ایرانی، بویژه بخش خصوصی بودیم  و این شرکتها مسبب ایجاد توانمندیها در زمینه طراحی و تولید تجهیزات مختلف در صنعت نفت شده‌اند و در این میان ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ ضمن حمایت از افزایش توانمندیهای تکنولوژیک شرکتهای فعال در صنعت نفت تلاش می کند تا زمینه لازم را برای ارتباط شرکت‌های ایرانی با شرکتهای خارجی با هدف انتقال فناوری فراهم کند.

قدرت دریافت و یادگیری فناوری، لازمه همکاریهای بین‌المللی است

توفیقی با اشاره به این که همکاریهای بین‌المللی با هدف انتقال تکنولوژی باید صورت پذیرد بیان کرد: با توجه به این که سالهای زیادی است که با کشورهای خارجی در تعامل هستیم اما متأسفانه در این زمینه غفلتهای زیادی داشته‌ایم زیرا ارتباطهای بین‌المللی نتوانسته است منجر به توسعه و انتقال فناوری شود.

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم که افزایش ارتباط با شرکتهای خارجی در سطح بین‌المللی در نهایت به انتقال فناوری منجر شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت گاز و زغال سنگ معاونت علمی با اشاره به این که دستیابی به انتقال فناوری نیازمند واحدهای تخصصی و توسعه یافته است اظهار کرد: برای رسیدن به انتقال فناوری در روابط بین‌الملل می‌توانیم با پیش بینی نتایج قراردادهای بسته شده در حوزه نفت (حقوقی و مالی) راه را هموار سازیم و از همه مهمتر آنک ه شرکتهای داخلی با مجهز شدن به واحدهای تحقیق و توسعه، موفق به دریافت تکنولوژی شوند.

توفیقی فرهنگ و عزم جدی در میان فعالان حوزه نفت و گاز را در پیشبرد اقتصاد مقاومتی از عوامل مهم برشمرد و گفت: بعضاً به دلیل فقدان فرهنگ لازم دچار عقب‌ماندگیهایی شده‌ایم که با ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی و فضای مثبت ایجاد شده در کشور عزم جدی در این راه مشهود است و وزارت نفت در این زمینه تلاشهای خوبی داشته است.

وی با اشاره به این که انجمنها می‌توانند نقشی کلیدی در ایجاد ارتباط بیشتر و بهتر میان صنعتگران و پژوهشگران ایفا کنند، تصریح کرد: انجمنها و تشکلها می‌توانند نقشی بسیار کلیدی به منظور شبکه سازی میان شرکتهای توانمند داخلی ایفا کنند و با تشویق شرکتهای ایرانی راه را برای ارتباط بهتر میان صنعتگران و پژوهشگران هموار سازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.