قدس آنلاین: مقصود از ورود روحانیت به مسائل سیاسی غیر از سیاسی‌کاری است و غیر از این است که روحانیت جناحی بیندیشد و جناحی عمل کند.

تعریف آیت الله بوشهری از وورد روحانیت به کار سیاسی

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر «هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی» به عنوان یکی از وظایف عمده روحانیت اظهار کرد: تذکراتی که مقام معظم رهبری سال‌هاست در رابطه با بصیرت‌افزایی، روشن‌بینی و آگاهی‌بخشی می‌دهند یکی از بحث‌های جدی است که به صورت مکرر مورد توجه و دقت قرار گرفته است.

وی افزود: این مسئله نشان می‌دهد که روحانیت در کنار هدایت دینی و تحکیم باورهای اعتقادی مردم و تبیین احکام الهی و اخلاق دینی باید نسبت به اینکه مسلمانان در جامعه آگاهی لازم را داشته باشد، دوست و دشمن را بشناسند و خطر نفوذ، توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن را بشناسند، دغدغه داشته باشند.

این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: این آگاهی‌بخشی به جامعه نیز از وظایف روحانیت در کنار دو رسالت دیگر حوزه یعنی «هدایت فکری و دینی» و «راهنمایی و حضور در عرصه خدمات اجتماعی» است؛ حوزه و روحانیت باید انقلابی باشند و نسبت به کسانی که با علما ارتباط دارند و از محضر علما استفاده می‌کنند و در تبلیغات دینی عالمان دینی شرکت می‌کنند، خود را مسئول بدانند.

وی با بیان اینکه حکومت دینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ره‌آورد همین روشن‌بینی و آزادی است، گفت: در برهه‌ای از تاریخ، امام خمینی(ره)احساس مسئولیت و وظیفه کردند و توطئه‌های دشمنان و طراحی‌هایی که مزدوران داخلی داشتند را شناختند و به صحنه آمدند؛ مردم و علما و حوزویان و دانشگاهیان نیز در کنار ایشان قرار گرفتند تا انقلاب پیروز شد و این نظام مقدس شکل گرفت.

حسینی بوشهری ادامه داد: هدفی که رهبر معظم انقلاب دنبال می‌کنند این است که در ادامه راه، روحانیت همچنان نقش خود را در هدایت سیاسی جامعه ایفا کند و همواره بصیرت و آگاهی را در جامعه گوشزد کند تا مردم تحت تأثیر توطئه‌ها و طراحی‌های دشمنان قرار نگیرند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد آفت‌های و آسیب‌های ورود روحانیت به حوزه سیاسی گفت: مقصود از ورود روحانیت به مسائل سیاسی غیر از سیاسی‌کاری است و غیر از این است که روحانیت جناحی بیندیشد و جناحی عمل کند.

حسینی بوشهری اظهار کرد: قرار گرفتن روحانیت در مدار دین و تقوا همان چیزی است که در قرآن آمده است؛ خطر شیطان و دشمنان مورد تأکید قرار گرفته و در کلمات نورانی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) توجه داده شده است؛ همانطور که امام کاظم (ع) در کلامی می‌فرمایند «باید بدانید چه چیز منشأ می‌شود که تو را از دین‌داری بیرون کند»؛ یعنی دشمن را باید شناخت.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه خاطرنشان کرد:یکی از دشمنان انسان، هوای نفس است و نیز دشمنان بیرونی که توطئه و طراحی می‌کنند و با مسائلی همچون تهاجم فرهنگی و دیگر القائات، برای خروج انسان از دین زمینه‌سازی می‌کنند.

حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه روحانیت باید برای مردم راهگشا و تدوین‌کننده باشد تا دچار آسیب‌ها و آفت‌ها نشوند، گفت: آنچه قداست‌شکنی می‌کند این است که روحانیت تحت این عنوان به کار جناحی و حزبی و سیاسی‌کاری وارد شود که تبعاً آثار خود را خواهد داشت اما اگر در جایگاه وضع و موعظه و خیرخواهی و رعایت انصاف ورود پیدا کند، گوش شنوا برای شنیدن فراهم است.

ایکنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.