معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره انتقال آب دریای خزر به سمنان و مخالفت با این طرح تأکید کرد: باید از انتقال آب در جاهای دیگر درس گرفت زیرا گزینه مطلوبی نیست.

  انتقال آب خزرگزینه مطلوبی نیست/کارشناسی نبودن مکان‌یابی شناگاه‌ها

به گزارش قدس آنلاین، پروین فرشچی در گفتگو با خبرنگاران درباره انتقال آب دریای خزر با اعلام مخالفت با این طرح خواستار استفاده از تجربیات دیگر کشورها شد و اظهار داشت: بارها اعلام کردیم از انتقال آب در سایر مناطق دیگر درس بگیریم.

وی تأکید کرد: به دلایل علمی انتقال گزینه مطلوبی برای کشور نیست و سازمان محیط‌زیست می‌گوید آیا به دنبال گزینه‌های دیگر رفتیم وبه نتیجه نرسیدیم و یا ساده‌ترین راه را انتخاب کردیم؟

فرشچی باطرح سوالی از مسئولان ذیربط پرسید آیا درمورد چاههای غیرمجاز، سدها، کشاورزی بهینه، بهره وری آب وبازچرخانی فاضلاب به نتیجه نرسیدیم وهمه راه‌ها را رفتیم؟، اگر انجام شد طبیعتاً ما هم تسلیم تصمیمی می‌شویم که گرفته شد.

وی هزینه انتقال بین حوزه ای را یکی دیگر از مشکلات طرح اعلام کرد و گفت: با چه هزینه‌ای می‌خواهید آب را انتقال دهید، آیا آب بعد از انتقال برای مردم توجیه اقتصادی خواهد داشت یا خیر؟.

وی تصریح کرد: اگر نیاز کشور به حدی باشد که تمام گزینه‌ها را رفته باشیم و چاره‌ای نباشد آن وقت انتقال بین حوزه‌ای با ضوابط و شرایطی انجام می شود که ملاحظات زیست محیطی رعایت شود.

طرح پایش دریای خزر کند پیش می رود

فرشچی درباره عدم انتقال دبیرخانه پایش دریای خزر افزود: طرح پایش دریای خزر کمی کند پیش می‌رود و دبیرخانه طرح فعلاً در کشور سوئیس مستقر است و قرار بود به منطقه منتقل شود و چهار سال در باکو و چهار سال در ایران مستقر باشد.

معاون محیط‌زیست کشور یادآور شد: به دلیل آنکه این انتقال صورت نگرفته برای مدت کوتاهی پایش دریای خزر کند شد ولی انتهای تابستان قرار است دبیرخانه در باکو مستقر شود.

با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر محور بودن دریا اظهار داشت: استان‌های ساحلی ارزش خاصی دارند و ۹۰ درصد حمل‌ونقل کالا در دنیا و کشور از طریق دریا صورت می‌گیرد و با توجه به فرمایش رهبری نیاز داریم به استان‌های ساحلی بیش از گذشته توجه شود و استان‌های ساحلی نیاز به آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی دارند.

شناگاه ها کارشناسی شوند

معاون امور دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مکان‌یابی شنا گاه‌های فعلی مورداستفاده را فاقد کارشناسی اعلام و اظهار داشت: هرجایی که مردم جمع شده وشنا کردند، مسئولان هم در آن شناگاه ساختند درحالی‌که شنا گاه‌ها باید دوباره استقراریابی شوند و ضوابط خود را داشته باشند.

وی بر لزوم پایش شنا گاه‌ها تأکید کرد و گفت: به شنا گاه‌هایی که دارای ضوابط باشند به‌عنوان شنا گاه‌های سلامت امتیاز می‌دهیم وباید پرچم سلامت در آنجا نصب شود که این امر در تمام دنیا مرسوم است زیرا ازنظر توسعه گردشگری و سلامتی مردم مهم است.

فرشچی تصریح کرد: در حال حاضر پایش سلامت شناگاه ها را مدنظر قرار نمی‌دهیم و آنان را ازنظر میکروبی پایش می‌کنیم.

تنظیم سند توسعه دریایی

فرشچی با اشاره به تنظیم سند توسعه دریایی اظهار داشت: یکی از افتخارات دولت، تنظیم سند توسعه دریایی با مشارکت ۱۸ ارگان دریایی مرتبط است که برای توسعه صنعت دریایی همکاری و همگامی کردند و جلسات مختلفی برگزار و سند تهیه و در شورای فرهنگی تأیید شد.

معاون محیط‌زیست کشور تصریح کرد: در این سند محیط‌زیست و توسعه دریایی به‌طور کلی از دیدگاه‌های مختلف لحاظ شد و چون ۱۸ ارگان همکاری دارند شانس اجرایی شدن آن بسیار است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.