رئیس قوه قضاییه گفت: اینکه می‌گوییم دو هزار میلیارد تومان کمتر از کف نیازهایمان بودجه اختصاص داده‌‌اند، با کار کارشناسی شده مورد ادعا قرار می‌گیرد.

۲ هزار میلیارد بودجه کمتر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه عصر امروز در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در استان تهران گفت: خدا را شاکرم که فرصت حضور در جمع شما عزیزان را برای من فراهم کرد و تشکر می‌کنم از همه حضار و قضات شریف و کارکنان خدوم و مسئولانی که در این جلسه حضور دارند.
وی افزود:‌ بسیاری از مطالبی که درخصوص کاستی‌ها گفته شد حق است و ما هم به آن اشراف داریم.

وی اظهار داشت: منتها بسیاری از این مسائل قبلا مورد بررسی قرار گرفته است و خصوصا بحث نیرو و بودجه چون در برخی جلسات دیگر مطالبی گفته‌ام نمی‌خواهم مسائل تکراری بیان کنم؛ اما همین قدر بدانید که تلاش زیادی شده و مسیر طولانی طی شده و اما گاهی وعده‌هایی می‌دهند اما در کمیسیون‌های مجلس سخن دیگری می‌گویند و آن وعده‌ها عملی نمی‌شوند.

رئیس قوه قضائیه گفت: از آنچه ما برای بودجه مسئلت کردیم بیش از دو هزار میلیارد تومان کمتر را به ما اختصاص دادند‌ که ما مجبور شدیم پیشنهاد افزایش تعرفه خدمات را بدهیم؛ ما یک نهاد حاکمیتی هستیم که رکن حکومتی است و اگر نتواند وظایفش را انجام دهد با مشکل مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: البته می‌دانیم که ما جزیره جدایی نیستیم و همه کشور مشکلاتی دارند اما انتظار این است که مشکلات بین همه نهادها تقسیم شود‌ نه اینکه فقط بار به قوه قضاییه وارد شود.

آملی لاریجانی گفت: اینکه می‌گوییم دو هزار میلیارد تومان کمتر از کف نیازهایمان را به ما دادند با کار کارشناسی شده مورد ادعا قرار می‌گیرد و تامین امور رفاهی کارکنان قوه از همین محل‌ها بود که البته از یک راه مفری که از سوی رهبر معظم برای قوه قضاییه در نظر گرفته شده است داریم برخی از ساختمان‌ها را نوسازی می‌کنیم که بابت این بودجه خاص از رهبری کمال تشکر را داریم.
وی ادامه داد: بدانید که این کاستی ها به دلیلی کم کاری ما نبوده و غفلتی نسبت به این موضوعات نداریم اما در همه حوزه ها مشکلات وجود دارد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: به شما این قول را می‌دهم تا زمانی که در این سمت هستم تلاش می‌کنیم تا این مسائل حل شود. در یک مورد به محضر رهبری رفته‌ایم و ایشان نامه به مجلس نوشتند تا نیازهایمان را برطرف کنند که الحمدالله تاثیر گذار بود.

وی ادامه داد: بابت همه زحماتی که مسولان در دستگاه قضایی می‌کشند باید از شما تشکر کرد، رسیدگی به پانزده میلیون پرونده کار سخت و سنگینی است مجموع خدمات ارایه شده واقعا قابل ستایش است. همچنین بررسی من در این دو روز حکایت از ان دارد که کارهای بزرگی دارد در سازمان های تابعه قوه قضاییه انجام می‌شود، برای مثال در پزشکی قانونی دارد کارهای علمی بزرگی انجام می‌شود برای من روز گذشته گفتند که چگونه پزشکان توانستند یک قاتل را از طریق کارهای علمی شناسایی کنند آن‌هم یک قاتل حرفه‌ای که همه ردپاها را پاک کرده بود.

وی ادامه داد: مسئله ارائه گزارش از عملکرد دستگاه قضایی را در هفته قوه قضاییه اعلام می‌کنیم اما یکی از نکاتی که باید توجه شود این است که ارباب رجوع و تکریم مراجعان مسئله مهمی است و ما گاهی خدمات خوبی ارائه می‌کنیم اما وقتی پوشش اخلاقی خوبی همراه با کرامت ندارد نمود خوبی در بیرون نخواهد داشت؛ البته ما فشارهای روی یک قاضی را می‌دانیم اما آنهایی که مراجعه می‌کنند هم مسائلی دارند و ما را مامن و ماوای خود دانسته‌اند. مبادا رفتار ما از سر قدرت و بدون در نظر گرفتن اخلاقیات باشد و در مسئله زندان مورد مهمی وجود دارد که باید با شما در میان بگذارم، جرم و مجازات باید با هم مشابهت و تناسب داشته باشد.

وی افزود: وقتی هم که حکمی قطعی می‌شود با هم موضوع تخفیف وجود دارد هم قاضی صادر کننده رای و هم قاضی ناظر زندان باید دست به دست هم بدهند تا موضوع اصلی پرونده مشخص شود.

آملی لاریجانی گفت: از دادستان کل خواستم تا یک تیمی تشکیل شود از مسئولان و کارشناسان تا یک به یک با محبوسان صحبت کنند تا میزان واقعی جرم شان مشخص شود؛  مثل یک بیمار که باید به درستی عمق بیماری‌اش شناسایی شود، زیرا برخی از زندانیان جایشان در زندان نیست و قضات باید کمی بیشتر برای اینگونه مسائل وقت و انرژی صرف کنند؛  در کنار اینها موضوع عفو هم مطرح است و ما توقعمان این است که اگر کسانی واقعا می‌توانند از عفو برخوردار شوند حداقل به ما اعلام شود و نکته دیگر این است که برخی از امور از حد وظایف قضات خارج است اما می‌توان از منظر هم نوع دوستی به آن نگاه کرد؛‌ برای مثال برخی زندانیان که نیازمند کمک هستند.
وی افزود: مطلب دیگر استفاده از فناوری اطلاعات و امار است که باید به آن توجه شود می‌دانیم که راه ناهموار است و سنگلاخ دارد اما باید تلاش کرد راه استفاده از تکنولوژی هموار شود زیرا بر سرعت کار و اتقان کار تاثیر می‌گذارد. قضات باید اصل رو بر استفاده از فناوری اطلاعات قرار دهند و امروز در بازدید از سازمان ثبت استفاده از این فناوری ها خودش را خیلی خوب نشان می‌داد.
آملی لاریجانی در ادامه گفت: نکته دیگر و آخر بحث اخلاق در قوه قضاییه است که هم تاثیر در خود دستگاه دارد و هم در بیرون از نظام، مسئله اخلاق را همه ما باید جدی بگیریم، اخلاق اصلی ترین مسئله زندگی انسان است. مسئله درک اخلاق و فضایل اخلاقی یک بحث و بحث تخلق اخلاقیات یک چیز دیگر است و ما وقتی معتقدیم و ایمان داریم و در آخرت را با قلبمان پذیرفته ایم آمادگی تخلق به اخلاق دینی راحت تر است و باید باورمان شود که دنیا زندان مومن است زیرا حقیقت ما در دنیا نیست بلکه به دلیلی اتصالی که با این بدن مادی داریم گرفتار شده ایم و گرنه ما حقیقتمان همان طایر قدسی است حقیقتی گسترده در عالم بالایی؛ تازه انسان وقتی فوت میکند و موت به سراغش می آید می‌فهمد که حقیقت آدمی چیست.
وی ادامه داد: اگر ما به این نکات توجه کنیم آن وقت آماده تحصیل فضایل می‌شویم، باید باور کنیم که قرآن بازدارنده است البته باید این آیات با تامل و تدبر خوانده شود و باید بدانیم که خداوند در همه عوالم حاضر هست و ما قایم به خداوند هستیم؛ انسان باید درک کند که دنیا چیزی نیست جز یک دار زودگذر و بی قرار و باید باور کنیم که یک روزی کتاب اعمال ما گشوده می‌شود و بد و خوب انسانها مشخص می‌شود همان کتابی که همه چیز زندگی انسان در آن نوشته شده است.
وی در پایان گفت:‌ چه خوب است هر روز به یکی از معصومین متوسل شویم و بدانید که ماه شعبان ماهی است که باید به آن توجه کرد تا در رمضان حصول نتیجه داشته باشیم، خداوند بیش از تصور ما نسبت به ما رحمان و رحیم است و بدانید که حق تعالی از پدر و مادر به انسان نزدیک تر و رحیم تر است و در آیه قرآن آمده است که پیغمبر بندگان من رو بخوان و بگو که من غفور و رحیم هستم؛‌ در حدیث آمده که هیچ قطره ای در نزد خداوند ارزشمند تر از قطره اشکی که یک مومن در نیمه شب از خوف و در عبادت خدا به زمین ریخته می‌شود،‌ قطرات اشک انسان در نیمه شب برای رسیدن به خداوند ارزشمندترین چیز هاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.