جیمز بال  ۱۰ عکس بی نظیر از ده کامپیوتری که دنیا را تغییر دادند و سرعت رشد فناوری را به آنچه امروز شاهدیم رساندند تهیه کرد و همراه با اطلاعات تاریخی در مورد آنها منتشر کرد.

۱۰ تصویر از کامپیوترهایی که دنیا را تغییر دادند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تک شات ، جیمز بال عکاس ملقب به Docubyte، همیشه حس عجیبی نسبت به نخستین کامپیوترها داشته و از تماشای تصاویر این کامپیوترها لذت برده است. به همین دلیل هم تصمیم گرفت تصاویری را از این ماشین های جادویی ثبت کند که بتواند حس وی به این کامپیوترها را به درستی منتقل کند. برای همین جیمز تحقیقات خود را آغاز کرد و محل نگهداری نخستین کامپیوترهایی که دنیا را تغییر دادند، را پیدا کرد. این کامپیوترها در حال حاضر در موزه هایی در سراسر دنیا نگهداری می شوند.
جیمز برای کسب مجوز عکاسی از آنها در توضیحات خود به مسئولان موزه ها به این موضوع اشاره کرد که قصد دارد به شیوه ای نوین از این کامپیوترها عکس بگیرد. به باور او، این امر اشتیاق موزه داران را برانگیخت و آنها را در همراهی جیمز در این پروژه مصمم کرد.
جیمز بال در نهایت 10 عکس بی نظیر از ده کامپیوتری که دنیا را تغییر دادند و سرعت رشد فناوری را به آنچه امروز شاهدیم رساندند تهیه کرد و همراه با اطلاعات تاریخی در مورد آنها منتشر کرد.


The Harwell Dekatron

 

harwell dekatron


Harwell Dekatron را همچنین با نام Wolverhampton می شناسند. این کامپیوتر انگلیسی در دهه 1950 اختراع شد. وزن آن بیش از 2.7 تن است و در حال حاضر در موزه ملی کامپیوتر نگهداری می شود.

این کامپیوتر در سال 2013 به عنوان قدیمی ترین کامپیوتر دیجیتال جهان در کتاب گینس ثبت شد.

 

The Pilot ACE

pilot ACE


این کامپیوتر یکی از نخستین کامپیوترهایی بود که در دهه 1950 در انگلستان ساخته شد. طراحی آن یکی از اولین طراحی های انجام شده توسط Alan Turing است. Pilot ACE از 800 لوله خلا تشکیل شده که قادر به انجام عملیات ممیز شناور هستند که برای انجام محاسبات علمی ضروری  به شمار می آیند.

The IBM 1401

ibm1401

 


آی بی ام 1401 برای اولین بار در سال 1959 ساخته شد. اولین عضو سری IBM 1400 برای جایگزینی تجهیزات و ماشین آلات جدول بندی با پردازش داده های ذخیره شده در کارت های پانچ شده استفاده شدند. بیش از 12000 نمونه از این کامپیوتر ساخته شد و تعدادی از آنها در بعضی از کشورها تا دهه 1980 نیز مورد استفاده قرار می گرفتند.

 


The IBM 729

 

 

ibm 729

 

نمونه نوار مغناطیسی IBM 729 سیستم محبوب ذخیره اطلاعات IBM بود که از اواخر دهه 1950 تا اواسط دهه 1960 مورد استفاده قرار می گرفت. این کامپیوتر از نوارهای مغناطیسی با طول بیش از 731 متر استفاده می کرد که با ارتفاعی بیش از 26 سانتی متر به دور قرقره ها پیچیده می شدند.

 

(The EAI Pace(TR 48

 

 

tr 48

 

این نمونه یک کامپیوتر دسکتاپی است که در اوایل دهه 1960 ساخته شد. این کامپیوتر با 1.2 متر عرض، 60 سانتی متر ضخامت و بیش از 60 سانتی متر ارتفاع حدود 145 تا 192 کیلوگرم وزن داشت و بر روی میزی مخصوص قرار می گرفت.

TR48 کامل ترین کامپیوتر دسکتاپ آنالوگ زمان خود بود و حتی در پروژه آپولو نیز مورد استفاده قرار گرفت.

 

The Control Data 6600

 

 

control data 6600

 

CDC6600 عموما بعنوان نخستین ابر کامپیوتر با عملکردی که تا 3 مگافلاپس می رسید شناخته می شود. این کامپیوتر از سال 1964 تا 1969 به عنوان سریع ترین کامپیوتر شناخته می شد.


The Endim 2000

 

 

endim 2000

 

این کامپیوتر آنالوگ از طراحی لوله ای برخوردار بود و در جمهوری دموکراتیک آلمان در آن زمان طراحی و ساخته شده بود. حدود 20 نمونه از این کامپیوتر ساخته شد که یکی از آنها هنوز باقی مانده است.

 

The Meda 42TA

 

 

meda 42ta

 

Meda 42TA یکی از آخرین کامپیوترهای هیبریدی آنالوگ بود که در چکسلواکی سابق و در دهه 1970 ساخته شد. این کامپیوتر در بسیاری از کشورهای پشت "پرده آهنین" مورد استفاده قرار می گرفت.

 

The HDR 75

 

 

hdr 75

 

HDR 75 یک کامپیوتر هیبریدی آنالوگ کوچک است که در جمهوری دموکراتیک آلمان در آن زمان و در دانشگاه فنی درسدن طراحی و ساخته شد.

 

The ICL 7500

 

 

icl 7500

 

سری ICL 7500 طیفی از پایانه ها و ایستگاه ها هستند که در دهه 1970 و در انگلستان تولید شدند. این کامپیوتر ها برای استفاده در دفاتر کار طراحی شدند. پردازنده و لوازم جانبی آن در قفسه هایی فلزی یا چوبی قرار می گرفتند. تا دهه 1980 نمونه های بسیار تخصصی این کامپیوتر قابلیت اجرای بازی های کامپیوتری آن زمان مانند PacMan و Space Invaders را نیز پیدا کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.