۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 393162

علی هاشمی

مصداق زمانه «انا من شروطها» 

 راز و رمز توحید در چند واژه مقدس «لااله الا الله» نهفته است و اگر کسی خود را در ظاهر و باطن، متعهد به آن کند و به حقیقت آن باور داشته باشد، انسان موحدی به شمار می‌آید. حقیقت «لااله الا الله» بر این نکته تأکید دارد که هیچ چیز جز خدای متعال موضوعیتی ندارد و هرچه هست، پرتوی از وحدانیت اوست که این اصلی مبنایی  برای انسان موحد در تبعیت از دستورهای خداوند است.

امام رضا(ع) در حدیث معروف سلسله الذهب «لااله الا الله» را دژ مستحکم توحید و یکتاپرستی عنوان کرده اند که اگر کسی معنای حقیقی و عملی آن را درک کرده باشد، از گزند وسوسه های شیطانی مصون خواهد بود، اما ایشان پس از درنگی معنادار کلید راهیابی به این دژ را «انا من شروطها»عنوان می‌فرمایند؛ شرطی که جایگاه حقوق ایشان و ابا و اجداد طاهرینش را نشان می‌دهد و مصداق عینی زمانه را نیز خود معرفی می‌کنند.

اشاره و تأکید معنادار حضرت به فرمایش پیامبر اکرم(ص) باز می‌گردد که در مورد امام علی(ع) فرمود:... ولایه علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی (عیون اخبار الرضاج 2 ص 136)

حقیقت آن است که تنها هادیان انسان‌ها به سمت دژ توحید افرادی هستند که خود انتصابشان توحیدی است و نیز مظهر صفات عالیه الهی هستند. هادیانی که کلامشان نور است و نجات بخش آدمی از مهلکه مادیات و دنیاپرستی.

اما در زمان حاضر مصداق عینی «انا مشروطها» کیست؟ با نگاهی به حدیث می‌توان دریافت که مصداق عینی آن در عصر غیبت، وجود نازنین حضرت ولی عصر(عج) می‌باشد که اگر چه در پرده غیبت به سر می‌برند، اما هدایت جامعه به یمن وجود ایشان امکان پذیر است.

از سوی دیگر امامان بزرگوار در عصر های گوناگون نمایندگانی برای ابلاغ پیام‌های خویش به علاقه مندان و شیعیان داشته اند که در عصر غیبت صغری نیز این امر با وضوح بیشتری نمود یافته  است. نمایندگان آن حجت الهی در عصر غیبت کبری نیز فقیهانی جامع الشرایط می‌باشند که با پیروزی انقلاب اسلامی و پیاده سازی ایده ولایت فقیه توسط امام راحل(ره)، ایشان به عنوان مصداقی بر انا من شروطها سکان هدایت جامعه را به دست گرفته و اکنون نیز خلف صالح ایشان در این جایگاه هدایتگر جامعه به سمت توحید هستند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت، همان گونه که ولایت علی ابی طالب شرط ورود به حصن الهی است، ولایت علی بن موسی الرضا(ع) و سایر امامان بزرگوار از جمله امام زمان(عج) شرط ورود به حصن الهی است و در ادامه، پذیرش ولایت فقیه جامع الشرایط که به نیابت از امام زمان در عصر غیبت حاکمیت جامعه اسلامی را در اختیار دارد نیز شرط ورود به حصن الهی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.