۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
کد خبر: 395938

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با هدف گسترش روابط و همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی فردا شنبه وارد پکن می‌شود تا روابط کشورش با چین را در ارتباط با مناقشاتی که هر دو کشور با آمریکا دارند، بار دیگر تحکیم بخشد.

هدف سفر پوتین به چین چیست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روابط چین و روسیه در سالهای اخیر توسعه فراوانی داشت و این روابط پس از تیرگی مناسبات مسکو و واشنگتن و نیز فشارهای آمریکا بر چین بخاطر اختلافات ارضی در دریای جنوبی، بیشتر هم شده و طرفین را به یکدیگر نزدیکتر کرده است.
روسیه و چین در سال های اخیر روابط خود را در عرصه های مختلف به ویژه حوزه های فنی و نظامی گسترش داده اند و پس از تشدید تنش ها میان روسیه و غرب به سرکردگی آمریکا، مسکو به توسعه همه جانبه همکاری ها با کشورهای شرقی به ویژه چین توجه خاص دارد.
روسیه از سوی کشورهای غربی پس از ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خود مورد تحریم قرار گرفت و این تحریم ها در حال افزایش است و به همین خاطر متنوع کردن فضای اقتصادی و همکاری با کشورهای دیگر بخصوص چین، نزدیکترین دوست این کشور می تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.
در چین اما اوضاع به شکل دیگری است، این کشور هر روز بر هزینه های نظامی خود می افزاید تا مانع اجرای راهبرد بر هم زدن توازن منطقه ای آمریکا در دریای جنوبی شود.
اگرچه چین خیلی در این راستا موفق نبوده است و کشورهای منطقه از جمله فیلیپین، ویتنام و ژاپن با آمریکا همسو شده اند اما پکن بر روی حمایت کشورهای دیگری نظیر روسیه و پاکستان حساب ویژه ای باز کرده است.
به همین دلیل بود که وقتی مسئله عضویت رسمی کامل پاکستان در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای مطرح شد، این کشور خیلی زود اعلام کرد که تمام قد از مواضع چین در دریای جنوبی حمایت می کند.
برای چین و روسیه روابط معنای فراوانی دارد زیرا دو کشور چندین پیمان حسن همجواری، ‌دوستی، ‌برگزاری هفته های فرهنگی، مناسبات اقتصادی و همزیستی مسالمت آمیز امضا کرده و حتی در دستور کار دارند و در زمینه های صنعتی، اقتصادی، انرژی و حتی نظامی نیز همکاری هایشان وسیع است.
روسیه و چین علاوه بر حوزه اقتصادی، شرکای عمده تسلیحاتی یکدیگر نیز محسوب می شوند و روسیه در یک دهه اخیر بیش از 15 میلیارد دلار از انواع تسلیحات به چین فروخته است.
در این رابطه می توان به امضای قرارداد تحویل سامانه های پدافند موشکی اس- 400 به چین در سال گذشته اشاره کرد که از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است و روسیه برای نخستین بار حاضر به تحویل اس 400 پیشرفته ترین سامانه موشکی ساخت این کشور، به یک کشوری دیگر شد.
همچنین اعلام شده که قرار است طرفین در جریان سفر «پوتین» به پکن در باره مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله تحولات در سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای پایان بحران، موضوع اوکراین و مسئله خاورمیانه نیز بحث و تبادل نظر کنند.
پوتین در مصاحبه اختصاصی که «چای مینگ جائو» رییس خبرگزاری رسمی شین هوا چین دیروز در حاشیه اجلاس سازمان شانگهای با وی انجام داد گفت که کشورش با چین دو متحد نزدیک محسوب می شوند و به دنبال اکتشاف راه های جدید همکاری هستند.
او گفت که رهبران دو کشور همواره با یکدیگر در ارتباطند و روسیه و چین برای همکاری ها و ارتباطات خود بیش از 20 ساختار دولتی دارند.
از سال 2013 میلادی که «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین شد، این چهارمین بار است که پوتین به پکن سفر می کند.
ظاهرا قرار است طرفین در باره توافقنامه های انرژی، نفت و گاز نیز که باعث اختلافاتی میان آنها شده است، گفت و گو کنند و رییس جمهوری روسیه گفت که اگر اختلافی هم باشد ما قادر به برطرف کردن آن با گفت وگو هستیم.
همچنین برخی گزارش های رسانه ای حاکی است که در جریان این سفر دهها سند همکاری میان دو کشور امضا خواهد شد که برای هر دو طرف ‌اهمیت فراوانی دارد.
حجم مبادلات بازرگانی دو کشور بر اساس گزارشها، در سالهای اخیر به مرز 50 میلیارد دلار رسیده است و سران دو کشور افزایش این شاخص به یکصد میلیارد دلار را هدف قرار داده اند.
مسکو و پکن همچنین در چارچوب سازمان های منطقه ای و بین المللی با یکدیگر همکاری می کنند، دو کشور از موسسان سازمان های بریکس و همکاری شانگهای هستند و عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل نیز محسوب می شوند که در چارچوب این سازمان ها همکاری گسترده ای با یکدیگر دارند.
با این حال و با توجه به افزایش فشار آمریکا در راس اردوگاه غرب بر روسیه و چین، همکاری های این دو کشور و مشارکت راهبردی آنها در سال پیش رو می تواند تقویت و تحکیم یابد و سفر روز شنبه «پوتین» به پکن در همین راستا ارزیابی می شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.