رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از گذشت حدود ۸۰ روز از انقضای مصوبه قبلی دولت، اقدام به نامه نگاری با معاون اول رئیس جمهوری برای تصویب برنامه‌های اجرایی مقابله با ریزگردها کرده است!

اعترافات عجیب ابتکار درباره بی‌توجهی دولت به حل«بحران‌ریزگردها»/ نه مجوز قانونی داریم و نه اعتبارات! +سند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق، شروع فصل گرما برای مردم جنوب کشور به ویژه خوزستان یادآور ورود دوباره ریزگردها به آسمان و هوای شهرهایشان است. ریزگردهایی که با حضورشان زندگی میلیون ها ایرانی را فلج می کنند و نفس کشیدن را برایشان سخت می کنند. با اینکه سالهاست تابستان برای مردم نیمه جنوبی کشور تبدیل به کابوسی شده که ریزگردها نقش اول را در ایجاد آن بازی می کنند، اما مسئولان سازمان عریض و طویل حفاظت محیط زیست تنها به پاسکاری علت بروز این پدیده نامیمون در کشور آنهم بین عوامل داخلی و خارجی بسنده کرده اند تا با اتمام فصل گرما و شروع بارندگی ها، گرد و خاک های بلند شده از تالاب های خشک شده داخلی آرام بگیرند و موضوع ریزگرد برای یکسال هم که شده به بایگانی سپرده شود.
حال اما با شروع دوباره فصل گرما و هجوم ریزگردها به آسمان شهرهای خوزستان و فلج شدن زندگی روزمره مردم این استان، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اظهار نظرهای مختلف انگشت اتهام را به سمت افراد و حتی عواملی غیر از سازمان تحت مدیریتش نشانه رفت و در یکی از این اظهار نظرها مسئول اصلی مقابله با ریزگردها را کارگروه مدیریت بحران مستقر در وزارت کشور معرفی کرد و با رفع مسئولیت از خود و همکارانش در سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد تا زمانیکه عراق و سوریه با مشکلی به نام داعش دست و پنجه نرم می کنند مردم ما نیز باید گرد و غبار استنشاق کنند!
حال با وجودگذشت سه ماه از آغاز سال و درگیر شدن دوباره بخش عمده ای از کشور با پدیده گرد و غبار  و البته اظهار نظر های سیاسی خانم ابتکار در خصوص علل بروز دوباره این پدیده و تبری جستن از هرگونه کوتاهی در این راه، نامه ای از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به معاون اول رئیس جمهوری به دست مشرق رسیده که نشان می دهد مصوبه سال گذشته دولت برای مقابله و پیشگیری از پدیده گرد و غبار از اسفندماه سال گذشته  منقضی شده و خواب سه ماهه خانم رئیس برای مقابله با ریزگردها، در اواسط خردادماه به پایان رسیده است.
 

اعترافات عجیب ابتکار درباره بی توجهی دولت به حل بحران ریزگردها/ نه مجوز قانونی داریم و نه اعتبارات! +سند
 

در این نامه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به معاون اول رئیس جمهور، منقضی شدن مصوبه ششم اسفندماه سال 93 دولت را که در آن شرح اقدامات، اهداف کمی و اعتبارات برنامه یک ساله برای پیشگیری و مقابله با گرد و غبار گنجانده شده بود را یادآوری می کند.
وی در این نامه صریحا اعتراف می کند که در طول سه ماه گذشته، مصوبه قانونی دولت برای مشخص نمودن وظایف دستگاههای مختلف برای مقابله با گرد و غبار، وجود نداشته است!
ابتکار در بخش دیگری از این نامه، بر "تخصیص بسیار پایین اعتبارات" نیز اعتراف کرده و در عین حال خواستار استمرار فعالیت دستگاههای مرتبط با مسئله گرد و غبار شده است!
آیین نامه ای که با لغو کارگروه مصوب دولت نهم اجرایی نشد
نکته مهم دیگری که در این نامه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد اشاره به انحلال کارگروه مقابله با ریزگردها است که بر اساس آیین که در دولت نهم تشکیل شده بود.
وی با تاکید بر اینکه لغو کارگروه دولت قبل، از دلایل عدم مقابله موثر با پدیده ریزگردها است، پس از 3 سال از آغاز فعالیت دولت یازدهم، از معاون اول رئیس جمهور خواسته است با مد نظر قرار دادن تاکیدات رئیس جمهوری در شورای عالی حفاظت محیط زیست برای اصلاح آیین نامه و تصویب آن در دولت اقدامات لازم رای برای اصلاح آیین نامه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار گرد و غبار را به عمل آورد!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.