۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 400467

قدس آنلاین: در این سینما تکیه بر فرهنگ اسلامی و قرآنی ویژگی بارز بود و دیگر شعار فریبکارانه هنر برای هنر کاربردی نداشت، اما این تفکرات به مرور زمان در سینما کم‌رنگ شد، البته دلیل روی دادن چنین اتفاقی، تنها به تغییر ذائقه تماشاگران مربوط نمی‌شود،

مشکلات داشتن سینمای ارزشی!

به گزارش قدس آنلاین، عطاالله سلمانیان، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه بازیگری برای وی هیچ‌گاه اولویت اول نبوده، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سینما نیاز داشت تا نیروهای ارزشی را جذب کند، لذا در تمامی بخش‌های سینما نیروهای جدید وارد هنر هفتم شدند و در عرصه بازیگری نیز چنین اتفاقی رخ داد. رویکرد مورد نظر با آغاز جنگ شکلی جدی‌تر به خود گرفت و بازیگران جوانی به سینما ورود کردند که من نیز از آن جمله بودم.

وی افزود: فیلم‌هایی چون «گذرگاه»، «بلمی به سوی ساحل» و ... از این دست تولیدات بودند که اتفاقا فروش بسیار خوبی نیز داشتند. این کارها توانست تماشاگران بسیاری را به سینماها بکشاند و من نیز به عنوان بازیگر در آنها حضور داشتم. درباره حضورم در سینما باید این نکته را اضافه کنم که به این حوزه هیچ‌گاه به عنوان شغلی دائمی نگاه نکردم، بلکه در آن زمان احساس نیاز ما را به آن سمت سوق داد و الا به شخصه کارگردانی را بیشتر از بازیگری می‌‌پسندم.

این بازیگر ادامه داد: در آن دوره فضایی که بر بازیگری به ویژه کسانی که در سینمای دفاع مقدس فعالیت می‌کردند، حاکم بود، بسیار متفاوت با امروز بود؛ در آن زمان اعتقاد و عشق به موضوعات دینی و انقلابی خصیصه افراد بود، اما در ادامه با گذشت سال‌ها این قبیل بازیگران حضورشان در سینما کم‌رنگ شد، چون به آنها کمتر بها داده شد. برای مثال به رضا ایرانمنش اشاره می‌کنم که در فیلم‌های بسیاری حضور داشت، اما در زمان حال این حضور بسیار کم رنگ شده است.

 

در تفکر دینی، شعار هنر برای هنر مورد تایید نیست

سلمانیان اضافه کرد: با پیروزی انقلاب آرمان‌های جدیدی وارد فضای هنر شد که تا به آن روز در هیچ جای دنیا نمونه آن مشاهده نشده بود. در این سینما تکیه بر فرهنگ اسلامی و قرآنی ویژگی بارز بود و دیگر شعار فریبکارانه هنر برای هنر کاربردی نداشت، اما این تفکرات به مرور زمان در سینما کم‌رنگ شد، البته دلیل روی دادن چنین اتفاقی، تنها به تغییر ذائقه تماشاگران مربوط نمی‌شود، بلکه عدم حمایت از هنرمندان ارزشی سبب شد هنرمندانی که در این حوزه کار می‌کردند خانه نشین شوند.

بازیگر فیلم «گذرگاه»با بیان اینکه توجه به سینمای انقلاب می‌تواند مجددا رونق سینما را در پی داشته باشد، تصریح کرد: امروز بسیاری از فیلم‌ها با فروش ۷ یا ۸ میلیاردی ادعای پرفروش شدن را دارند درصورتیکه این ارقام در مقایسه با تعداد جمعیت کشور بسیار نا‌چیز است. از طرفی در دهه ۶۰ بسیاری از مردم به سینما می‌رفتند، اما وقتی سینما از ارزش‌های دینی و انقلابی دور شد بسیاری از مردم با هنر هفتم فاصله گرفتند.مطمئن باشید با حمایت از سینمای ارزشی می‌توان روزهای بسیار خوبی را برای هنر هفتم انتظار داشت.

سلمانیان در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: توصیه می‌کنم برای ورود به سینما فیلترهای در نظر گرفته شود تا افراد با توجه به تخصص و داشته‌های اعتقادی خود به هنر هفتم راه یابند، چون از کسانی که تنها برای شهرت به این هنر ورود می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت مبلغ ارزش‌های انقلاب و قرآن باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.