گروه «جامعه» قدس آنلاین/ محمد رضایی: «لباس زنان باید به حدی گشاد و آزاد باشد تا بدن به هیچ عنوان در آن برجسته نشده و کمربند نیز بسته نشود. همچنین پوشش گردن و مچ پا مهم است و باید تمام دور گردن پوشانده شود، حتی پا‌ها پوشیده باشند و از پشت جوراب نباید پوست پا دیده شود و جوراب‌های عکس‌دار و با رنگ‌های تند ممنوع است».

موج حیا زدایی و بی‌عفتی در جامعه/ رنگ باختن «حجاب» در چشم مسؤولان

این عبارات مربوط به آیین‌نامه حجاب اسلامی در دانشگاه‌ها و ادارات «ایران» نیست، بلکه مربوط به جامعه «اسراییل» است! یکی از علمای معاصر یهود در فلسطین اشغالی در کتاب خود به نام «بت یعقوو» درمورد کیفیت پوشش و حجاب زنان این عبارات را بیان کرده و گفته است: «این نوع حجاب در میان یهودیان اصیل جامعه ما رعایت می‌شود».

* بدپوشش کردن دختران مسلمان در غرب

براستی چرا باید برای حذف حجاب از جامعه اسلامی ما صد‌ها کانال ماهواره و هزاران سایت تخصصی رایگان با کیفیت بالا دایر شود و در آکادمی‌های تخصصی غرب و آمریکا برای پوشش دختران ما تصمیم بگیرند، اما حجاب در کشوری چون فلسطین اشغالی، مقدس باشد؟

دکتر «مناخیم بریر» پرفسور ادبیات در دانشگاه یشیوا سرزمین‌های اشغالی، در کتاب «زنان یهودی در ادبیات ربانی» می‌گوید: «همواره این سنت برای زنان یهودی وجود داشته که با پوشش کاملِ سر، به بیرون از منزل رفته و در مجامع عمومی ظاهر شوند. حتی اینکه همه صورت را بپوشانند و تنها یک چشم را آزاد بگذارند...».

* راه‌های کاهش بدحجابی در جامعه

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد محسن دعایی، دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور در گفت‌وگو با «قدس» با بیان اینکه افزایش بدحجابی در جامعه مشکلات فرهنگی، اجتماعی زیادی را به بار می‌آورد، تصریح می‌کند: برای برون رفت از این بحران باید هم مردم و خانواده‌ها و هم دولت و نهاد‌های عمومی با یک عزم ملی پای کار بیایند و با مهندسی مجدد پدیده حجاب، برای خروج کشور از ولنگاری فرهنگی تلاش کنند. وی می‌افزاید: همچنین عمل به قانون حجاب و عفاف از یکسو و ایجاد موج فرهنگ ملی برای پاسداری از حریم خانواده در برابر تهاجم بیگانه به فرهنگ عفاف و حجاب ما، باید به یک دغدغه تبدیل شود. دولتمردان نیز موظفند، نسبت به این دغدغه اسلامی و انقلابی، پاسخگو باشند.

دعایی یادآور می‌شود: در گام اول، رسانه‌ها باید فعال شوند و با فعال سازی مردم، در برابر موج بی‌بند و باری و حمله استکبار به کانون خانواده بایستند و در مقابل، حاکمیت نیز بر اساس قانون در مقابل هنجارشکنان جامعه برخورد قاطع داشته باشد.

* موج حیازدایی و بی‌عفتی

دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب با انتقاد از کم توجهی برخی مسؤولان و نهادهای فرهنگساز به مقوله عفاف و حجاب می‌گوید: باید برای رفع مشکل، مطالبه مردمی ایجاد شود تا آن‌ها با بحران دانستن موج حیازدایی و عفت زدایی از همه نهاد‌ها و نیز از روحانیان تا کل شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای، همچنین شبکه‌های اجتماعی برای برخورد با این بی‌بندوباری مطالبه‌گری کنند.

به اعتقاد دعایی، کوتاهی زیاد شده، اما بالا‌ترین کاستی را ۲۶ مجموعه انجام داده‌اند که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ۳۰۰ وظیفه را درباره حجاب و عفاف عملیاتی کنند، اما بخش عظیمش بر زمین مانده و با تسامح مسؤولان این نهاد‌ها مواجه شده است.

وی تصریح می‌کند: بسیاری از نهادها باید به صورت ویژه، وظایفشان با امضای رئیس جمهور عملیاتی شود، اما در این زمینه نیز خلأ داریم. باید نهادهای مردمی، فرهنگساز و نیز پایگاه‌های بسیج و مساجد در این مقطع حساس همین امروز باید پای کار بیایند و عفت جامعه را دریابند و گرنه فردا دیر است.

* زنگ خطر برای حریم زن و مرد

دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور خاطرنشان می‌کند: روز به روز بر میزان بی‌حجابی و آسیب‌های ناشی از آن از جمله اختلافات خانوادگی، طلاق و بزه‌های اجتماعی مرتبط با این پدیده افزوده می‌شود که این امر باید زنگ خطر را برای شکسته شدن حریم‌های زن و مرد و کم رنگ شدن حیا و عفت و پوشش مناسب به صدا درآورد.

وی یادآور می‌شود: در فرهنگ عمومی دولت و نهادهای عمومی و نیز در بحث خانواده‌ها چه پدر و چه مادر، کوتاهی‌شان غیر قابل بخشش است و باید اذعان کنیم، آن‌ها به دلیل نفوذ فرهنگ غرب عقب نشینی کرده‌اند. والدین با عوام زدگی بچه‌ها را در اختیار تهاجم فرهنگی قرار داده‌اند که تداومش با عفت و حیای اسلامی ارتباطی ندارد.

* خطر تغییر باورها در جامعه دینی

به اعتقاد حجت‌الاسلام دعایی، دولت باید به نهادهای عمومی مانند سمن‌ها، مراکز آموزشی و فرهنگی، دانشگاهی و تعلیم و تربیت و نیز نخبگان حوزه فرهنگ، میدان کار همراه با برنامه ریزی و نظارت عالیه بدهد و با یک هم‌افزایی قوی در جهت فرهنگسازی برای نهادینه سازی حجاب با نظارت کار‌شناسانه گام بردارد.

وی می‌افزاید: وضعیت فعلی پوشش و زندگی در کشور ما با توجه به داعیه دار بودن اسلام و تمدنی دیرین در شأن یک نظام دینی و یک جامعه اسلامی نیست و باید در این زمینه کار بیشتری در حوزه سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی انجام شود.

دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور همچنین هشدار می‌دهد: گرچه بیشتر شهروندان ما عفیف هستند، اما قشرهای بی‌توجه به عفاف و حجاب حدود ۳۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند که متأسفانه به دلیل نفوذ فرهنگ غرب از بستر ماهواره و اینترنت، این آمار با شیب تندی در حال افزایش است و با تداوم این روند فضای عمومی جامعه از فضای دینی به یک فضای غیراخلاقی تغییر حالت خواهد داد.

* ورودی باحجاب، خروجی بدحجاب

دکتر سیدعلی میرمعزی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: دانشگاه‌ها بیشترین نقش را در بین قشر فرهیخته برای روی آوری به عفاف و حجاب دارند، در صورتی که به دلیل نبود عزم کافی برای مقابله با آسیب‌های ناشی از بی‌حجابی و بی‌عفتی، دانشگاه‌های ما ورودی باحجاب و خروجی بدحجاب دارند.

وی می‌گوید: زن مسلمان خود را ملزم به رعایت حجاب و عفاف می‌داند، زیرا معتقد است که حجاب یکی از مهم‌ترین ارکان اسلام برای سالمسازی فضای عمومی جامعه است. رعایت این رکن بر هر زن و مرد مسلمانی واجب و ضروری است، اما این واجب شرعی متأسفانه در عرف ما به دلیل تهاجم غرب، رنگ باخته است.

این استاد دانشگاه و مشاور خانواده با تأکید بر حساس بودن بحث حجاب و عفاف در کشور می افزاید: ما هنوز هم مورد تهاجم هستیم و شرایطمان با زمان دفاع مقدس تفاوتی ندارد. تنها، شیوه تهاجم دشمن و دفاع ما عوض شده است و امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگسازی برای عفت عمومی به عنوان روش‌های دفاع باید مورد توجه همه خانواده‌ها قرار بگیرد.

* بی‌مهری بودجه ۹۵ به حجاب و عفاف

 ناصرگلدوز‌ها، کار‌شناس فرهنگی و معاون جبهه فرهنگی حجاب نیز در این باره می‌گوید: دین اسلام بر حجاب تأکید دارد و دولت هم باید در این زمینه زیرساخت‌های لازم برای ترویج عفاف و حجاب را فراهم کند، اما مثلاً در بودجه ۹۵ از فعالیت‌های مردمی بویژه در بحث حجاب و عفاف، حمایت بودجه‌ای کافی انجام نشده است.

وی درباره راهکارهای برون رفت از این مشکل می‌گوید: خوشبختانه نهادهای فرهنگی و سمن‌ها و نیز مراکز پرورشی و پژوهشی درباره چیستی و اهمیت حجاب و عفاف توجیه هستند و دولت باید با اتکا به این ظرفیت‌های فرهنگی، یک مهندسی دقیق و براساس آموزه‌های اسلامی را برنامه ریزی کند.

به اعتقاد وی، اصولاً ما برنامه ریزی دقیق و هماهنگ در حوزه عفاف و حجاب نداریم، مثلاً اقتصاد با فرهنگ، همزمان عمل نمی‌کنند و هر کس ساز خودش را می‌زند. برای همین نتیجه کافی را نمی‌گیریم و هر روز وضع حجاب بد‌تر از قبل می‌شود.

* الگوسازی نداریم

این کار‌شناس مباحث عفاف و حجاب با اشاره به اینکه تلاش‌هایی در بحث الگوسازی آغاز شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، می‌گوید: متأسفانه الگودهی به جوانان در بحث حجاب و عفاف اصلاً متناسب با روحیات آن‌ها نیست و اصولاً ما الگوسازی استادانه نداریم.

وی تصریح می‌کند: مثلاً در بحث نوشت‌افزارها، در حوزه عفت عمومی ضربه‌های زیادی خورده‌ایم، زیرا این نوشت افزار‌ها قبلاً با تصاویر شخصیت‌های نامناسب مانند باربی وارد و توزیع می‌شدند، اما وقتی یک سازمان یا دستگاه از تصاویر ارزشی و خوب استفاده می‌کرده، حمایت نشده و در این باره اصلاً هماهنگی وجود نداشته و ولنگاری فرهنگی بیداد کرده است.

معاون جبهه فرهنگی حجاب یادآور می‌شود: برای تی‌شرت‌ها عکس شهدا را تولید کردیم، اما تک محوری و غیر متنوع بود، برای همین هم این طرح شکست خورد، زیرا الگوسازی باید بر اساس سلایق مختلف و مقاطع فکری و سنی گوناگون، بومی و انجام شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.