پس از اینکه مقامات آمریکایی اختیارات نیروهای خود در افغانستان را افزایش داده‌اند، انتظار می‌رود که حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور در مناطق شرقی افغانستان علیه طالبان افغان افزایش یابد.

افزایش حملات آمریکا علیه طالبان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفته که اولویت نخست نیروهای آمریکایی پس از افزایش اختیارات، انجام عملیات علیه طالبان در مناطق شرقی افغانستان می‌باشد.

نیکلسون افزایش ناامنی در این منطقه را دلیل عمده این تغییر استراتژی نیروهای آمریکایی بیان کرده است.

این در حالی است که گروه نفوذ تروریستی داعش گسترش یافته و طالبان همواره آمریکا را به حمایت از داعش متهم کرده است.

برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان مانند ظاهر قدیر نیز مقاماتی در دولت کابل را به حمایت از داعش متهم کردند.

گروه تروریستی داعش برای اولین بار در ماه ژانویه سال 2015 میلادی در افغانستان در شرق این کشور ظهور کرد و از آن زمان به بعد، درگیری‌هایی نیز میان طالبان و افراد این گروه تروریستی نیز افزایش یافت.

همچنین در ماه آوریل سال 2015 میلادی، طالبان و داعش علیه یکدیگر اعلام جهاد کردند.

برخی از مقامات افغانستان تاکید کردند که به دلیل هم مرز بودن با پاکستان، گروههای مختلف و ناشناس مسلح از آن سوی مرزها به داخل این کشور وارد می‌شوند و قصد ناامنی و بر هم زدن وضعیت امنیتی را دارند.

کارشناسان بر این باورند که با وجود اینکه فقط حدود 8400 نظامی آمریکایی در افغانستان باقی می‌مانند، نیروی هوایی آمریکا در افغانستان بیش از پیش فعال شود و نقش مهمی را در مناطق شرقی ایفا خواهد کرد.

چندی پیش نیز برخی از رسانه‌ها گزارش کرده بودند که آمریکا قصد دارد تا استفاده از پهپادها در جنگ افغانستان را افزایش دهد که در این راستا، شرکتی آمریکایی قراردادی را با شرکت پهپادی رژیم صهیونیستی امضاء کرد تا از پهپادهای موسوم به «قاتل» این شرکت در جنگ افغانستان استفاده کند.

روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا به نقل از یک مقام نظامی کشورش که به دلیل حساس بودن عملیات هوایی نخواست نامش فاش شود، گزارش کرد که از زمانی که اختیارات جدیدی به نیروهای آمریکایی در افغانستان داده شده است، «دهها» حملات هوایی در این کشور انجام شده است.

نیکلسون در این باره گفت: تحت قوانین جدید، در صورتی که این عملیات از نظر استراتژی از اهمیت خاصی برخوردار باشند، آمریکا می‌تواند به طور مستقیم در این عملیات شرکت کند.

با این وجود از مدت‌ها قبل همواره در مورد حملات هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان مخالفت‌های شدیدی از جانب برخی از مقامات و مردم افغانستان وجود داشته است، اما آمریکایی‌ها همچنان بر این حملات تاکید کرده‌اند.

در یکی از حملات هوایی نیروهای آمریکایی در سال گذشته در قندوز به بیمارستان پزشکان بدون مرز، بیش از 40 بیمار و پزشک این بیمارستان کشته شدند.

نیروهای آمریکایی در حالی برنامه دارند تا حملات هوایی پهپادهای خود در افغانستان را گسترش دهند که در طی سالهای گذشته تظاهراتی برای توقف این حملات در مناطق مختلف افغانستان برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.