۲۳ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۹
کد خبر: 401302

قدس ‌آنلاین / مجید تربت زاده: نعمت زاده که امروز ۷۱ سال دارد علاوه بر اینکه رئیس سنی کابینه یازدهم به شمار می رود از حیث تصدی پست وزارت، آدم سابقه داری هم محسوب می شود. او پس از اینکه تحصیلات مقدماتی را زادگاهش تبریز به پایان برد ، توانست مدرک کارشناسی خود در مهندسی محیط زیست را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا بگیرد.

همه شاهکارهای آقای وزیر!

دو روز پیش ، جلسه ستاد «تسهیل و رفع موانع تولید»شهرستان یاسوج با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد . البته تا امروز سایت های خبری هنوز چیزی از راه حلهای ارایه شده در این جلسه و تعداد موانع از سر راه برداشته شده مخابره نکرده اند و به جای آن بخشی از سخنان پیرترین وزیر دولت یازدهم را در باره نتایج برجام ، حقوق های نجومی و انتشار فیش حقوقی پوشش دادند.

محمد رضا نعمت زاده در این جلسه گفته بود : «بنا داشتم فیش حقوقی ام را منتشر کنم اما رئیس جمهور اجازه نداد...». البته آقای وزیر حرف دیگری هم در باره وضعیت صنعت و تجارت کشور زده بود که امیدواریم مانند برخی از صحبت های گذشته اش جنجالی و حاشیه ساز نشود. اجازه بدهید اول برویم سراغ «گزارش از شخص» و بعد در پایان مطلب، جدیدترین حرفهای وزیر را در باره تلاش هایش برای رونق تولید بیاوریم.   

*وزیر سابقه دار

نعمت زاده که امروز 71 سال دارد علاوه بر اینکه رئیس سنی کابینه یازدهم به شمار می رود از حیث تصدی پست وزارت، آدم سابقه داری هم محسوب می شود. او پس از اینکه تحصیلات مقدماتی را زادگاهش تبریز به پایان برد ، توانست مدرک کارشناسی خود در مهندسی محیط زیست را از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا بگیرد. این ماجرا البته مربوط به 48 سال پیش است و بخواهیم به همین شکل ادامه بدهیم به جای زندگینامه یک وزیر ، مجبوریم بخشی از تاریخ را روایت کنیم بنابراین اجازه بدهید دیگر به دلایل اینکه چرا نعمت زاده ادامه تحصیل در رشته مدیریت دانشگاه کالیفرنیا- برکلی را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت ، نپردازیم. پس از انقلاب برای 8 ماه وزیر کار بود و سپس در دولت های شهید رجایی و آیت الله هاشمی رفسنجانی حدود 11 سال وزیر صنایع و معادن شد. معاونت وزیر نفت در دولت اول و دوم اصلاحات، معاونت سازمان صنایع دفاعی ، مدیر عاملی «توانیر» ، معاونت وزیر نفت در امر پخش و پالایش، مدیر عاملی شرکت ملی پالایش فرآورده های نفتی در دولت احمدی نژاد و مسؤولیت اجرای برنامه سهمیه بندی بنزین در سال 86 از جمله سوابق اجرایی محمد رضا نعمت زاده است. علاوه بر اینها ماجرای واگذاری رایگان شرکت لاستیک «دنا»  و مصاحبه با روزنامه اعتماد و انتقاد از احمدی نژاد که سبب عزل او از سمت مشاور ارشد وزیر نفت شد، از دیگر مفاد پرونده اقای وزیر است که نشان می دهد «نعمت زاده» هم در وزارت ، هم در مسأله پتروشیمی و همچنین در بحث مصاحبه های جنجالی ، شخصیت سابقه داری محسوب می شود!

* گوش شنوا

از وقتی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دولت یازدهم معرفی شد، حرف و حدیث ها در باره او ،سوابق و سن و سالش بالا گرفت. خیلی ها معتقد بودند «نعمت زاده» با همه سوابق اجرایی اش، دیگر تمام شده و در آستانه 70 سالگی حس و حال وزارت و رونق و تحرک بخشیدن به بخش تولید را ندارد. با همه اینها  وی با 199 رأی موافق ، 60 رأی مخالف و 24 رأی ممتنع در جایگاه یازدهم وزیرانی قرار گرفت که مجلس به آنها رأی اعتماد داد.

هر چند سن بالای «نعمت زاده» نتوانست برای رأی اعتماد مشکل ساز شود اما چند ماه بعد گوش وزیرپیر، کار دستش داد. نعمت زاده برای جراحی گوشش به آلمان رفت و همین سبب شد منتقدان به او حمله کنند که: « وزیری که خودروی شخصی اش پراید است چرا برای یک جراحی ساده گوش به خارج کشور می رود؟». نعمت زاده پس از بازگشت، عمل جراحی گوشش را پیچیده اعلام کرد و فناوری آلمان در جراحی گوش را 80 سال جلوتر از ایران دانست! این سخن نعمت زاده جای آن داشت که بسیاری از کاربران سایت های خبری زیر اظهارات وزیر بنویسند: « آقای وزیر! پیچیدگی گوش تان  و اعتماد شما به صنعت و تخصص داخلی توی حلقم»  اما منتقدان آن روزها ترجیح دادند با دلیل و برهان ثابت کنند که ایران در زمینه جراحی های گوش از کشورهای پیشرو به شمار می رود. در هر حال آخرش مشخص نشد آیا عمل جراحی، گوش وزیر را آنقدر شنوا کرده است که سخنان منتقدان را بشنود یا خیر؟

* «خودرو ایرانی نخرید» حرام است

درست در زمانی که بحث کیفیت و قیمت خودروهای ساخت داخل بالا گرفته بود و وزیر پراید سوار تلاش می کرد کشتی طوفان زده تولید را به ساحل نجات برساند ، در فضای مجازی «کمپین خودرو داخلی نخرید» کلید خورد. وزیر با وجود جراحی گوش انگار پیام این کمپین را که اعتراض به کاهش بیش از پیش کیفیت خودروهای ایرانی بود ، درست نشنید و با عصبانیت اعلام کرد تحریم خودروهای داخلی گناه و حرام است. اظهار نظری که مجبور شد مدتی بعد  و با تذکر رئیس جمهور ، بابت آن عذرخواهی کند اگرچه این عذر خواهی نیم بند، سبب نشد بعدها با طرح وام 25 میلیونی برای نجات خودروسازان اقدام نکند!

* ... و اما پتروشیمی

ماجرای ثروت هزار میلیاردی «نعمت زاده» را برخی از سایتها از همان سال اول وزارتش در دولت یازدهم مطرح کردند. در این مدت هیچگاه خود وزیر یا شخص دیگری این میزان ثروت را تکذیب و تأیید نکرد تا ابهامها در باره وزیری که از ابتدای پیروزی انقلاب همواره به عنوان مدیر ارشد دولتی فعالیت داشته است ، باقی بماند. مهرماه سال گذشته بود که بحث عضویت نعمت زاده و اعضای خانواده اش در 14 شرکت پتروشیمی (و بلکه بیشتر) بالا گرفت. نخستین بار احمد توکلی نماینده مردم تهران بود که در این باره صریح و روشن سخن گفت. هرچند  او سال 93 نیز در نامه ای به رئیس مجلس عضویت نعمت زاده در هیأت مدیره 18 شرکت خصوصی را خلاف قانون دانسته بود. بعدها که از همسر، فرزندان و داماد خانواده نیز در این «دورهمی پتروشیمیایی» نام برده شد، تعداد شرکتها به 22 عدد هم رسید و دیوان محاسبات نیز موضوع را تأیید کرد و منتظر ماند تا نعمت زاده در این باره توضیح بدهد! از توضیح و توجیه وزیر برای دیوان محاسبات خبری چندانی در دست نیست اما وقتی نعمت زاده برای توضیح در این باره به خانه ملت رفت، نمایندگان قانع نشدند و او کارت زرد سوم را از مجلس گرفت.

* شاهکار تازه 20 ثانیه ای

برای حُسن ختام ، این فرمایش آقای وزیر را در نشست« ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» یاسوج بخوانید تا متوجه شوید چطور می توان موانع تولید را از سر راه برداشت: «از یکی از همراهان وزیرخارجه فرانسه خواستم تا در ایران سرمایه‌گذاری کند تا تکنولوژی وارد و بخشی از تولید نیز صادر و قسمتی نیز در بازار داخلی ارائه شود»!

پایان جمله را علامت تعجب گذاشتیم ولی شما تعجب نکنید لطفاًً چون همین یک ساعت پیش خبر تازه ای از شاهکار وزیر روی خروجی خبرگزاریها آمد. «نعمت زاده» پس از حضور در ستاد رفع موانع تولید، در بازدید هوایی از پروژه پتروشیمی گچساران  که فقط 20 ثانیه طول کشید آخرین راههای رفع موانع تولید را بررسی کرد تا شاید ساخت این مجتمع که با گذشت 10 سال تنها 36 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ، توی این 20 ثانیه مشکلاتش حل شود!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.