قدس آنلاین/هادی زهرایی : نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با قدس گفت: دولت باید در اقدام مقابله به مثل برای رانندگان ترکمنستان بابت هر ۱ کیلومتر مسافت ۱ دلار عوارض دریافت کند.

دولت برای ترانزیت به ترکمنستان اقدام موثری نکرده است

جواد کریمی قدوسی گفت: در هفته گذشته شاهد افزایش 17 برابری عوارض تردد کامیون های ترانزیتی کشورمان در ترکمنستان بوده اییم که این اقدام بدون هماهنگی قبلی با کشور ما بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برای طی مسافت یک کامیون از مرز سرخس به سمت کشور قزاقستان باید 1200 کیلومتر رفت و برگشت در خاک ترکمنستان تردد کند. که باید برای این تردد 1200 دلار پرداخت شود و کامیون هایی که مقصد آنها شمال افغانستان است باید 1400 کیلومتر رفت و برگشت در خاک ترکمنستان تردد کند که باید 1400 دلار پرداخت شود.

وی گفت: با پیگیریهای ما مشخص شد این اقدام ترکمنستان یک طرفه و کاملا سیاسی بوده است و ما بلافاصله با وزارت امور خارجه تماس گرفتیم و موضوع را با آنها در میان گذاشتیم که متاسفانه آنها نیز اطلاعی از این موضوع نداشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ما با تماسهایی که با رانندگان در این طرف مرز و داخل کشور ترکمنستان داشتیم ، متوجه شدیم تعداد زیادی از کامیون ها که پشت مرز مانده اند و پولی برای خروج از ترکمستان ندارند و حتی قادر به تهیه غذا و دارو که دچار بیماری شده اند ، قادر به خرید دارو نیستند که این رانندگان آن طرف مرز دچار بحران شده اند.

و ما این موضوع را بلافاصله با آقای قشقایی ، معاون پارلمانی وزیر امور خارجه مطرح کردیم تا این موضوع را پیگیری کنند و ایشان نیز با تماس با سفیر ایران در ترکمنستان دستور دادند تا کنسولگری مرز در منطقه حضور پیدا کند تا به رانندگانی که در مرز مانده اند کمک برسانند.

کریمی قدوسی تصریح کرد: ما خواستار این هستیم تا وزارت امور خارجه این موضوع را در هیات دولت مطرح کند تا اقدام مقابله به مثل انجام شود. این در حالی است که کامیونهای ترکمنستان  از بنادر جنوب  بار گیری می کنند و برای ترانزیت از شهرهای مختلف ما عبور می کنند و این در حالیست که کامیون های ترکمنستان  دو تا سه برابر مسافت کامیون های ما

در جاده های ما تردد می کنند  و ما هم باید تعرفه یک دلار برای هر کیلومتر برای آنها وضع کنیم  و مطمعنا ترکمنستان واکنش نشان خواهد داد.

وی افزود: این موضوع در جلسه چهارشنبه کمیسیون امنیت ملی مجلس که با حضور وزیر کشور برگزار شد ،این موضوع  مطرح شد.و اگر هیات دولت و یا شورای امنیت کشور یک مصوبه بدهد که به ازای هر یک کیلومتر یک دلار اخذ شود بلافاصله ترکمنستان دست از این اقدام خود برخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی کشور ترکمنستان مشکلاتی دارد که به جای مذاکره ، به رانندگان و کامیوندارهای ما فشار می آورند.و قرار بود به زودی کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان برگزار شود و قرار دادهایی برای توسعه تجارت بین دو کشور مبادله شود که این اقدام ترکمنستان ، این اقدام را به تاخیر انداخت.

وی با یادآوری این مطلب که مشکلات مبادلات اقتصادی با ترکمنستان را در مجلس هشتم و نهم بارها تذکراتی به دولت داده اییم اما دولت اقدام موثری در رفع  صادرات و ترانزیت به کشور ترکمنستان انجام نداده است و دولت باید به طور جدی در ملاقات ها دو جانبه و تفاهم نامه های بین دو کشوراین موضوع را حل کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: ترکمنستان بدون مرز با کشور ایران یک کشور صد درصد بسته و محصور است و آنها بیشتر به ترانزیت ما وابسته اند تا ما به آنها.

وی با اشاره به این موضوع که نفوذ صهیونیست ها در کشور ترکمنستان وجود دارد و زمینه حضور داعش را در این کشور فراهم میکند و به جای اینکه روابط خود را  با ایران عمیق تر کنند شاید به خاطر نفوذ لابی صهیونیست ها و سرمایه گزاری صهیونیست ها در این کشور دست به این اقدام ها میزنند و شاید آنها مایل به این اقدام ها نباشند.

 

ممنوعیت کامیونهای خالی ترکمنستان به استان خراسان رضوی

در همین حال مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان رضوی از ممنوعیت ورود ناوگان حمل و نقل خالی بار ترکمنستان به استان خراسان رضوی خبرداد.

جواد وحدتی فرد گفت: ترکمنستان از 18 مردادماه امسال به صورت یکطرفه عوارض برای ناوگان حمل و نقل ترانزیت کشورمان را بدون اطلاع قبلی افزایش داد بطوریکه برای تردد کامیونها به ازای هر یک کیلومتر، یک دلار  و برای کامیونهای بالای 20 تن  ، 250 دلار عوارض ورود به کشور ترکمنستان را وضع کرده است.

وی ادامه داد:این اقدام ترکمنستان ، باعث افزایش هزینه های ترانزیت با ناوگان حمل و نقل کشورمان شده است که متاسفانه با مشاهدات متوجه شدیم ، 35 تا 40 دستگاه از کامیونهای ما در داخل کشور ترکمنستان به دلیل افزایش عوارض ، متوقف شده اند.

وی افزود: این درحالیست که شرکتهای حمل و نقل بین المللی باید هزینه عوارض را بر اساس قانون به حساب رانندگان واریز کنند تا آنها بتوانند وارد کشور شوند.

وی تصریح کرد: از روز پنجشنبه با یک تصمیم استانی و همکاری گمرک،اجازه ورود ناوگان حمل و نقل خالی ترکمنستان را از مرزهای استان نداده ایم و ممنتظر تصمیم گیری دولت در خصوص رفتار با ناوگان حمل و نقل ترکمنستان هستیم.

این درحالیست که روزانه بطور متوسط 170 کامیون ترانزیتی ایران از مرزهای خراسان رضوی وارد و خارج به سمت ترکمنستان می شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.