هنگامه عزای حسین و رسالت امروز مبلغان ماه محرم

ماه محرم بخصوص دهه نخست آن، همچنان که هنگام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و یاران باوفای ایشان است، فصل تبلیغ دین خدا نیز به شمار می‌رود، چنانکه در این ایام ده ها هزار مبلغ از جمله خواهران و برادران در اقصی نقاط کشور به امر مقدس تبلیغ دین و تبیین احکام الهی اهتمام می‌ورزند.
به لطف خداوند، عشق و ارادت مردم کشور ما و شیعیان دیگر کشورها به سیدالشهدا(علیه السلام) فراتر از همه محاسبات دنیای مادی، یک عشق الهی است و ماندگار و این سخن ترجمان کلام حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) است که اشاره فرمودند، همانا به خاطر شهادت امام حسین(علیه السلام) در قلوب مؤمنین حرارت و آتشی ایجاد شده که هیچ گاه سرد نمی‌شود.
از این منظر، ایام ماه محرم و صفر گذشته از آن که زمان عشق و ارادت بی مثال آحاد مردم به دستگاه عظیم حسینی است، بهترین فرصت است که ما بیش از پیش به مفاهیم والایی چون گذشت، ایثار و شهادت، جهاد و فداکاری در راه خدا توجه کرده و به تأسی از سیره حضرت ثارالله(علیه السلام) در راه ترویج این امور کوشش کنیم. چنین کوششی یکی از مأموریت‌های مهم مبلغان طلبه و روحانی است که بویژه در این ایام در ارتباط با مردم بخصوص نسل جوان باید نهایت استفاده را از ظرفیت محرم به منظور بصیرت افزایی مخاطبان خود ببرند.
امروز همچنین بشدت نیاز است که مردم و جوانان با حقیقتِ بی پیرایه دین و احکام الهی بخوبی آشنا شوند تا بتوانند در برابر شبهات دشمن و تهاجم نرم فکری و فرهنگی از سنگر اعتقادی خود بدرستی دفاع کنند.
نکته حایز اهمیت دیگر اینکه طلاب و فضلا و مبلغان دین باید در این برهه مهم و حساس به نیازهای جامعه و اقتضائات مخاطبان توجه کنند تا در تبیین مسایل دینی بتوانند اثرگذاری بهتر و مطلوب‌تری داشته باشند.
بخصوص اینکه امروز جامعه ما بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر فضای مجازی قرار دارد و در چنین بستری نیز دشمن حجم گسترده‌ای از تبلیغات ضد دینی خود را دنبال می‌کند؛ اینکه ما بدانیم امروز جامعه مان در چه شرایطی قرار دارد و چه نیازهایی دارد، گام نخست است و در مرتبه بعد باید حساب شده و برنامه‌ریزی شده در پی پاسخ به آن نیازها برآییم و در این میان بی تردید مبلغان و روحانیون می‌توانند نقش مهم و تاریخی خود را ایفا کنند.
به عبارت دیگر ما باید ابتدا طرح و نقشه شوم دشمن را بدانیم تا توجه پیدا کنیم که او چه توطئه‌ای را در سر می‌پروراند و شیوه و تاکتیک او چیست تا سپس راه مقابله با آن را یافته و عملیاتی کنیم. در حال حاضر متأسفانه حجم عظیم و گسترده‌ای از تبلیغات ضددینی در فضای کشور توسط رسانه‌های گوناگون منعکس می‌شود و بخش قابل توجهی از نسل جوان به خاطر اینکه اطلاع و آگاهی لازم را از مباحث دینی ندارند و شاید حقیقت دین به صورت شفاف و روشن کمتر به آنان منتقل شده ، ممکن است تحت تأثیر فضای رسانه‌ای قرار بگیرند.
از این رو معتقدم امروز مسؤولیت مبلغان در ارتباط با نسل جوان یک مسؤولیت مضاعف است، بویژه در ایام دهه اول ماه محرم که فرصت خوبی است تا به برکت نهضت فرهنگی دستگاه سیدالشهدا(علیه السلام) به هدایت جامعه بپردازیم.
حقیقت آن است که همه مفاهیم عالی دین در مکتب عاشورا متجلی شده و این واقعه عظیم چنین جایگاهی دارد، بنابراین اگر از ابعاد چند وجهی عاشورا غافل شویم، دچار خسران بزرگی شده‌ایم و از آن سو اگر از این فرصت بی‌نظیر نهایت استفاده را ببریم، در مواجهه با جنگ تمام عیار فرهنگی دشمن، پیروز و سربلند خواهیم بود. ان شاءالله.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.