قدس آنلاین/ محمد رضایی: به دلیل بروز پدیده گرد و خاک، تمامی مقاطع تحصیلی استان خوزستان و ادارات دولتی دیروز تعطیل شد و خوزستانی‌ها به سختی نفس کشیدند. کارشناسان حوزه محیط زیست و نظام سلامت معتقدند؛ تأمین و عرضه نیازهای فوری مردم اهواز از قبیل ماسک، تمهیدات امدادی و فوریت‌های پزشکی، بسیج دستگاه ها برای مقابله با بروز و آثار این پدیده زیست محیطی از اولویتهای اساسی در مقطع کنونی است.

خوزستان تنگی نفس گرفت

 مشکلات قلبی، تنفسی برای افراد پرخطر

با شروع فصل پاییز و به دلیل کمبود بارندگی در اقلیم خوزستان و نیز منطقه  رملی غرب عراق و آغاز وزش بادهای محلی، پدیده گرد و خاک از سه روز پیش در بخشهایی از استان خوزستان آغاز شده  و مشکلات قلبی، تنفسی زیادی را برای مردم بویژه افراد پرخطر ایجاد کرده است.

مهندس بالدی، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان در این باره به خبرنگار ما می گوید: به دلیل بروز پدیده گرد و خاک ادارات و تمامی مقاطع تحصیلی خوزستان تعطیل شده و برای رفع مشکلات مردم بویژه سالمندان، بیماران تنفسی و قلبی و نیز کودکان باید از سوی دولت کمکهای اضطراری به این منطقه صورت گیرد.

  نگاه ملی وجود ندارد

وی می‌افزاید: در بحث ریزگردها هنوز از اعتبار مصوبه ای که در اسفند 93 با امضای رئیس جمهور به تصویب رسید، مبلغ قابل توجهی به ما نداده‌اند و باید گفت در این باره هیچ نوع نگاه ملی وجود ندارد. به گفته وی، از این اعتبار مبلغ  5/4میلیارد تومان سهم مدیریت بحران خوزستان بود که برای شستن معابر و فضای سبز خوزستان اختصاص دادند اما فقط 20 درصد به حساب این ستاد واریز شد که در برابر نیازهای این ستاد بسیار اندک بود.

  هنوز کمک خاصی نشده است

مدیرکل بحران استان خوزستان درباره نیازهای ضروری این استان برای مقابله و کنترل عوارض ریزگردها می گوید: احداث و تکمیل ایستگاههای روزآمد و امکانات هواشناسی و نیز تجهیزات پزشکی و امدادرسانی و افزایش مراکز قلبی و تنفسی بیمارستان‌ها، همچنین توزیع ماسک و شیر و اطلاع رسانی برای کاهش آسیبها از نیازهای ضروری این استان است.

دکتر علیرضا امینی، کارشناس محیط زیست نیز در این باره به «قدس» می‌گوید: چهارمین انحراف و معضل مهم زیست محیطی کاهش باروری خاک در اثر فرسایش شدید در دنیاست و متأسفانه کشور ما در این بحران رتبه بالایی دارد.

 عذاب نزول ریزگرد

وی با بیان این که در حوزه محیط زیست ما دشمن خودمان هستیم می‌افزاید: متاسفانه به دلیل نبود عزم ملی برای حفظ محیط زیست در بحث تالاب‌ها، رودخانه‌ها و سفره‌های زیرزمینی به عذاب نزول ریزگردها دچار شده ایم و کشور ما در این زمینه در دنیا رتبه اول را دارد که اصلاً قابل قبول نیست.

امینی، یادآور می شود: در مسأله ریزگردها کشور ما اصلاً موفق نبوده و هم اکنون ایران از دهها کانون غبارخیز مورد تهدید قرار گرفته و سالانه بیش از ۱۴ درصد درآمد ناخالص ایران به دلیل فرسایش خاک از بین می رود ولی دولت در این زمینه برنامه‌ریزی کافی انجام نداده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.