قدس آنلاین- یزد- سمیه شرف دینی: استان یزد دارای اقلیم گرم وخشک و پوشش گیاهی و فضای سبز آن بسیار ناچیز می باشد. از محور مهریز به عقدا را که طی می کنی تا جایی که چشم کار می کند کویر و بیابان می بینی و در دل این کویرها کارخانجات کاشی و سرامیک جا خوش کرده اند.

آلوده ترین نقطه استان یزد نیازمند صنایع پیشرفته

قرار گرفتن این صنایع در مسیر بادهای غالب به استان و مواجهه استان با پدیده ریزگردها سبب انتشار آلودگی صنایع از طریق باد و ریزگردها در هوای شهرهای استان می‌شود.

یزد با داشتن 3500‌واحد صنعتی با چالش‌های جدی زیست‌محیطی به ویژه در کریدور صنعتی دشت یزد – اردکان روبه‌روست. مسؤولان استان می گویند با اعمال محدودیت برای استقرار صنایع آلاینده در این دشت و تلاش برای تقویت صنایع ‌«های تک» و کم آبخواه، در تلاش هستند که از بار آلودگی این دشت بکاهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد با بیان اینکه محور یزد - اردکان آلوده ترین نقطه استان یزد است، می گوید: بیش از 80 درصد صنایع استان در این محدوده به طول 90کیلومتر و تا شعاع دوکیلومتر مستقر هستند و در جانمایی و صدور مجوز برای صنایع استان، هیچ بهایی به محیط زیست داده نشده است.

سید حسین سادات موسوی اظهار می دارد: برای کاهش تأثیرات منفی ناشی از انتشار آلاینده‌ها در استان به ویژه این محور که سهم بیشتری از استقرار صنایع آلاینده دارد، استراتژی‌های آمایشی خاصی در چند سال اخیر دنبال شده است.

وی می افزاید: متأسفانه اغلب صنایع بویژه کانی های غیرفلزی شامل کارخانجات کاشی، کوره های آجرپزی و... همچنین تعدد نواحی و شهرک های صنعتی که بیشتر آن ها در محور یزد – اردکان واقع شده اند، در حال حاضر مشکلاتی را از نظر ایجاد آلودگی برای سکونتگاه ها و کسانی که در جوار اینگونه واحدها قرار گرفته اند بوجودآورده است.

تلاش برای قرار دادن یزد در زمره کلانشهرها

وی با اشاره به اینکه در صددیم تا یزد را در ردیف کلانشهرها قرار دهیم، بیان می دارد: اگر یزد در ردیف کلانشهرها قرار بگیرد مزایایی دارد که می تواند بودجه ای برای اجرایی شدن پروژه های طرح جامع آلودگی هوا دریافت کند.

موسوی با بیان اینکه تا رسیدن به هدف نهایی و اصل کمربند سبز هکتارها فاصله داریم، تصریح می کند: اجرای کامل این پروژه نیاز به بودجه دارد اما اجرای آن تا همین اندازه نیز تأثیرگذار بوده است.

 مدیرکل محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه طرح جامع آلودگی شهر یزد در دور سوم سفر هیأت دولت به استان مصوب شده، افزود: هم اکنون مطالعات این طرح بر اساس الگوی مطالعات کلان شهرهای کشور مراحل نهایی را می گذراند.

معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان مهم‌ترین دلیل آلودگی هوای شهرهای دشت یزد – اردکان را شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه، فقر پوشش گیاهی، کمبود فضای سبز، استفاده صنایع از سوخت‌های فسیلی و قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور ذکر می کند.

محمدرضا کوچک‌زاده می افزاید: در محور یزد- اردکان بارگذاری بیش از اندازه و خارج از ظرفیت منطقه موجب شده که مباحث آمایش سرزمین تحت الشعاع قرارگیرد و به منظور جلوگیری از روند رو به تزاید مشکلات و آلودگی ها و کاهش اثرات منفی ناشی از انتشار آلاینده ها، محدودیت واگذاری صنایع آلاینده محور مهریز –عقدا به پیشنهاد این اداره کل و تأیید در کارگروه های مربوطه و جایگزین کردن آن با صنایع هایتک و کم آبخواه عملیاتی شده است.

وی تصریح می کند: در دو سال اخیر با پیگیری های اداره کل محیط زیست استان یزد و ارائه پیشنهادها به کارگروه های استانی و حمایت مسؤولان استان، خوشبختانه محدودیت های جدی در جانمایی صنایع آلاینده در مناطق حساس استان ایجاد و جانمایی صنایع پرآبخواه و آلاینده در محورهای حساس استان متوقف و ساخت صنایع کم آبخواه و دارای فناوری های بالا در دستور کار استان قرار دارد و با پیگیری های تیم نظارت و پایش اداره کل محیط زیست، اقدام های قابل توجهی از جمله فیلترگذاری کوره های آجرپزی ماشینی واحدهای شن و ماسه، آسفالت، فولاد و... در دست اجراست.

واحدهای آلاینده تعطیل می شوند

فرماندار اردکان نیز در این زمینه از تعطیلی واحدهای آلاینده در این شهرستان خبر می دهد و می گوید: در مسأله سلامت مردم با هیچ‌کس مماشات نخواهیم کرد.

هادی مقیمی با تقدیر از پی‌گیری اداره محیط ‌زیست شهرستان و دادگاه تجدیدنظر استان، از عزم جدی دولت در برخورد و مقابله با واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی آلاینده خبر می دهد و می افزاید: این حکم پس از صدور اخطاریه‌های لازم و عدم همکاری و اقدام برای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی به دستور مقام قضایی اجرا شده است.

وی آلودگی شدید دشت یزد - اردکان را ناشی از استقرار این‌گونه صنایع می خواند و تصریح می کند: وجود صنایعی از این‌دست که الزامات زیست‌محیطی را رعایت نمی‌کنند؛ نوعی نگرش منفی به واحدهای صنعتی به‌وجود می‌آورد؛ درحالی‌که معتقدیم باید از واحدهای صنعتی شهرستان در صورت رعایت الزامات زیست‌محیطی حمایت و با واحدهای آلاینده برخورد کرد.

به گفته وی دادگاه تجدیدنظر با رد تجدیدنظرخواهی، حکم توقف فعالیت فولاد آلاینده هلال اردکان را صادر کرد و این حکم به‌سرعت اجرا خواهد شد.

فرماندار اردکان همچنین با اعلام تلاش جدی فرمانداری اردکان بر برخورد با واحدهای آلاینده، به این واحدها هشدار می دهد نسبت به رفع مشکلات زیست‌محیطی خود اقدام کنند.

----- برش

محور یزد - اردکان آلوده ترین نقطه استان یزد است که بیش از 80 درصد صنایع استان در این محدوده به طول 90کیلومتر و تا شعاع دوکیلومتر مستقر هستند 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.