قدس آنلاین -خوزستان -زهره کریمی:  استاندار خوزستان گفت: خیلی از شاخص های کتابخوانی اهواز پایین است که جای نگرانی دارد و لازم است به آن توجه بیشتری صورت گیرد.

خیلی از شاخص های کتابخوانی اهواز پایین است

  غلامرضا شریعتی در نشست شورای کتابخانه‌های خوزستان که در محل استانداری برگزار شد اظهار کرد: مسئولان شهری اهواز باید این وظیفه رسیدگی به حوزه فرهنگی و کتابخوانی را بر دوش خود احساس کرده و به کتابخانه‎ها کمک کنند.

  وی افزود: باید اگر کسری در حوزه کتاب و کتابخوانی در شهر اهواز است برطرف شود چرا که اهواز پیشانی استان است و دیگر شهرستان‌ها از آن الگو می‌گیرند.

  استاندار خوزستان با بیان اینکه وقتی متولیان اصلی کتابخوانی در جلسات استانی نمی‌آیند باید فاتحه اوضاع را خواند اظهار کرد: متاسفانه در نشست امروز دو نفر از متولیان اصلی فرهنگ و کتابخوانی یعنی ریاست دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه شهید چمران اهواز در جلسه حضور ندارند.

  وی گفت: در جلسات پیشین مصوباتی داشتیم که باید در جلسات بعدی اعلام شود که کدام مصوبات انجام و کدام یک انجام نشدند و سپس دلیل انجام نشدن آن مصوبات را بررسی کنیم.

  شریعتی توضیح داد: تفاهم‌نامه‌ای بین نهاد کتابخانه‌ها، آموزش و پرورش خوزستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منعقد شد تا براساس آن کارهایی انجام شود اما انگار هنوز این کارها انجام نشده است.

  وی بیان کرد: وقتی در احادیث ما آمده است که یک دقیقه تفکر بهتر از 70سال عبادت است دیگر نیازی به گفتن اهمیت در باب مطالعه نیست برای همین لازم است که همه متولیان فرهنگی در تلاش برای گسترش زمینه فرهنگ و کتابخوانی باشند.. 

  استاندار گفت: علاقه مندی کودکان و نوجوانان به مطالعه را باید گسترش دهیم و به نظر من نظرسنجی از مناطق برای نوع کتابی که مردم علاقه به خواندن آن دارند در راستای افزایش رغبت مردم به کتابخوانی خیلی مؤثر است.

  او با اشاره به سهم نیم درصد دستگاه ها به کتابخانه ها اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی باید گزارشی از این وضعیت ارائه دهند که اگر گرفته شده در چه زمینه‌ای هزینه شده است؛ همچنین سهم نیم درصد باید برای تجهیز، بهینه سازی، به روزرسانی، بالا بردن فناوری اطلاعات کتابخانه ها هزینه شود.

  شریعتی خاطرنشان کرد: تعاملات کتابخانه‌های عمومی خوزستان باید با سازمان‌های مردم نهاد بیشتر شود و فرهنگ کتابخوانی را با یک کار چند جانبه توسعه دهند.

  وی با اشاره به نقش هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی در خوزستان ادامه داد: برای مناطق حاشیه ای که امکان ساخت کتابخانه نیست باید کتابخانه های سیار را ایجاد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.