قدس آنلاین- تبریز: فرماندار بناب از اعلام آمادگی شهرستان برای راه‌اندازی کتابخانه‌های مشارکتی با همکاری خیران در این شهرستان خبر داد و گفت: این شهرستان ۸۰ هزار نفری تنها دو باب کتابخانه دارد.

شهرستان ۸۰ هزار نفری بناب تنها ۲ کتابخانه دارد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، ولی‌الله فرج‌اللهی  امروز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بناب با بیان اینکه علاقه به کتاب و کتابخوانی در جامعه کاهش یافته است؛ اظهار داشت: متولیان امر باید جهت افزایش میزان مطالعه در جامعه دنبال راهکار و روش‌های جدیدی باشند.

وی افزود: اگر روند استفاده از شبکه‌های اجتماعی ادامه یابد از میزان فعلی مطالعه کتاب نیز کاسته خواهد شد و برای تشویق جوانان و خانواده‌ها به مطالعه کتاب باید از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بناب سپس با اشاره به آغاز هفته کتاب که از ۲۴ آبان‌ماه آغاز خواهد شد؛ تصریح کرد: این هفته بهترین فرصت برای افزایش اعضای کتابخانه‌ها بوده و باید شرایطی فراهم شود که مردم را برای استفاده از کتاب و کتابخوانی تشویق کرد.

فرج‌اللهی همچنین از آمادگی شهرستان برای راه‌اندازی کتابخانه‌های مشارکتی با همکاری و مشارکت خیران در این شهرستان خبر داد و گفت: اخیراً اولین کتابخانه روستایی در روستای قره‌چپق بناب با ۲ هزار و ۳۰۰ جلد کتاب راه‌اندازی شد و انتظار داریم بخشداری مرکزی با استفاده از ظرفیت دهیاران و اهالی روستاها نسبت به راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی در ساختمان دهیاری‌ها اقدام کند.

وی وجود دو کتابخانه برای جمعیت ۸۰ هزار نفری شهر بناب را ناکافی دانست و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه زمین مورد نیاز برای احداث کتابخانه جدید در این شهر اهدا شده است ولی تاکنون به علت عدم تخصیص اعتبار از سوی کتابخانه‌های عمومی استان اقدامی برای احداث آن صورت نگرفته است.

فرماندار شهرستان بناب در ادامه سخنان خود با اشاره به انباشته شدن تعداد زیادی کتاب در منازل که همچنان بلااستفاده مانده است، از مسئول کتابخانه‌های عمومی خواست با دادن فراخوان همزمان با آغاز هفته کتاب طرح اهدای کتاب را در این شهرستان اجرا کنند و مردم نیز آماده اهدای کتاب هستند.

۶۰ هزار جلد در دو کتابخانه بناب

رئیس کتابخانه‌های عمومی بناب نیز در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت این کتابخانه‌ها اظهار کرد: ظرف دو ماه گذشته اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی برادران و خواهران بناب ۲ هزار و ۳۰۲ نفر بوده و در این مدت ۱۴۸ نفر نیز به عنوان اعضای جدید اضافه شده‌اند.

علی قانع افزود: در این مدت همچنین ۵ هزار و ۴۶۲ جلد کتاب به‌صورت امانتی به اعضای کتابخانه‌ها تحویل داده شده است.

وی تعداد کتاب‌های موجود در دو کتابخانه شهری بناب را ۵۷ هزار و ۹۴۶ جلد اعلام و تصریح کرد: طی دو ماه اخیر تعداد ۴۳۰ جلد کتاب به کتابخانه های بناب اهدا شده است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی بناب سپس برگزاری نمایشگاه کتاب، جلسات نقد و بررسی، عضویت رایگان در کتابخانه‌ها و بازدید از کتابخانه‌های مدارس شهر را از جمله برنامه‌های این انجمن در طول هفته کتاب اعلام کرد.

قانع در ادامه خاطرنشان کرد: همزمان با هفته کتاب نسبت به جمع‌آوری کتاب از اهدا کنندگان کتاب اقدام خواهد شد.

وی تأکید کرد: انتظار داریم شهروندانی که کتاب‌های مطالعه شده در منزل داشته و از آن استفاده نمی‌کنند، در این طرح شرکت کنند.

 شهرستان ۱۴۰ هزار نفری بناب در ۱۱۰ کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده و دارای دو کتابخانه عمومی ویژه برادران و خواهران در ۲ نقطه از شهر است.

در دو دهه اخیر وسعت شهر بناب از لحاظ جغرافیایی به سه چهار برابر وسعت قبل افزایش یافته و به همین دلیل دسترسی بسیاری از علاقمندان کتاب و کتابخوانی به کتابخانه‌های موجود با مشکل بعد مسافت روبرو بوده و عملاً آنها را از مطالعه کتاب محروم می سازد و شایسته است حداقل ۳ کتابخانه عمومی در نقاط مختلف شهر بناب احداث شود تا عموم شهروندان بتوانند به کتاب دسترسی داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.