وزیر نفت با بیان اینکه در عین حال که اعضا با هم رقابت داشته و بعضا اختلاف‌های شدید سیاسی وجود دارد؛ اما می توان پیش بینی کرد که قیمت‌ هر بشکه نفت بالای ٥٠ دلار در هر بشکه بایستد.

عبور قیمت نفت از مرز ۵۰دلار/ توافق با وجود اختلافات سیاسی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، بیژن زنگنه امروز از طریق سیمای جمهوری اسلامی ایران در تشریح نتایج یکصد و هفتاد و یکمین نشست عادی وزیران و نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با اشاره به موافقت اوپک با کاهش سهمیه اعضا و در مقابل افزایش سهمیه تولید نفت خام ایران گفت: این یک تصمیم مهمی بود. اوپک بیش از ٢ سال در بازار منفعل بود. بعضی‌ها می گفتند اوپک دیگر مرده است. در الجزایر نشانی از زنده بودن اوپک نمایان شد و این تصمیم را گرفتیم که تولید اوپک را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه در روز برسانیم، در واقع تصمیم نشست ١٧١ اوپک همان است و مقدار سهمیه هر کشور برای کاهش در این نشست تعیین شد.

وی ادامه داد: با تصمیم نشست ١٧١ اوپک، اعضای این سازمان یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه کاهش تولید خواهند داشت که تولید اوپک را به ٣٢ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه درروز می رساند؛ همه کشورها موظف شدند ٤,٥ درصد از آخرین تولید خود را که بر پایه ماه اکتبر است کاهش دهند جز ایران؛ پایه تولید نفت خام ایران، پس از ماه‌ها جنگ اعصاب، درگیری، آمد و رفت و بحث‌های فراوان و اعصاب خرد کن، سرانجام بر مبنای  بالاترین رقم تولید تاریخی ایران در سال ٢٠٠٥ بر مبنای گزارش منابع ثانویه، سه میلیون و ٩٧٥ هزار بشکه در روز گذاشته شد و بر این اساس موافقت شد ایران تولید خود را به طور میانگین ٩٠ هزار بشکه نسبت به رقم ماه اکتبر، در ٦ ماه آینده که دوره اعتبار این تصیم است، افزایش دهد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که چطور شد اعضا، به ‌ویژه عربستان این توافق را پذیرفت؟ گفت: این یک مطلب بسیار مهم است که ما در زندگی خود و در زندگی حکومتی‌مان باید به آن توجه کنیم یعنی می‌شود در عین رقابت و حتی داشتن اختلاف‌های شدید سیاسی باز با هم همکاری و تعامل داشت، نمونه خوب این موضوع هم اکنون اوپک است یعنی در واقع در عین حالی که اعضا با هم رقابت دارند و بعضی از مواقع اختلاف‌های شدید سیاسی داریم، اما توانستیم تعامل کنیم.

زنگنه ادامه داد: بخشی از تعامل به قدرت کشور است. قدرت هر کشور برای تولید و ظرفیت مازاد تولید حرف اول و آخر را در اوپک می زند. شما اگر قوی باشید می‌توانید حرفتان را جلو ببرید اما اگر ضعیف باشید با خواهش و تمنا کسی به حرف و کار شما گوش نمی‌دهد.

این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: ما در این موضوع نه تنها در وزارت نفت بلکه در کشور ایستادگی داشتیم و روی حرفمان ماندیم که باید وضع تولید ایران به سطح پیش از تحریم‌ها برسد که البته خیلی‌ها هم به ما انتقاد کردند که شما با این کارتان قیمت نفت را کم می‌کنید حتی کاریکاتور بنده را کشیدند و نوشتند؛ مفت فروش. اما سرانجام ما ایستادیم و منافع ملی برایمان اصل بود و الحمدالله خداوند کمک کرد و نتیجه داد.

زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود افزایش حدود ۵ دلاری قیمت نفت پس از توافق اوپک آیا تا زمان اجرای این توافق افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود یا خیر گفت: ماه دسامبر ماه بدی برای بازار است و همه نفت نمی خرند و تقاضا کم می شود، سطح ذخیره سازی در انبارهای خود را کم می کنند که سودهای آخر سال خود را نشان بدهند اما سرانجام با همکاری روسیه که این هم مهم است که پس از مکالمه تلفنی دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، این کشور خیلی آشکارا مواضع خود را به کاهش تولید تغییر داد، در حالی که پیش‌تر بحث طرح «فریز نفتی» را مطرح می کرد و این برای ما و اوپک با ارزش بود و آنها قبول کردند تولید خود را ٣٠٠ هزار بشکه درروز کاهش دهند و اگر این ٣٠٠ هزار بشکه را در کنار ٣٠٠ هزار بشکه‌ای که قرار است بقیه کشورهای غیر عضو اوپک کاهش دهند، اضافه کنند، من فکر می کنم قیمت‌ها خیلی محکم بالای ٥٠ دلار برای هر بشکه بایستد.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه تولید روزانه ایران حدود سه میلیون و ٨٠٠ و نزدیک سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه نفت خام است گفت: البته منابع ثانویه ملاک اوپک است که در اکتبر تولید نفت ایران را سه میلیون و ٧٠٧ هزار بشکه در روز زدند، اما در همه کشورها تولید واقعی آنها با مقدار تولیدی که منابع ثانویه می گویند متفاوت است. اما ما باید ظرفیت تولید نفت خود را بالا ببریم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.