عربستان سعودی و مصر که پس از سفر ماه آوریل ۲۰۱۶ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به شهر قاهره روابطی بسیار عالی را شاهد بودند، این روزها به شدت دچار اختلاف شده اند.

۶ دلیل که سلمان و سیسی را به دشمنی رساند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شفقنا، پایگاه عربی ۲۱ با انتشار گزارشی به مهمترین موارد اختلاف میان دو کشور پرداخته است.
۱- قرارداد ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور در آوریل ۲۰۱۶ امضا و قرار شد جزیره های تیران و صنافیر به سعودی واگذار شود، اما قوه قضاییه مصر توافق را در نوامبر باطل اعلام نمود.
۲- عربستان سعودی از مخالفان نظام سوریه حمایت می کند و خواستار سرنگونی بشار اسد است، اما مصر از ارتش سوریه پشتیبانی می کند و بقای رییس جمهور سوریه را می خواهد.
۳- عربستان سعودی به پیش نویس قطعنامه روسیه پیرامون سوریه در شورای امنیت در اکتبر ۲۰۱۶ رای منفی داد، اما مصر به آن رای مثبت داد.
۴- کنفرانس علمای مسلمان در گروزنی در سپتامبر۲۰۱۶ باعث خشم عربستان سعودی شد؛ چون شرکت کنندگان در این کنفرانس خواستار خروج وهابیت از دایره اهل سنت و جماعت شدند. نمایندگان مصر، از جمله رئیس الازهر که در کنفرانس حضور داشتند.
۵- مصر خواستار تشکیل نیروی مشترک عربی در مارس ۲۰۱۵ شد، اما عربستان در اوت همان سال، تعویق آن را خواست که تا زمان حاضر تشکیل نشده است.
۶- مهمترین نتایج تنش میان مصر و عربستان سعودی توقف ارسال نفت از سوی عربستان به مصر در اکتبر ۲۰۱۶ و توقف احداث پل ملک سلمان میان دو کشور بود.
عربستان سعودی مهمترین شروطش برای آشتی با مصر را تحویل جزایر تیران و صنافیر به مصر و برکناری سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، به خاطر ضدیت با عربستان سعودی اعلام نموده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.