سفیر روسیه در افغانستان گفت: آمریکا و ناتو مانع اصلی رابطه مسکو با کابل هستند و اجازه نمی دهند، روسیه در مبارزه با تروریسم با افغانستان همکاری کند.

آمریکا و ناتو مانع اصلی رابطه مسکو با کابل هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری «جمهور»، سفیر روسیه در افغانستان با حضور در نشست کمیسیون روابط بین المللی مجلس سنای افغانستان آمریکا و ناتو مانع اصلی رابطه مسکو با کابل هستند و اجازه نمی دهند روسیه در مبارزه با تروریسم با دولت افغانستان همکاری کند.

«الکساندر مانتسکی» سفیر روسیه در کابل، گفت: شایعاتی وجود دارد که روسیه نمی خواهد در خصوص تحویل قطعات بالگردهای ارتش افغانستان همکاری کند. 

وی در ادامه اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴ آمریکا و ناتو، همکاری روسیه و افغانستان را در این مورد، به بهانه موضوع اوکراین قطع کردند، ما بارها پیشنهاد کرده ایم و حالا نیز پیشنهاد می کنیم که این روابط و همکاری ها از سر گرفته شود تا به صورت مشترک به مبارزه علیه تروریسم بپردازیم ولی غرب به این درخواست پاسخ مثبت نمی دهد.

سفیر روسیه در کابل در ادامه افزود: مقامات آمریکایی گفته بودند که روسیه در تامین قطعات بالگرد های ارتش افغانستان حاضر به همکاری نیست و از همین رو آمریکا قصد دارد تا به جای خرید بالگرد های روسی، بالگردهای آمریکایی خود را در اختیار ارتش افغانستان قرار دهد.

وی با اشاره  به سخنان اخیر «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا که گفته بود، آمریکا نتوانسته است بر طالبان پیروز شود، یاد آور شد: این یک اعتراف مستقیم از سوی آمریکا است که از عهده مسئولیت مبارزه با تروریسم در افغانستان بر نیامده است.

سفیر روسیه در افغانستان تاکید کرد: پیش از این، قرارداد خرید ۲۰ بالگرد روسی برای ارتش افغانستان میان آمریکا و روسیه به امضا رسیده بود؛ اما به تازگی سنای آمریکا به وزارت دفاع این کشور پیشنهاد لغو این قرارداد را مطرح کرده و گفته است که باید بالگردهای آمریکایی به ارتش افغانستان تحویل داده شوند که این پیشنهاد از سوی وزارت دفاع آمریکا نیز پذیرفته شده است.

مانتسکی که در نشست امروز در کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای افغانستان صحبت می کرد، تاکید کرد: روسیه در مبارزه با تروریسم آماده هر نوع کمک و همکاری با دولت افغانستان است و پیشنهاد می کند تا روابط گذشته از سر گرفته شود.

سفیر روسیه در کابل، از حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: هدف این گروه تروریستی کشورهای آسیایی میانه، ایران، هند، چین و روسیه است؛ سوال اینجاست که با وجود تعداد زیاد پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور نتوانسته اند بر گروه های تروریستی به ویژه داعش پیروز شوند.

مانتسکی، با تایید برقراری تماس روسیه با طالبان، خاطرنشان ساخت که مسکو هیچ گاه برای طالبان اسلحه و پول تامین نمی کند و به دلیل امنیت اتباع کشورش، ارتباط با طالبان را حفظ کرده است.

به گفته وی، نمایندگان روسیه در تماس با طالبان همواره آنها را برای حضور در مذاکرات صلح با دولت افغانستان تشویق کرده و یاد آور شده اند که مشکل افغانستان جز با مذاکره حل و فصل نمی شود.

این در حالی است که اخیراً «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان نیز در گفتگو با یک رسانه خارجی ارتباط و تامین مالی برخی کشورها از جمله عربستان سعودی را با طالبان تایید کرده است.

پیش از این والی فراه و قندوز گفته بودند که اسنادی در دست دارند که روسیه، به طالبان کمک تسلیحاتی کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.