مشهد- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طرقبه شاندیز از تخریب و فروش درختچه های ارغوان موقوفه ۲۰۰ ساله این شهرستان توسط اداره منابع طبیعی خبر داد.

موقوفه ۲۰۰ ساله طرقبه توسط اداره منابع طبیعی تخریب شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد صفرپور ضمن تأکید بر رعایت حفظ و حراست حقوق موقوفه گفت: گلایه‌ای از منابع طبیعی در رابطه با موضوع ارغوان‌کاران وجود دارد مبنی بر اینکه مدعی شده اند مستأجران حاضر در منطقه این گونه های طبیعی نادر را از بین می برند، در حالیکه این موضوع صحت ندارد.

وی افزود: ارغوان‌زارهای منطقه دهبار و کلاته آهن که بیش از ۲۰۰ سال وقف روز عاشورا و اطعام مردم در این روز بوده و ۲۰۰ سال اجرای نیت هم شده است افرادی به صورت اجدادی مستأجر موقوفه بوده اند و تا امروز هم توسط مردم طرقبه حفظ شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طرقبه شاندیز با بیان اینکه مجموعه منابع طبیعی اقدام به فروش ارغوان ها کرده است، گفت: نکته مهم تر این است که بخشی از این موقوفه را به مجموعه «سد ارغوان» تحویل داده اند که موجب شده بخشی از این درختچه های ارغوان از ریشه در آمده و تخریب شود و تصاویر این تخریب به صورت مستند نیز موجود است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ مستأجر موقوفه فوق الذکر اجازه برداشت ارغوان ندارند و جریمه خواهند شد گفت: باتوجه به اینکه از این اراضی سند وجود دارد خواستار تعیین تکلیف این موضوع هستیم لذا حاضریم با نظارت کارشناسان امر مستأجران قانونی موقوفه از این محصولات برداشت کنند.

حجت الاسلام صفرپور تصریح کرد: این میراث متعلق به مردم است چراکه طی سال های بسیار دور نیز مردم این منطقه به صورت اجدادی ارغوان ها را حفظ کرده اند.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه این محصول منبع درامد مردم منطقه است هیچ وقت آن را از بین نخواهند برد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.