اصفهان - رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: با توجه به اینکه خشک شدن تالاب ها از جمله منابع انتشار ریزگردها به شمار می رود باید برای احیای این بخش نیز چاره اندیشی شود.

خشک شدن تالاب ها عامل انتشار ریزگردها به شمار می رود / به اصلاح الگوی کشت نیازمندیم

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار صبح دوشنبه در کارگروه مشترک احیای تالاب بین المللی گاوخونی و مقابله با پدیده گرد و غبار استان اصفهان که در استانداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های بالای اصفهان در عرصه گردشگری، اظهار داشت: وجود ریزگردها در این استان با توجه به این قابلیت استان، یکی از اصلی ترین مشکلات اصفهان به شمار می رود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی استان های، خراسان، کرمان، یزد، فارس و سیستان و بلوچستان نیز با این پدیده مواجه هستند و باید به کانون این ریزگردها یعنی عراق و عربستان نیز توجه داشت.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، با بیان اینکه در اعتبارات محیط زیستی سال ۹۶، بودجه قابل توجهی برای احیای تالاب های کشور در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به اینکه خشک شدن تالاب ها از جمله منابع انتشار ریزگردها به شمار می رود باید برای احیای این بخش نیز چاره اندیشی شود.

وی اجرایی شدن مصوبات شورای عالی آب را از جمله راهکارهای احیای تالاب ها دانست و افزود: رعایت الگوی مصرف و نیز همکاری بین سازمانی نیز در این راستا راهگشا است.

ابتکار با اشاره به بر خی دست اندازی ها به طبیعت و تاثیر این مشکلات در بروز مسائل زیست محیطی، اظهار داشت: نمی توان شیره جان طبیعت را گرفت و انتظار بخشندگی از آن داشت.

وی افزود: در شرایطی که حق آبه تالاب ها داده نمی شود چگونه می توان انتظار داشت رودخانه ها جاری باشند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و شرایط ناچندان مساعد آب و هوایی باعث شده، خشکسالی در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به یک بحران تبدیل شود، گفت: محیط زیست در یکصد سال گذشته به شدت تخریب شده و اکنون جدی ترین مسئله بشر را به وجود آورده است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط اقلیمی و خشکسالی ایران، به اصلاح الگوی کشت نیازمندیم، افزود: دو بخش صنعت و کشاورزی در حال حاضر ۸۵ درصد منابع آبی کشور را به خود اختصاص داده اند که باید این روند اصلاح شود.

ابتکار سیاست های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب با محوریت محیط زیست را هم راستا با رویکردهای جهانی و توافق پاریس دانست و افزود: دولت روحانی نیز خود را دولتی محیط زیستی و حافظ آن می داند.

وی با تاکید دوباره بر نقش تالاب ها در حل بخشی از مشکلات محیط زیستی کشور، تصریح کرد: احیای تالاب هایی نظیر جازموریان، بختگان، هورالعظیم،گاوخونی و ارومیه نیازمند تعامل همه سازمان های مرتبط است.

معاون رئیس جمهور افزود: کانون های انتشار ریزگرد ویژه یک استان نیست و این مسئله می تواند برای همه استان ها و شهرهای کشور معضل جدی به وجود آورد.

وی در پایان از اجرای برخی طرح های مقابله ای برای مبارزه با پدیده ریزگردها در استان های بزرگ خبر داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.