«مصطفی اللباد» با اشاره به اینکه با توسعه روابط فرهنگی می‌توان زمینه توسعه روابط سیاسی قاهره و تهران را میسر ساخت، گفت: دو کشور ایران و مصر مشکل ایدئولوژی و یا مذهبی ندارند. تنها مشکل دو طرف سیاسی است که با توسعه روابط فرهنگی دوجانبه حل می‌شود.

توسعه روابط فرهنگی، افزایش تبادلات سیاسی تهران- قاهره را در بردارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس دکتر« مصطفی اللباد» مدیر مرکز مطالعات منطقه ای و استراتژیک «الشرق» و مقاله نویس ارشد روزنامه «السفیر» در قاهره در گفتگو با «بیت المقدس» با نگاه به چگونگی مبارزه با تروریست در منطقه به بررسی روابط ایران و مصر و توسعه این روابط اشاره کرد.

مصطفی اللباد با اشاره به اینکه در کشور مصر و ایران دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی طولانی هستند، گفت: ایران و مصر از تمدن بالایی برخوردارند و محبت و احترام زیادی در میان دو ملت وجود دارد، نباید فراموش کنیم که این چیز نادری در خاورمیانه است که دو کشور ایران و مصر دارای پیشینه‌های فرهنگی و تاریخی هزاره می باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان شاهد توسعه دوباره روابط میان تهران ـ قاهره بود، تصریح کرد: با توسعه روابط فرهنگی می‌توان زمینه توسعه روابط سیاسی را هم میسر ساخت، دو کشور ایران و مصر مشکل ایدئولوژی و یا مذهبی ندارند. تنها مشکل دو طرف سیاسی است و انشاءالله این مشکل هم با توسعه روابط فرهنگی دوجانبه حل می‌شود.

این کارشناس ارشد مسائل امنیتی مصر در پاسخ به تنش‌های سیاسی موجود میان عربستان و مصر اظهار داشت: سعودی‌ها نزدیکی روابط تهران ـ قاهره را نمی‌خواهند و این نزدیکی‌ها را خسارتی برای خودشان برمی‌شمارند، امروزه عربستان از قاهره می‌خواهد که تا زیردماغ در آب بماند یعنی نه غرق شود و نه بتواند شنا کند، فقط نفس بکشد و زنده بماند. عربستان می‌خواهد از مصر کوتوله‌سازی کند تا در خدمت سعودی باشد و ما این موضوع را نمی‌پسندیم.اما باید عنوان کنم درگیری هایی که در منطقه میان عربستان و ایران صورت گرفته است  بیشتر سیاسی است و ارتباطی به درگیری شیعه و سنی ندارد. امروز جنگ ‌ایران و عرب نیست. یک رقابت ژئوپلیتیکی بین ریاض و تهران به وجود آمده است.سعودی‌ها علاوه بر اینکه در فکر کوتوله‌سازی مصر هستند، تلاش می‌کنند تا روابط تهران ـ قاهره افزایش پیدا نکند. سعودی‌ها فقط خودشان را قبول دارند. حتی در تلاوت آیات قرآن کریم سبک‌های تلاوت مصری را نمی‌خواهند و فقط خودشان را می‌پسندند.

مصطفی اللباد در تشریح ثبات و امنیت پایدار در ایران، گفت: نفع همه کشورهای منطقه در ثبات و امنیت جمهوری اسلامی ایران است. همه به دنبال ایران با ثبات هستند و نقش ایران در منطقه را خواستارند و بهتر است ایران دیگر کشورها را با خودش همراه کند و این احساس صورت نگیرد که ایران می‌خواهد بار دیگر امپراتوری فارس راه بیندازد.

این استاد دانشگاه های مصر، یادآور شد: کشورهای منطقه نباید فکر کنند که وجود ایران جای آنها را تنگ می‌کند و این مهارت می‌خواهد که هم به رسمیت شناختن دیگران را داشته باشد و هم ورود به دیگر مسائل را برای دیگران تبیین کند.

گفت وگو از : روح الله فرقانی فدافن

بیت المقدس ضمیمه هفتگی روزنامه قدس ویژه جهان اسلام است که  روزهای دوشنبه همراه با روزنامه منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری بین‌المللی قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.