ایلام- بر اساس نظر کارشناسان نان‌هایی که از آرد سبوس‌دار تهیه و با خمیر مایه و بدون استفاده از جوش شیرین، جوهر قند و افزودنی های دیگر، آماده پخت می شوند و با حرارتی ملایم، یکنواخت و با شعله غیرمستقیم می پزند، سالم‌ترین نان‌ها به شمار می روند اما این قوت غالب مردم ایلام این روز ها از سلامتی خوبی برخوردار نیست.

قصه پر غصه نان در ایلام

ایلام-غلامرضا محمدمرادی-سعدیه کرمی: یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه کیفیت نان در این استان اصلاً رضایتبخش نیست می گوید: به جرأت می توان گفت که بهداشت و نظافت در تمامی نانوایی ها رعایت نمی شود.

سعید احمدی با اشاره به اینکه مردم استان ایلام علاقه زیادی به نان دارند و معمولاً هیچ سفره ای بدون نان پهن نمی شود، اظهار می دارد:  اگر از این نانوایی ها به طور مستمر بازرسی و بدون اغماض برخورد شود، قطعاً نان های بهتری پخت خواهد شد و رضایتمندی مردم نیز حاصل می شود.

این شهروند که به گفته خودش مدتی به علت مشکل گوارشی و درد شدید معده، تحت درمان قرار گرفته دلیل آن را ناشی از نان حاوی جوش شیرین و جوهر قند عنوان می کند.

حسین باقری با اشاره به اینکه متأسفانه  اغلب نانوایی ها برای افزایش کیفیت ظاهری نان از افزودنی های غیرمجاز همچون جوش شیرین و جوهر قند استفاده می کنند ادامه داد: بیشتر مردم خواهان نان های سفید، لواش و بدون سبوس هستند.

آرد ایلام جزء ۱۰ آرد برتر کشور

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در استان ایلام چهار واحد آردساز مدرن فعال است وطبق بر نمونه برداری ها استان ایلام از لحاظ کیفیت آرد، جزء ۱۰ استان برتر کشور است.

مردم از نان های حجیم و سبوس دار استفاده کنند و از مصرف نان های سفید یا سوخته خودداری کنندکامران سلیمان پور اظهار می دارد: هر ماه و از طریق مرکز پژوهش های غله کشور، از آرد استان هم در مسیر تولید و هم در محل عرضه نمونه برداری می شود و خوشبختانه تا کنون مورد منفی خاصی مشاهده و گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکلات  به دلیل محل پخت و عرضه نان است می افزاید: به دستور شورای عالی سلامت و به منظور تأمین ریزمغذی ها و ویتامین ها؛ مقرر شده است که سبوس گیری آردهای تولیدی و توزیعی از ۱۵ درصد به ۱۲ درصد کاهش یابد.

آرد مرغوب است نانواها بد می پزند

این مسئوول استانی می گوید: دلیل اصلی کاهش کیفیت نان در خبازی های استان؛ تجهیزات کهنه، قدیمی و فاقد کیفیت لازم برای تولید نان در واحدهای نانوایی است و آردما  مرغوب است اما نانواها بد می پزند.

وی با اشاره به اینکه با همکاری مراکز فنی و حرفه ای، در زمینه آموزش متصدیان و کارگران شاغل در نانوایی های استان، دوره های آموزشی مختلفی برگزار شده است، می گوید: متأسفانه شاغلین نانوایی ها مرتباً در حال تغییر هستند و همین تغییرات مکرر باعث شده است که این آموزش ها چندان مؤثر نباشند و نان مرغوبی تولید نشود.

برخورد قانونی با تهدید کنندگان سلامت مردم

مدیرعامل شرکت غله ایلام می افزاید: باید نانوایی های ریزشی، لواش، مشکل دار و آسیب زای استان را تغییر دهیم و نانوایی های بهتری جایگزین کنیم در ادامه نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی نانوایی ها کنترل شده و متخلفان در اختیار محاکم قضایی قرار خواهند گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: استفاده از جوش شیرین در نان، باعث اختلال در جذب آهن و بروز کم خونی؛ پوکی استخوان؛ بیماری های قلب و عروق؛ اختلال در فعالیت های آنزیم های گوارش و هضم و جذب غذا افزایش اسید معده و نیز بیمارهای مختلف روده ای می شود.

جوش شیرین عامل بیماری های متعدد

راضی ناصری فر اظهار می کند: مصرف نان و غذاهایی که جوهر قند دارند پرزهای داخل روده را تخریب می کنند و مانع رسوب زدایی سموم به جای مانده از خوردن میوه جات و غذاهای روزانه می شوند و از تولید انسولین در بدن جلوگیری می نمایند و دیابت زودرس می آورند.

وی با تاکید بر بازدید ورفع نقاط ضعف نانواییها بیان می دارد: با  مشاهده تخلفات بهداشتی در هر واحد نانوایی از سوی شورای آرد و نان به شدت برخورد و سهمیه آرد نانوایی متخلف، قطع می شود.

ناصری فر با بیان اینکه افزودن مواد غیر مجاز به آرد و تبدیل آن به نان؛ برای سلامتی مضر است یادآور می شود: از مردم انتظار داریم که بیشتر از نان های حجیم و سبوس دار استفاده کنند و از مصرف نان های سفید یا سوخته که عامل سرطان و بیماری هستند، خودداری کرده و در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی، مراتب را سریعاً گزارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.