روز دوازدهم فروردین یکی از روزهای تاریخی و به یاد ماندنی در تاریخ ایران اسلامی است، روزی که در آن اکثریت قاطع مردم با آرای خود، نظام سیاسی ایران را پس از ۲۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومتی مردمی تغییر دادند. می توان گفت در این روز ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران پس از دهها سال مبارزه به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت

رفراندومی که در تاریخ ماندگار شد

به گزارش قدس آنلاین، روز دوازدهم فروردین یکی از روزهای تاریخی و به یاد ماندنی در تاریخ ایران اسلامی است، روزی که در آن اکثریت قاطع مردم با آرای خود، نظام سیاسی ایران را پس از ۲۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به نظام جمهوری اسلامی و حکومتی مردمی تغییر دادند.
می توان گفت در این روز  ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران پس از دهها سال مبارزه به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت. در این روز مردم ایران با حضور در پای صندوق های رای و رای ۹۸.۲ درصدی خود به نظام نوپای جمهوری اسلامی رای داده و پس از قرن ها خط بطلانی بر تئوری جدایی دین از سیاست و سیطره نظام های لائیک بر دنیا کشیده و فصلی نوع در ادبیات و نحوه حکومت مردمی ایجاد کردند. در واقع می توان جمهوری اسلامی را شکل نوینی از نظامهای حکومتی دانست که تلاش می کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی درعرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توامان فراهم گردد.

از نظام جمهوری به حکومت مردم بر مردم تعبیر می شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است به طوری که مردم با حضور در صحنه‌های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش خواسته‌های خود را نیز از حکومت مطالبه می‌کنند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در همان هفته های اول این پیروزی و سرنگونی نظام طاغوت شاهنشاهی نظامات سیاسی همچون: «جمهوری دمکراتیک»، «جمهوری»، «حکومت اسلامی» و ... از جمله نظامهای بود که از سوی افراد مختلف برای آینده سیاسی کشور مطرح می شد، در این میان امام (ره) از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی "جمهوری اسلامی" داشتند، به طوری در بیانی صراحتا اعلام داشتند: "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه  بیشتر"، این تاکید از آن جهت بود که امام (ره) به واسطه رهبری امت اسلامی از دهه ۴۰ به درستی بر خواست مردم آگاهی داشته و در طول دوران مبارزات ضد ستم شاهی بارها مطالبه این نوع نظام سیاسی و فریاد شعارهایی از قبیل: "استقلال آزادی و جمهوری اسلامی" را از جان و زبان مردم شنیده بودند.

در نهایت بر این اساس بود که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷، به دعوت امام خمینی همه‌پرسی حکومت جمهوری اسلامی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ در سراسر ایران برگزار شد و ۹۸٫۲ درصد از شرکت کنندگان در این همه‌پرسی با دادن رای «آری»، با برقراری حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند. رفراندومی که برگزاری آن در آن شرایط نوعی رکورد تکرار ناشدنی در عرصه مردم سالاری دینی را رقم زد. رکوردی که بر اساس اعلامیه دولت موقت، تعداد ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار تن (۹۸ و دو دهم درصد آراء) به حذف سلطنت و برقراری نظامی اسلامی «آری» و ۲۴۱ هزار تن «نه» گفته بودند.

برگه رای گیری در این انتخابات، از دو قسمت تشکیل می شد که نیمی از این برگه «آری» و به رنگ سبز و نیم دیگر آن «نه» و به رنگ قرمز بود. بر اساس این برگه ها تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی به رای و تصویب ملت گذاشته شده و رای‌دهندگان، می‌بایست بخش موردنظر خود را از برگه جدا  و در صندوق رای می‌انداختند. امام خمینی "قدس سره" در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ پس از تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی طی پیامی رادیو تلویزیونی فرمودند:
"خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش، به مستکبرین غلبه دهد و آن ها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده ی خداوند تعالی نزدیک است. من امیدوارم که ما شاهد این وعده باشیم و مستضعفین بر مستکبرین غلبه کنند چنان که تاکنون غلبه کردند... من از عموم ملت ایران تشکر می کنم که در این رفراندوم شرکت کردند و رأی قاطع خودشان را که باید گفت صددرصد پیروزی بوده است دادند و به جمهوری اسلامی هم رأی دادند..." جمهوری اسلامی است که احکام مترقی او بر تمام احکامی که در سایر قشرها و سایر مکتب هاست تقدم دارد.

چرا همه پرسی؟

در همان روزها بسیاری از افراد و  حتی نزدیکان انقلاب بر عدم ضرورت برگزاری این رفراندوم تاکید داشته و برگزاری این همه پرسی را ضروری نمی دانستند اما حضرت امام بر این اساس که ولی فقیه که بر طبق نظام الهی، ولایت امر و امامت امت را بر عهده می گیرد، افزون بر تأمین زندگی مردم، مسؤولیت هدایت مردم و کمک به رشد و تعالی آنان را بر عهده دارد. لذا برای تحقق این بخش حیاتی از شعار اصلیِ انقلاب پس از پیروزی آن، نیاز بود تا رسماً ناظم مشخصی حاکم بر ایران شود و در همین راستا بود که رهبر نهضت، امام خمینی «قدس سره» طی سخنانی فرمودند:" احتیاج به رفراندوم هم نیست؛ برای این که مردم آرای خودشان را در ایران اعلام کردند. با فریادها، با دادها اعلام کردند. "  و در ادامه علت اعلام همه پرسی را رسمی کردن آن، اتمام حجت برای دیگران و بسته شدن راه اگرها و مگرها عنوان کرده و فرمودند:" این جانب به جمهوری اسلامی رأی می دهم و از شما هم می خواهم که به آن رأی دهید. "

دقیقاً در همین زمان وسوسه های خناسان شروع شد. از جمله این که طرح کردند که حکومت بر اساس «جمهوری» بدون قید دیگری یا این که جمهوری دمکراتیک و ... باشد. لذا حضرت امام با احساس خطر انحراف در صفوف متحد ملت و با آگاهی بی نظیر خود مردم را از این خطر آگاه کرده و فرمودند:

"رأی بدهید به جمهوری اسلامی، نه یک حرف زیادتر و نه یک حرف کمتر.»و مردم ایران در روزهای سرنوشت ساز، دهم و یازدهم فروردین ۱۳۵۸ با حضوری آگاهانه در پای صندوق های رأی، به یکی از بزرگترین اهداف انقلاب اسلامی جامه ی عمل پوشاندند و پیروزی نهایی انقلاب اسلامی را با آرای عظیم و باور نکردنی خود تحقق بخشیدند. " نتیجه ی درخشان ۹۸.۲ درصدی آرای مردم، مطرح شدن هر گونه بحث و جدلی را در شکل و نوع حکومت ایران پس از سقوط نظام شاهنشاهی ۲۵۰۰ ساله از میان برد و با رهبریت قاطع امام خمینی قدس سره و مجاهدت ها و کوشش های بی نظیر امت مسلمان ایران حکومت اسلامی در سرتاسر ایران استقرار یافت؛ تا به حول و قوه ی الهی ملت بزرگ ایران بتواند توانمند و امیدوار زمینه ی تشکیل حکومت عدل اسلامی را برای ظهور امام زمان «علیه السلام» فراهم آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.