۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
کد خبر: 552643

حسین مهاجران درباره قیمت پیاز در کشور اظهار کرد: پیاز در حال حاضر با قیمت ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این قیمت پس از توزیع محصول اصفهان به بازار کاهش داشته است. وی افزود: با احتساب این قیمت و در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل تا سود حدود ۳۵ درصدی خرده‌فروشی‌ها هر کیلوگرم پیاز باید حدود ۴۵۰۰ تومان در بازار عرضه شود اما با توجه به نبود کشش در بازار، مغازه‌داران این محصول را با حداقل سود کیلویی حدود ۳۸۰۰ تومان به بازار عرضه می‌کنند.

ناتوانی دولت در ساماندهی قیمت پیاز!

به گزارش قدس آنلاین، با وجود وعده دولتی‌ها مبنی بر ساماندهی قیمت پیاز اما این اتفاق رخ نداده تا بیش از پیش پی ببریم دولتی‌ها حتی برای حل چالش‌های کوچک ناکام هستند.

افزایش قیمت پیاز در ۲ ماه اخیر همچنان به قوت خود باقی است و با گذشت چند هفته از وعده مسؤولان بخش خصوصی و وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش قیمت، قیمت این محصول هنوز به روال گذشته بازنگشته است.

معضل افزایش قیمت پیاز از یکی، دو ماه گذشته همچنان ادامه دارد و اگر چه در این مدت با کاهش قیمت جزئی روبه‌رو بوده اما قیمت بین ۴ هزار تا ۵ هزار تومان برای این محصول پرمصرف، خانوار را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

اگر چه در این مدت وعده‌های بسیاری از سوی مسؤولان در ارتباط با کاهش قیمت پیاز تا روزهای آینده داده می‌شد اما هنوز هم کاهش قیمت محقق نشده و مردم به امید ارزانی این محصول هستند.

در این راستا مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با میزان در ارتباط با بازار نامتعادل پیاز اظهار کرد: مساله مهمی که در افزایش قیمت پیاز تاثیرگذار بوده این است که در طول ۳ سال به طور مکرر در بهار و تابستان قیمت پیاز به قدری پایین بود که کشاورزان پیاز را از زمین‌های خود برداشت نمی‌کردند.

وی افزود: اگر چه در این مدت اقدامات زیادی مثل انبار کردن و خرید تضمینی پیاز انجام شد اما این مسائل کارساز نبود و متضرر شدن پی‌درپی کشاورزان دلیلی بر کاهش سطح کشت پیاز در سال جاری شد. رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه در مرداد ماه تولید محصول پیاز افزایش یافته، خاطرنشان کرد: با وجود افزایش تولید این محصول در مرداد اما هنوز قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده و این امر نیاز به نظارت جدی ارگان‌های مختلف دارد.

شادلو در ادامه تاکید کرد: خرده‌فروش‌ها دقت کنند و با وجود افزایش تولید با انصاف بیشتری محصولات را به فروش برسانند و خانوار از خرید بیش از نیاز روزانه خود اجتناب کنند.

رئیس اتحادیه باغداران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود کاهش سطح زیر کشت این محصول، کار ذخیره‌سازی انجام نشد، خاطرنشان کرد: پیاز از مهرماه خاصیت انباری شدن را دارد و از طرفی چون هزینه نگهداری آن بالاست در این‌باره اقدامی صورت نگرفت.

وی در ارتباط با این موضوع که چرا با وجود کاهش تولید پیاز و نیاز بازار به این محصول هنوز هم صادرات در حال انجام است، گفت: باید صادرات به‌طور مداوم انجام شود تا بتوان بازار هدف این محصول را حفظ کرد، از طرفی اگر در مقاطعی از زمان که کمبود داریم صادرات را قطع کنیم، کشورهای هدف صادرات به دنبال بازار دیگری خواهند بود و جایگاه خود را از دست خواهیم داد.

شادلو در ادامه از ارگان‌های نظارتی و تشکل‌ها خواست با جدیت بر بازار خرده‌فروشی نظارت کنند که سوءاستفاده‌ای از موضوع گرانی پیاز صورت نگیرد. وی خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش قیمت به واسطه دلالان ایجاد می‌شود و در این میان تاثیر بسیاری در بازار محصولات کشاورزی دارند.

با این تفاسیر وضعیت بازار پیاز در یکی، دو ماه اخیر نشان می‌دهد مسؤولان عزمی جدی برای مقابله با معضل گرانی این محصول پرمصرف ندارند و در این میان نبود الگوی کشت و برنامه‌ریزی در کشت محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می‌شود و هر از چند گاهی یک محصول را گرفتار گرانی می‌کند.

قیمت پیاز پایین آمد

روز گذشته اعلام شد نرخ پیاز کمی کاهش پیدا کرده اما هنوز حدود کیلویی ۴ هزار تومان به فروش می‌رسد. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار در این‌باره گفت: با ورود پیاز از شهرهایی مانند ورامین، فومنات و کرج تعادل نسبی برقرار خواهد شد و بار از روی دوش اصفهان برداشته می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار در ادامه تصریح کرد: دلیل کمبود پیاز در سال جاری عدم کشت این محصول توسط کشاورزانی است که سال قبل محصول‌شان با نازل‌ترین قیمت خریداری شد. کشاورزان از کاشت مجدد امتناع کردند و پیاز در بازار کاهش پیدا کرد. عرضه پیاز ابتدا از چابهار و شهرهای گرمسیری مانند جیرفت، دزفول و آبادان آغاز شد و هم‌اکنون تقریبا همه بار عرضه پیاز در کشور روی دوش اصفهان قرار دارد به همین دلیل تولید و عرضه این محصول از اصفهان نمی‌تواند روی بازار تاثیر چندانی داشته باشد.

حسین مهاجران درباره قیمت پیاز در کشور اظهار کرد: پیاز در حال حاضر با قیمت ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. این قیمت پس از توزیع محصول اصفهان به بازار کاهش داشته است. وی افزود: با احتساب این قیمت و در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و نقل تا سود حدود ۳۵ درصدی خرده‌فروشی‌ها هر کیلوگرم پیاز باید حدود ۴۵۰۰ تومان در بازار عرضه شود اما با توجه به نبود کشش در بازار، مغازه‌داران این محصول را با حداقل سود کیلویی حدود ۳۸۰۰ تومان به بازار عرضه می‌کنند.

دلایل گرانی پیاز

مدیرکل محصولات علوفه‌ای و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت پیاز دلایل مختلفی دارد و کاهش سطح زیرکشت باعث افزایش قیمت از مزرعه تا مصرف‌کننده است اما پیش‌بینی می‌شود این قیمت تا یکی، دو هفته آینده به حالت تعادل برسد.

حسین اصغری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه چه تدبیری برای کاهش قیمت پیاز در بازار اندیشیده شده، اظهار داشت: ما هر ساله طرح استمرار و میزان کشت هر محصول را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم، تا چه محصولی به چه میزانی کشت شود اما خیلی وقت‌ها این مساله رعایت نمی‌شود و ما هم ابزاری برای مهار یا کنترل این مساله در دست نداریم. نمونه آن بحث پیاز است که بازمی‌گردد به قیمت پیاز در ۲ سال اخیر.

وی افزود: در ۲ سال گذشته قیمت این محصول بسیار پایین بوده و در نتیجه کشاورزان، دیگر علاقه‌ای به کشت آن نداشته‌اند و در نتیجه بازار به هم ریخته است؛ ما برای اجرایی کردن الگوی کشت، نیاز به یکسری الزامات تشویقی و تنبیهی داریم.

اصغری در پایان گفت: ما هر روز محصولات مهمی مانند پیاز را در ۳ سطح مزرعه، میدان اصلی تره‌بار و خرده‌فروشی پایش و رصد می‌کنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.  

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.