مشهد- شروع هفته پیش رو مصادف با روز ملی صنعت چاپ در کشور است. صنعتی که به واقع یکی از فراگیرترین صنایع دنیاست. فراگیر از این جهت که کمتر جایی در زندگی روزمره انسان‌ها را می‌توان پیدا کرد که اثری از چاپ در آن نمایان نباشد با این تفاسیر آنچه که مسلم است صنعت چاپ و اکثر صنایع درگیر در آن معضلات و مشکلات خاص خودشان را دارند که البته باید برای برطرف شدن این مشکلات چاره اندیشی شود.

فرسودگی ماشین آلات و دریافت مالیات بر ارزش افزوده سد راه صنعت چاپ

هاشم رسائی فر: توسلی یکی از مدیران دست اندرکار صنعت چاپ در استان خراسان رضوی، نبود ماشین آلات جدید چاپ در استان در کنار خلأ آموزشی نیروی کار را دو مشکل اصلی این صنعت عنوان می‌کند و می‌گوید: در استان ما به واسطه شرایطی که هست امکان صادرات محصولات چاپی برای کشورهای همسایه وجود دارد که این یکی از قابلیت‌های خوبی است که خراسان رضوی داراست. وی ادامه می‌دهد: برای اینکه بتوانیم به حد قابل قبولی در صادرات محصولات چاپی دست پیدا کنیم، ناگزیریم که دستگاه‌های چاپی که وجود دارد را به روز رسانی کنیم و دستگاه‌های چاپ روز را جایگزین کنیم. وقتی که دستگاه جدید وارد شد باید نیروی کار آموزش دیده نیز وجود داشته باشد تا با این دستگاه‌ها کار کند اما متأسفانه در این مورد ضعف‌های زیادی وجود دارد که بایستی برای رفع آن چاره اندیشی شود تا توان بهره وری بالاتر رود.

گلایه از دریافت مالیات برارزش افزوده

این فعال صنعت چاپ در ادامه به موضوع دریافت مالیات برارزش افزوده اشاره می‌کند و می‌افزاید: در شرایط فعلی همه آن‌هایی که با چاپ صنایع وابسته به آن مرتبط هستند به مقدار مالیاتی که در این حوزه از سوی دولت دریافت می‌شود معترض هستند و درخواست تعدیل آن را دارند که امیدواریم برای بهبود شرایط صنعت چاپ در استان و کشور تصمیمی اتخاذ شود که به سود مردم و هم دست اندرکار این صنعت باشد.

صنعت چاپ یکی از بزرگ‌ترین صنایع در اشتغالزایی

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره با اینکه در خراسان رضوی حدود ۲۸۰ واحد چاپی و صنایع وابسته فعالیت می‌کنند، می‌گوید: از این تعداد ۱۹۰ چاپخانه،۵۰ دستگاه چاپ سیلک، ۲۰ لیتوگرافی، ۱۲ دیجیتالی و ۸ دستگاه عملیات تکمیلی پس از چاپ وجود دارد که به مردم در حوزه چاپ خدمات رسانی می‌کنند.

یوسف امینی در ادامه اظهار می‌دارد: با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است و صنعت چاپ یکی از بزرگ‌ترین صنایع در اشتغالزایی به شمار می‌رود و با توجه به اینکه تجربه صادرات محصولات چاپی تجربه خوبی در یک سال گذشته داشته‌ایم و بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان آورده برای صنعت چاپ استان داشته است، می‌توان با برنامه ریزی بهتر و اصولی به جایگاهی بهتر از این دست یافت و زمینه اشتغال بیشتر را فراهم نمود.

وی می‌افزاید: برای اینکه شرایط صنعت چاپ بهتر از این که هست باشد، می‌بایست چند نکته مورد توجه قرار بگیرد از جمله بحث نوسازی دستگاه‌های چاپ که اکثر آن‌ها به صورت دست دوم وارد شده‌اند و برای بالا رفتن راندمان کار ناچار به تعویض آن‌ها هستیم. وی ادامه می‌دهد: در کنار این موضوع بحث مهم دیگری که نباید از آن غافل ماند این است که با وجود رشد سریعی که در مبانی صنعت چاپ اتفاق افتاده است بایستی اهتمام ویژه‌ای به موضوع آموزش نیروی کار داشته باشیم و شاغلین در حرفه‌های مرتبط به چاپ به سمت و سوی گذراندن مراحل آموزش آکادمیک پیش برده شوند تا کارایی آن‌ها بیشتر شود.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی می‌افزاید: مورد دیگری هم که اکثر دست اندرکاران حوزه چاپ در خراسان رضوی با آن دست به گریبان هستند، بحث دریافت مالیات بر ارزش افزوده در این حوزه است که اکثر آن‌ها ارقام دریافتی از سوی اداره مالیات را خیلی بیشتر از آن چیزی می‌دانند که در حال حاضر باید بپردازند. ضمن اینکه می‌بایست شرایطی فراهم شود تا تسهیلات مناسب با بهره کم در اختیار دست اندرکاران صنعت چاپ قرار بگیرد تا در آینده شاهد شکوفایی بیشتر این صنعت در استان و کشور باشیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.