مزد و پاداش تیم ملی فوتبال ایران احترام و تقدیر است یا تهمت و اتهام؟

قدس آنلاین - گروه ورزشی:  دفاع از تیم ملی «با شرف» ایران وظیفه همه ماست. تیمی داریم که با اقتدار کامل و چند هفته زودتر و با خیال راحت و با کسب ۷۵ درصد امتیازات ممکن (بیشتر از همه آسیایی‌ها) به جامجهانی روسیه صعود کرده است. برای این موفقیت بزرگ خیلی‌ها زحمت کشیدند. از کیروش تا تک تک بازیکنان. آنها در تمام ۹۰۰ دقیقه‌ای که برای صعود جنگیدند لحظه‌ای شرافت را فراموش نکردند. 

اکنون عده‌ای به دلایل مختلف بازی با سوریه را بهانه‌ای کرده‌اند برای تشکیک در شرف این تیم. دردآور است. اینکه به جان تیم خودمان افتاده‌ایم و این جوانان رعنا و این تیم یکدست را زیر ضرب تهمت گرفته‌ایم اوج ناسپاسی است. روزگاری را به یاد آوریم که برای کسب صعود به جام جهانی آواره این پلی‌آف و آن پلی‌آف بودیم. روزهایی که تا بازی آخر جان به لب می‌شدیم. ایامی که با حسرت صعود دیگران را تماشا می‌کردیم و سهم ما آه کشیدن بود. حالا این تیم بزرگ، با مربیانی لایق و بازیکنانی شایسته نشانمان داد که جور دیگری هم می‌توان صعود کرد، بی دغدغه، بدون دردسر و با خیال راحت.

مزد و پاداش این تیم احترام و تقدیر است یا تهمت و اتهام؟

اغلب آنهایی که چنین اتهاماتی را بعد از بازی با سوریه مطرح می‌کنند از فوتبال شناختی ندارند. چند سال فوتبال را از تلویزیون تماشا کرده‌اند و اینک خود را علامه فوتبال می‌دانند. آنها را دعوت می‌کنم خود را جای آن مقام عالیرتبه خیالی که گمان می‌کنند تبانی با سوریه را انجام داده بگذارند. حالا تصور کنند برای عملیاتی کردن این تبانی چه راه طولانی و سختی پیش رو دارند، کاری نزدیک به محال. برای آنکه تبانی شکل بگیرد حداقل به همراهی سرمربی و پنج شش بازیکن نیاز است. اگر این وظیفه را فقط به عهده یکی دو نفر از بازیکنان بگذاریم کار آنها چنان تابلو خواهد شد که همه مطلع خواهند شد. علاوه بر آن اگر سرمربی در جریان نباشد موقعیت آتی این دو بازیکن در تیم به خطر خواهد افتاد. حال کدام بازیکنی است که حضور در جام‌جهانی را با تبانی کردن به خطر بیندازد؟

از سوی دیگر هماهنگ کردن کیروش و پنج شش بازیکن هم محال است. اگر کیروش تن به چنین معامله‌ای میداد تا ابد زیر تیغ افشا این بازیکنان بود و قدرتش را میان آنها از دست می‌داد. آیا او حاضر است چنین کاری انجام دهد؟ اگر از این جمع گزارشی به فیفا ارسال شود چه؟ آیا می‌دانید در صورت اثبات تبانی در این سطح چه بلایی بر سر تبانی کنندگان خواهد آمد؟ تمام آینده فوتبالی آنها خواهد سوخت. کدام بازیکنی حاضر است چنین ریسکی را قبول کند؟ این ریسک در قبال چه چیزی؟  تبانی در این سطح محال عقلی است.  

شرافت تیم ملی فوتبال ایران بالاتر از همه این تهمت‌هاست. ما قدر دان کیروش و تمام بازیکنانی که برای این صعود زحمت کشیدند هستیم.

* یادداشت: علی حق شناس - روزنامه نگار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.