۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 564024

کمی پیش از ریاست جمهوری اش، «گاردین» در گزارشی نوشت: « کمتر کسی از جوانب مخفی شخصیت و زندگی «سیسی» خبر دارد...او با ما درباره حسنی مبارک و خوبی هایش صحبت کرد ... من در پاسخ به او گفتم که مبارک دیکتاتور و فاسد است. او خشمگین و صورتش قرمز شد... عادت داشت که همه شهروندان نظراتش را بپذیرند و هیچ کس نظرش را رد نکند. او حالا این شخصیت خود را مخفی کرده است. چرا که اگر در مقابل افکار عمومی نیز همین شخصیت را نشان دهد، کسی به او رأی نمی دهد»

یکی به نعل ، یکی به میخ!

قدس آنلاین- چیزی مثل یکی به میخ زدن، یکی به نعل. رئیس جمهور مصر دیروز در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل  با خیلی ها دیدار کرد و در باره خیلی از مسایل منطقه حرف زد. «سیسی» سعی کرد حرفهایش جوری باشد که همه شنونده ها و مخاطبانش را راضی کند. از غربی ها خواست به روند تحولات دموکراتیک در مصر با معیاری غربی نگاه نکنند، از لزوم حفظ وحدت ملی در «لیبی» سخن گفت، در باره قطر حرف زد، مسایل سوریه را پایین و بالا کرد و دست آخر هم در باره امکان صلح میان صهیونیستها و فلسطینیان اظهار نظر کرد. ژنرال در این باره با احتیاط بیشتری حرف زد و گفت : «برقراری صلح را نمی توان از بیرون به آنها تحمیل کرد، بلکه باید دو طرف خودشان اراده کنند...با این حال مصر سعی دارد فضای مناسبی را برای رسیدن به راه‌حل عادلانه بین آن دو فراهم کند».

با «اخوانی» ها درنیفت!

«سیسی» ۶۳ سال پیش در قاهره به دنیا آمد. از پدر و مادری که گرایش شدید به «اخوان المسلمین» داشتند و حتی سر سوزنی احتمال نمی دادند فرزندشان روزی با اخوانی ها در بیفتد. آقای ارتشبد، مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم نظامی از دانشگاه ارتش در قاهره گرفته، برای ادامه تحصیل به انگلستان سفر کرده و در سال ۱۹۹۲ کارشناسی ارشد علوم نظامی را در همان کشور گرفته است. البته برای آموزش های اطلاعاتی ترجیح داده به آمریکا سفر کند و دوره های ویژه اش را در ینگه دنیا ببیند. خدمت نظامی را در نیروی زمینی آغاز کرد و برخلاف بیشتر نظامیان عالیرتبه مصری، بدون اینکه سابقه حضور در جنگی را داشته باشد پله ترقی را در ارتش طی کرد. مدتی وابسته نظامی مصر در عربستان، فرماندهی نیروی پیاده نظام، فرماندهی منطقه نظامی شمال مصر در اسکندریه، مدیریت واحد اطلاعات نظامی ارتش در زمان «مبارک» و ...

ژنرال وارد می شود

ترفیع و خیز نظامی ماقبل آخر «سیسی» پس از تحولات چند سال پیش مصر انجام شد. «مُرسی» که پس از یک دوره نا آرامی و درگیری در مصر به ریاست جمهوری رسیده بود و به نظر می رسید به اقتدار و تسلط نظامیان بر حکومت پایان داده است، پس از برکناری ژنرال «طنطاوی» فرمانده کل نیروهای مسلح مصر و ژنرال «سامی عنان» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور، «سیسی» را به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع منصوب کرد. مخالفان دولت با این انتخاب صدایشان به اعتراض بلند شد چون «سیسی» را  وابسته به «اخوان المسلمین» می دانستند و فکر می کردند «ژنرال» قرار است به کمک «مرسی» زمینه نفوذ «اخوانی» ها در ارتش را فراهم کند. مردم مصر و معترضان وقتی به اشتباهشان در باره «سیسی» پی بردند که مخالفت ها علیه رئیس جمهور بالا گرفت، کار به تحصن و درگیری و کشتار رسید تا ژنرال به ظاهر اخوانی یکباره وارد عمل شود و به بحران سیاسی با روش خودش پایان دهد. او در جلسه ای با حضور شماری از رهبران نیروهای مخالف رئیس جمهور، شیخ الازهر و رهبر مسیحیان مصر، قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و «عدلی منصور» رئیس دادگاه قانون اساسی مصر را به عنوان رئیس جمهوری موقت معرفی کرد و از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور خبر داد! نظامیان به قدرت بازگشتند و همه چیز در مصر برگشت سرجای اول!

دیروز سپهبد، امروز ارتشبد

بقیه ماجرا را هم که می دانید. یعنی خبر دارید که «سیسی» سرانجام رئیس جمهور شد. اما شکل و روش این ترقی و جهش بسیار جالب بود. ابتدا رئیس جمهور موقت که به وسیله «سیسی» به کار گمارده شده بود، درجه سپهبدی او را به ارتشبدی ارتقا داد. در مرحله بعد شورای عالی نیروهای مسلح مصر در همان روز با صدور بیانیه ای به طور غیر مستقیم از حمایت خود از عبدالفتاح السیسی در صورت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر خبر داد و بسیاری از مردم مصر که انگار از بحران طولانی و زد و خورد ها در مصر ناراضی بودند، ژنرال را ناجی کشورشان شناختند و خلاصه فردی که به وسیله «اخوانی» ها به درجات بالای نظامی و وزارت دفاع رسیده بود، طومار «مرسی» و اخوان المسلمین را در هم پیچید، بعد از وزارت دفاع استعفا داد و سپس رئیس جمهور شد و قدرت را در دست گرفت.

شخصیت مخفی

کمی پیش از ریاست جمهوری اش، «گاردین» در گزارشی نوشت: «کمتر کسی از جوانب مخفی شخصیت و زندگی «سیسی» خبر دارد». گزارشگر این نشریه برای ثابت کردن حرفهایش سراغ یکی از فعالان حقوق بشر در مصر رفته و از خاطرات او در دیدار با «سیسی» نوشته بود که : «او با ما درباره حسنی مبارک و خوبی هایش صحبت کرد و این که او فرمانده کل قوا است و ما باید رهبری او را بپذیریم و به او احترام بگذاریم و به خانه و میدان التحریر بر گردیم و به حمایت از او ادامه دهیم ... من در پاسخ به او گفتم که مبارک دیکتاتور و فاسد است. او خشمگین و صورتش قرمز شد... عادت داشت که همه شهروندان نظراتش را بپذیرند و هیچ کس نظرش را رد نکند. او حالا این شخصیت خود را مخفی کرده است. چرا که اگر می خواست در مقابل افکار عمومی نیز همین شخصیت را نشان دهد، کسی به او رأی نمی دهد».

صلاح الدین قرن ۲۱!

ادعاهای یک روزنامه مصری که ظاهراً بدجوری طرفدار ژنرال و افکارش است نیز جالب است. این روزنامه می نویسد: «عبدالفتاح سیسی هنگام تولد فقط برای چند لحظه گریه کرد سپس به اطرافیانش لبخند زد ... او در حال سجده از شکم مادر خارج شد! ... «الحصری» یک از قاریان قرآن به پدر عبدالفتاح سیسی گفته که وی با دیگر کودکان متفاوت است به بازی و شوخی روی نمی آورد و نشانه های جدیت و هوش و ذکاوت و قدرت و عشق به انجام کارهای نیک و یاری ضعیفان در وی نمایان است ... او را «صلاح الدین ایوبی» را ادامه می دهد و شاید آزادی بیت المقدس به دست او محقق شود»! البته خبر نداریم که شماره های بعدی این روزنامه چیزی در باره احتمال پیغمبری یا معجزات «سیسی» هم نوشته یا خیر!؟

شگفتی سازی سیاسی

به هر حال «ژنرال» چه با کمک معجزه های سیاسی و چه به مدد حمایت های پشت پرده کشورهای مختلف در قدرت ماند و مخالفان و حتی طرفداران خودش را شگفت زده کرد. البته «سیسی» در این شگفتی سازی ها انگار ید طولایی هم دارد. چون در سالهای بعد با چرخش عجیب و غریب و یکباره مواضع سیاسی اش نه تنها شگفتی بلکه صدای کشورهایی چون قطر و عربستان را که روی مصر حساب باز کرده بودند هم در آورد. در ماجرای سوریه بر خلاف روش و منش حاکمان پیشین مصر، طرف بشار اسد را گرفت، از حمله به یمن طرفداری نکرد و هرگز در اظهارات و موضعگیری هایش آنچنان که برخی کشورها می خواستند به ایران نتاخت و حرف از قطع روابط نزد. درست است که چندی پیش  اعلام کرد دو جزیره تحت حاکمیت مصر را به سعودی ها می بخشد اما به دنبال اعتراض گسترده مردمی، شکسته بسته از سعودی ها عذرخواهی کرد و گفت نمی تواند خلاف خواست مردمش رفتار کند!

با وجود همه احتیاطها و یکی به نعل و یکی به میخ زدنهای سیاسی که در گفتار و رفتار «سیسی» مشاهده می شود برخی ناظران داخلی و خارجی هنوز منتظرند، ژنرال نگهان نقابش را کنار بگذارد و چهره واقعی و پنهان کرده اش را به همه نشان دهد!

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.