ورامین- منطقه صنعتی خیرآباد با وسعت ۳۵۰ هکتار، یکی از مناطق مهم صنعتی شهرستان ورامین است که ساماندهی آن برای تبدیل به شهرک صنعتی افزون بر ۲۰ سال در کش‌وقوس قرار داشته است.

منطقه صنعتی خیرآباد در دوراهی بلاتکلیفی

قدس: بنا بر گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران این  لکه صنعتی  با مجوز دولت به شهرک صنعتی غیردولتی تبدیل می‌شود و این در حالی است که برخی از مسئولان ازجمله فرماندار این شهرستان علاوه بر ابراز رضایت از تعیین تکلیف این منطقه اما در خصوص تغییر اراضی نیز ابراز نگرانی می‌کند.

گفتنی است در حال حاضر ۶۰۰ قرارداد فعالیت و استقرار واحدهای صنفی و صنعتی در این منطقه منعقدشده که تولیدکنندگان مشغول فعالیت در این منطقه صنعتی هستند.

زمینه ایجاد ۳ هزار فرصت شغلی

رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت شهرستان ورامین گفت: منطقه صنعتی خیرآباد جنوبی در مساحت ۳۵۰ هکتار و در ۶۷۷ قطعه احداث‌شده که از این میزان ، ۱۱۸ هکتار آن در قالب ۳۳۰ واحد فعال و ۲۳ هکتار در قالب ۱۳۰ واحد غیرفعال هست.

حسن میرزایی افزود: در ۹۵ هکتار از این اراضی در قالب ۳۵ قطعه فعالیت کشاورزی انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی هیئت امناء این منطقه صنعتی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار می‌باشند.

وی افزود: عمده تولیدات این منطقه بلورسازی، ریسندگی ، تولید پارچه و پوشاک ، صنایع فلزی ، صنایع سلولزی و صنایع پلاستیک است که بسیاری از این واحدها سابقه طولانی در صادرات محصولات به خارج از کشور دارند.

به گفته وی در صورت تصویب تأسیس شهرک صنعتی غیردولتی علاوه بر امکان صدور مجوزهای صنعتی داخل محدوده شعار ۱۲۰ کیلومتری شامل صنایع غذایی، صنایع نوین و نساجی ، زمینه ایجاد ۳ هزار فرصت شغلی جدید در منطقه فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: با تصویب تأسیس شهرک صنعتی غیردولتی در خیرآباد ، واحدهای صنعتی از مزایایی همچون معافیت گمرکی به‌منظور واردکردن ماشین‌آلات ، دریافت تسهیلات بانکی ، تأمین امنیت ورود و خروج کالا ، افزایش رقابت‌پذیری ، افزایش اشتغال و امکان تأمین منابع مالی و سرمایه‌گذاری موردنیاز واحدها از طریق صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری بهره‌مندمی شوند.

تخریب اراضی کشاورزی

طرح تصویب تأسیس شهرک صنعتی غیردولتی در خیرآباد هرچند موجب رضایت و خوشحالی برخی از صنعتگران شده است اما فرماندار ورامین در این رابطه می‌گوید: ورامین قطب کشاورزی است و حاضر نیستیم حتی یک وجب از بهترین اراضی کشاورزی منطقه برای تبدیل‌شدن به منطقه صنعتی تخریب شود.

محمدرضا یوسفی اظهار داشت: شهرستان ورامین از ۷۷۰ واحد صنفی و صنعتی برخوردار است که حدود ۳۵۰ واحد صنعتی و بیش از ۴۰۰ واحد آن صنفی می‌باشند.

وی با اشاره به بلاتکلیفی منطقه صنعتی خیرآباد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه صنعتی شهرستان ورامین، مشکل ساماندهی این منطقه به‌عنوان یکی از مناطق صنعتی پویا و فعال شهرستان است، که بیش از ۲۰ سال این شهرستان را درگیر خودکرده است.

فرماندار ورامین افزود: این‌که صدها واحد فعالی که فرصت‌های شغلی پایدار ایجاد می‌کنند، و توان اقتصادی منطقه را افزایش داده‌اند بلاتکلیف باشند و نتوانند از خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی برخوردار شوند مشکلی است که باید باتدبیر مسئولان و حمایت‌های دولت برطرف شود.

یوسفی با اشاره به بحث تبدیل‌شدن منطقه صنعتی خیرآباد به شهرک صنعتی غیردولتی تصریح کرد:‌ این موضوع در دولت مطرح‌شده و بررسی‌های فنی، زیست‌محیطی و کشاورزی نیز صورت گرفته تا زمینه تعیین تکلیف این منطقه فراهم شود.

وی تأکید کرد: در تبدیل منطقه صنعتی خیرآباد به شهرک صنعتی رعایت مسائل زیست‌محیطی و جهاد کشاورزی در اولویت قرار دارد، ورامین قطب کشاورزی است، اما حاضر نیستیم حتی یک وجب از بهترین اراضی کشاورزی منطقه برای تبدیل‌شدن به منطقه صنعتی تخریب شود.

فرماندار ورامین در پایان با اشاره به ایجاد ۵هزار فرصت‌ شغلی در مناطق صنعتی خیرآباد و جوادآباد خاطرنشان کرد: در صورت تعیین تکلیف این مناطق، ۳ هزار فرصت شغلی جدید در خیرآباد و بیش از ۲ هزار فرصت شغلی در جود آباد ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از سرمایه‌گذاران با تصور این‌که این مجموعه شهرک صنعتی مصوب است ، اقدام به سرمایه‌گذاری و احداث کارگاه و ایجاد اشتغال کرده‌اند ولی با محقق نشدن خواسته‌های آن‌ها ، مجبور به اخذ مجوز صنفی کرده‌اند و لذا تا زمان تصویب منطقه به شهرک صنعتی غیردولتی عملاً امکان صدور مجوز صنعتی برای آن‌ها میسر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.