بجنورد- نشست هم اندیشی صنعتگران با استاندار خراسان شمالی با محوریت حمایت از تولید و سرمایه گذاری و بیان دیدگاه ها و چالش های پیش روی بخش خصوصی، چهارشنبه شب در شهرک صنعتی بیدک با صدور دستور مهندس صالحی برای تشکیل کارگروه ویژه حل مشکلات صنعتگران استان همراه بود.

کارگروه ویژه حل مشکلات صنعتگران خراسان شمالی تشکیل شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در این نشست خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صریحا دستور داد: کارگروهی ویژه شناسایی و دسته بندی مشکلات صنعتگران استان تشکیل شود تا مشکلات مرتبط با قوانین موجود مانند قانون ارزش افزوده، امور مالیاتی، تامین اجتماعی و ... گردآوری کند.

وی تصریح کرد: مشکلات مرتبط با قوانین موجود باید در دو بخش اجرای صحیح قانون موجود و یا تلاش برای اصلاح قانون دسته بندی شود تا راهکارهای اجرایی برای تحقق این اهداف را ارائه کند؛ چرا که ما مجری قوانین موجود هستیم و برای اصلاح آن باید پیشنهادهای خود را به نمایندگان برای بحث و گفت و گو و اخذ تصمیم در مجلس ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: در این کارگروه هم چنین باید دلایل استقبال کم از خرید کالاهای مورد نیاز دستگاه های اجرایی از واحدهای تولیدی استان مشخص شود، چرا که بروز این مشکلات به عوامل مختلفی مانند نبود کیفیت و قیمت مناسب محصولات تولیدی، ثبت نام نکردن تولیدکنندگان استان در سامانه ستاد و یا وجود برخی رانت ها باشد که باید به درستی بررسی و ارائه گزارش شود.

صالحی با بیان این که اعتمادسازی مهم ترین موضوع برای گسترش صادرات به بازارهای خارجی است، تصریح کرد: بازار بسیاری از محصولات در خارج از کشور در دست تولیدکنندگان ما بود اما به دلیل بروز برخی رفتارهای نامناسب اعتماد آنان به تولیدات ما از بین رفت و اکنون ایجاد این اعتماد برای جذب دوباره بازارهای خارجی الزامی است که این مهم باید با تعامل دوطرفه میان دولت و تولیدکنندگان تحقق یابد.

وی افزود: ورود افراد متخصص به حوزه صادرات، بازاریابی و بازارسازی محصولات و هم چنین برندسازی و توجه به صنایع وابسته به صنایع بزرگ استان از راهکارهای حمایت از تولیدات استان است.

صالحی با اعلام حمایت خود از برندسازی محصولات استان، خطاب به صنعتگران بیان داشت: امروز بسیاری از محصولات با کیفیت استان به نام دیگر استان ها در کشور توزیع می شود و بسیاری از شما از ما می خواهید برای برندسازی تولیدات داخلی استان دولت ورود داشته باشد و اکنون درخواست ما از شما به عنوان متخصصان این حوزه ارائه پیشنهادها و راهکارهای عملیاتی برای این ورود است.

وی ادامه داد: توجه به برندسازی و دسته بندی محصولات، فرآوری کالاهای تولیدی و ایجاد صنایع پایین دستی و بالادستی باید می‌شود پیگیری شود و استان از آمادگی کامل برای حمایت از سرمایه گذاری در حوزه های مربوط با تسهیلات ارزان قیمت موجود برخوردار است چرا که تاکید دارم وابستگی به یک صنعت بدون توجه به صنایع وابسته پیشرفتی به دنبال نخواهد داشت.

صالحی مطرح کرد: تولیدات استان بر اساس مبانی اقتصاد مقاومتی علاوه بر درون زا بودن باید برونگرا هم باشد تا به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با تولیدات خارجی یا دیگر استان ها باشد.

استاندار خراسان شمالی گفت: بار دیگر خطاب به تمامی دستگاه های تاکید می کنم نیازهای خود را از کالاهای تولیدی داخل استان تهیه کنند و بررسی قیمت و کیفیت محصولات با هدف حمایت از کالای داخلی به اعلام و اشاره های راه دور ختم نشود.

صالحی با بیان این مطلب که برای بهره مندی فعالان حوزه صنعت از تسهیلات صندوق توسعه ملی هیچ محدودیتی وجود ندارد، افزود: اگر توجیه اقتصادی طرح صنعتی توسط دستگاه ذی ربط و بانک عامل اعلام شود اما بانک تسهیلات لازم برای راه اندازی پروژه را نداشته باشد، آن طرح به صندوق توسعه ملی معرفی شود.

وی با بیان این که در برابر تمامی مشکلات استان خود را مسئول می دانم، تصریح کرد: در حالی که مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر استان ها در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ملی با تصویب ارائه تسهیلات ارزان قیمت و وام های بلاعوض حل می شود اما خراسان شمالی تاکنون از این ظرفیت ملی به درستی بهره مند نشده است بنابراین معاونت امور اقتصادی استانداری باید این موضوع را در سال جاری در دستور کار خود قرار دهد و هم چنین پرداخت تمامی مطالبات تولیدکنندگان توسط دستگاه های اجرایی نیز باید تعقیب شود.

وی خطاب به مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری هم تاکید کرد: برای حل مشکلات مربوط به روند ارائه مجوزها در کوتاه ترین زمان ممکن باید با تعامل حداکثری با امور اقتصادی و دارایی بهره مند شوید و هم چنین نشست های هفتگی با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی متولی امر و سرمایه گذاران برگزار شود.

صالحی هم چنین برقراری پوشش تلفن ثابت و همراه و اینترنت را در شهرک های صنعتی استان الزامی دانست و تاکید کرد: نبود این امکانات اولیه موجب می شود تا کمتر سرمایه گذاری تمایل به حضور در شهرک های صنعتی داشته باشد.

معرفی الگوی تولید یکی دیگر از تاکیدات مقام ارشد استان در نشست هم اندیشی با صنعتگران بود که در این خصوص خاطرنشان کرد: بحران به معنای بروز فضای غیرعادی است که می توانیم با کمک و هم افزایی شرایط را به حالت عادی برگردانیم اما امروز کم آبی به عنوان یک بحران مطرح نیست چرا که امکان برگشت به شرایط گذشته وجود ندارد بنابراین ارائه برنامه سازگاری با کم آبی در دستور کار استان قرار گرفته است تا تولید محصولات در بخش های مختلف به ویژه صنعت و کشاورزی متناسب با این برنامه باشد تا به عنوان الگو به دیگران معرفی شود.

وی یادآور شد: در جلسه آینده باید گزارش اقدامات انجام شده برای حل این مشکلات ارائه شود و مدیران مرتبط با موضوعات در جلسات حضور داشته باشند.

صالحی در پایان این نشست بر شکوفایی معادن استان هم تاکید کرد و افزود: یکی از مصوبات شورای برنامه ریزی استان در راستای حمایت از بخش معدن، تامین زیرساخت های معادن مانند برق و راه با اعتبارات دولتی است چرا که فعال شدن بخش معدن را موجب افزایش اشتغال استان می دانیم.

وجود مشکلات بانکی، مالیاتی و تامین اجتماعی، قوانین ناکارآمد در مباحث مرتبط با قانون کار، نبود توجه کافی مدیران و مسئولان استانی به خرید و حمایت از محصولات و تولیدات داخلی و برخی اعمال سلایق شخصی در مدیریت ها ، اجرای ناقص قانون ارزش افزوده و هم چنین نوسانات فراوان قیمت ارز از مهم ترین چالش های مطرح در این نشست از سوی صنعتگران بود.

گفتنی است، نخستین پارکینگ خورشیدی استان در پارکینگ ساختمان فناوری و کسب و کار شهرک صنعتی بیدک در بجنورد با حضور استاندار خراسان شمالی به بهره برداری رسید و همچنین محمدرضا صالحی در پایان این نشست همراه با صنعتگران استان به پویش ملی حمایت از خرید کالای ایرانی پیوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.