۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 637404

دیابت؛ حاضر

رقیه توسلی

واقعاً سبک زندگی امروز هم برای خودش حکایتی شده است؛ سبک نادرست تغذیه، خواب، عدم تحرک و آرامش؛ آمار دلخراشی که دود از کله آدمیزاد بلند می کند.

به گزارش قدس آنلاین، سبک زندگی امروز هم شده قوز بالا قوز... غلت خوردن در تصمیمات اشتباهی... سبکی که از قبل  پیداست دارد به بیماری، کوک و بخیه می خورد.

راه سرراستی در پیش گرفتیم اکثریت مان؛ اول، بی اصول و قاعده روزگار گذراندن؛ دوم، آزمایشگاه و خون و برگه جوابیه؛ بعد آنوقتی که می فهمیم کلسترول و قند و اوره دردسرساز در ما کشف کرده اند و سکانس آخر هم که وارفته نشسته ایم میان یک مُشت حروف لاتین و اعداد بدجنس و مشاور تغذیه.

دیروز داغ دلم با یک مصاحبه آماری تازه شد؛ آمارِ داغ زننده را برداشتم و با یکسری عدد دیگر جمعش کردم و بعد، از ۸۰ میلیون تفریقش دادم؛ رقم دیگری بدست آوردم چه بسا دردناک تر و عظیم تر از آن قبلی.

معاون دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت که اعلام کرد «۵ میلیون نفر در کشور به دیابت مبتلا هستند»، من خانواده های درگیر و مضطرب را نتوانستم ندیده بگیرم. همسر، فرزند، پدر و مادر و وابستگانی که قرار است بارِ این بیماری با آنان قسمت شود. میلیون میلیون آدمی را که مستقیم و غیرمستقیم مبتلا به قند خون شده اند؛ در بندِ تشنگی شدید، خستگی و گرسنگی وافر، تغییر وزن، نوسانات خلقی و ایضاً عفونت.

خبر معاون وزارت بهداشت مثل چکشی بر ملاجم خورد؛ از وراثت و سابقه خانوادگی می شود به شکلی گذشت اما از آزمایش خون ساده ای که مُدام پشت گوش می اندازیمش، چه بگویم؟ وقتی دست دست کنان می گذاریم اسیرِ هیپوگلیسمی و هیپرگلیسمی شویم؛ اسیر نابینایی و نارسایی کلیه، حمله مغزی و قلبی، اختلال تنفسی و قطع عضو... گرفتار کابوس هایی که هر دقیقه عمر، حی و حاضرند.

واقعاً سبک زندگی امروز هم حکایتی برای خودش شده است؛ سبک نادرست تغذیه، خواب، عدم تحرک و آرامش؛ آمار دلخراشی که دود از کله آدمیزاد بلند می کند.

کاش اگر هنوز جزو آن گروه میلیونی درگیر نشده ایم، خیز برداریم سمت یک پایگاه بهداشتی - درمانی و تست ساده قند خون بدهیم و اگر هم که نه، دست به دامن کنترل و آموزش بشویم برای نجات از چنگال این بیماری خاموش که جای شکرش هنوز باقی ست که تحریم ها در زمینه داروهای دیابتی اختلال ایجاد نکرده اند.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.