مژگان خانلو با بیان اینکه احتمالا ۲ بسته حمایتی دیگر تا پایان سال پرداخت می‌شود، گفت:‌ این بسته غیرنقد خواهد بود. ۱۶ میلیون نفر بسته اول به ارزش ۴.۵ هزار میلیارد تومان را دریافت کردند.

۱۶ میلیون نفر بسته حمایتی گرفتند

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به بسته حمایتی اقشار مختلف که مرحله اول آن به حساب خانوار و افراد واریز شد،‌ اظهار داشت: پیش‌بینی اعتبار بسته تا پایان سال همان ۹ هزار میلیارد تومان است و تاکنون ۴ هزار و ۵۶۹ میلیارد تومان آن توزیع شده یا در دست توزیع است. 

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه تاکنون ۵ میلیون و۸۲۷ هزار نفر از کارکنان دولت و بازنشستگان که حقوق ماهانه کمتر از ۳ میلیون تومان داشتند، بسته حمایتی را دریافت کردند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر کارمند ستادی و استانی، ۳ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۱۱۷ نفر بازنشسته تامین اجتماعی، ۲ میلیون نفر صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و فولاد و ۹۰ هزار و ۵۶نفر صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و در مجموع ۵ میلیون و ۸۲۷ هزار و ۸۲۶ نفر بسته ۲۰۰ هزار تومانی دریافت کردند. 

وی با اشاره به اینکه بخشی از افراد جامعه نیز براساس بُعد خانوار پرداخت شده است، تصریح کرد: این افراد شامل بیمه پردازان تامین اجتماعی اعم از کارگران، قالیبافان و سایر مشمولان هستند؛ همچنین افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید بودند که مبنای پرداخت آن، درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان خانوار بود. 

خانلو افزود: بسته حمایتی براساس بعد خانوار از رقم ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شد که تعداد آنها ۱۰ میلیون و ۳۱۴ هزا و ۵۶نفر بوده است. در مجموع ۱۶ میلیون و ۱۴۱ هزار نفر بسته حمایتی گرفتند.

به گفته سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور، علاوه بر آن یارانه غذایی سربازان به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان،‌ یارانه غذای دانشجویان، یارانه شیر مدارس ۲۰۰ میلیارد تومان (تحویل به آموزش و پرورش)، یارانه غذای زندانیان ۱۰۰ میلیارد تومان، یارانه غذای مدارس شبانه ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و در مجموع ۴۵۹۹ میلیارد تومان توزیع شد. 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تقریبا نیمی از اعتبار ۹ هزار میلیارد تومانی باقی مانده و یک بسته دیگر می‌توان پرداخت کرد، گفت: ظاهرا رئیس جمهور دستور دادند که بسته دوم نقدی نباشد و کالا توزیع شود. برنامه‌ریزی‌ها میان وزرات رفاه و سازمان برنامه و بودجه برای چگونگی شیوه اجرای کار شروع شده و احتمالا تا پایان سال یک بسته دیگر داشته باشیم؛ البته اگر بخواهند به همین مجموعه پرداخت کنند. 

خانلو تاکید کرد: هنوز در مورد اینکه اقلام سبد کالایی چه باشد تصمیم گرفته نشده است. چرا که توزیع کالا نسبت به پرداخت نقدی پیچیدگی‌ها و سختی‌های خاص خود را دارد و مقداری از اعتبار برای توزیع کالا نیز مصرف می‌شود. 

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه به طور قطع در مرحله دوم بسته حمایتیغیرنقد خواهد بود، عنوان کرد: تصورم این است که به صورت بن کالا باشد که قابلیت نقدشوندگی ندارد و اعتبار آن همانند مرحله اول در نظر گرفته خواهد شد. هنوز جمع‌بندی صورت نگرفته امیدواریم تا پایان سال مرحله دوم عملیاتی و بابت تامین اعتبار مشکلی وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه کالا به اندازه کافی تامین شده است یادآور شد: خود کالا نباید توزیع شود بلکه به گونه‌ای باشد که اعتبار در اختیار افراد باشد و هرچه نیاز دارند به تدریج از بازار و فروشگاه‌های در نظر گرفته تامین کنند. 

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که چرا مرحله دوم به صورت نقدی پرداخت نمی‌شود آیا ملاحظات تورمی و افزایش نقدینگی وجود دارد گفت: نه این موضوع مطرح نیست، احتمالاتصور بر این است که بسته اول صرف امور کالایی نشده و جور دیگر هزینه شد. نگرانی بابت کمبود مصرف کالایی خانوارهای واقعی است. امیدواریم تا اواسط بهمن ماه چگونگی وضعیت پرداخت بسته دوم مشخص شود. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.