قم-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از افزایش کیفیت و کمیت آثار ارسال‌شده به دبیرخانه دومین جشنواره سرود رضوی نسبت به دوره اول جشنواره خبر داد و گفت: ۱۲۰ اثر از ۱۷ استان در دومین جشنواره ملی سرود رضوی شرکت کرده‌اند.

شرکت ۱۲۰ اثر از ۱۷ استان در دومین جشنواره ملی سرود رضوی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)سید موسی حسینی کاشانی افزود: سال گذشته تقریباً از ۱۲ استان حدود  ۱۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید، اما در سال جاری تعداد استان‌ها به عدد ۱۷ افزایش یافته و آثاری از طرف ۶۰ گروه دریافت شد. از تفاوت‌های دیگر در دوره اخیر می‌توان به توسعه و تنوع شرکت‌کنندگان اشاره کرد به گونه‌ای که در سال گذشته هر گروه چهار یا پنج اثر را به جشنواره ارسال می‌کرد اما در این دوره گروه‌ها، کیفیت را مدنظر قرار دادند و اکثر گروه‌ها با یک کار در جشنواره حضور پیدا کرده و در نتیجه تعداد و تنوع شرکت‌کنندگان افزایش یافته است. نکته جالب آن است شرکت در این جشنواره به مراکز استان‌ها محدود نشده است و از بعضی روستاها هم آثار باکیفیت و قابل‌توجهی دریافت کرده‌ایم.

وی درباره روند برگزاری جشنواره عنوان کرد: بیش از ۱۲۰  اثر به جشنواره ارسال‌شده که در نهایت حدود ۲۰ اثر پذیرفته خواهد شد. در مرحله بعدی از این ۲۰ گروه درخواست می شود در قم و در حضور هیئت‌داوران اجرا داشته باشند و در نهایت ۳ گروه برتر انتخاب شده و از آن‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد. همچنین با هماهنگی‌های انجام‌شده، این سه گروه منتخب می‌توانند برنامه زنده‌ای را در حرم مطهر رضوی اجرا کنند.

حسینی کاشانی با تأکید بر اهمیت برگزار شدن جشنواره سرود رضوی در سال‌های آتی نیز گفت: این جشنواره فرصت و ظرفیت خوبی برای شهر قم است و توصیه بزرگان در ملاقات حضوری با علما این بود که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد تا گروه‌های دیگر شهرها هم بتوانند باحال و هوای سرود و موسیقی قم آشنا ‌شوند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: بعضی از جشنواره‌ها بعد از چند سال برگزاری، کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند اما در زمینه سرود به خاطر محصولات تولیدی زیادی که دارد همیشه شاهد نو و به‌روز بودن آن هستیم و می‌توانیم این نوید را به علاقه‌مندان و هنرمندان در این حوزه بدهیم که این جشنواره باکیفیت بالایی می‌تواند در سال‎های آتی هم استمرار داشته باشد؛ چنان‌که خروجی‌های ما در فضای مجازی گویای باکیفیت‌تر شدنِ آثار، نسبت به دوره قبل بوده است.

وی با اشاره به موضوعات اصلی و فرعی جشنواره ابراز کرد: با توجه به موضوعات و بخش‌های جشنواره، در  بخش اصلی، کلیه گروه‌ها باید با موضوعات شخصیت و سیره الهی حضرت موسی بن جعفر(ع)، حضرت امام رضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) و در بخش ویژه به‌صورت جداگانه بر اساس عناوین و موضوعات نظیر نماز، فرهنگ ایثار و شهادت و رونق تولید با نگاهی به حمایت از کالای ایرانی و الگوی مصرف ایرانی اسلامی آثار خود را ارسال نمایند.

وی در پایان در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: در سیاست‌گذاری‌های این دوره از جشنواره در راستای صرفه‌جویی کاغذ تصمیم بر آن شد که تبلیغات کاغذی خود را به صفر برسانیم و اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی انجام شود. با این حال حتی شاهد اطلاع‌رسانی بهتری نسبت به دوره قبل بودیم و حتی از روستاها هم آثاری به جشنواره ارسال شد. در این دوره اطلاع‌رسانی با تمرکز بر مراکز هدف انجام شد که این مسئله در افزایش استان‌های شرکت‌کننده بسیار تأثیرگذار بوده است.

شایان ذکر است هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) توسط بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال جاری در رشته‌های گوناگون و به میزبانی استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.

در همین راستا استان قم میزبان دومین جشنواره ملی سرود رضوی است که اختتامیه آن همزمان با دهه کرامت در شهر قم برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.