تحقیقی که اخیرا پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با مشارکت یک هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان مشهدی انجام داده نشان می‌دهد، ۵.۶ درصد از شهروندان مشهدی هر روز، ۳۴ درصد هر هفته و ۲۸ درصد ماهی یکبار به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند.

۳۴ درصد مشهدی‌ها هر هفته به زیارت امام رضا(ع) می‌روند

به گزارش قدس آنلاین ،  یک غروب تابستانی و شمیم عطرهای جور واجور زائران که در مشامت می‌پیچد و همزمان شنیدن طنین دل انگیز اذان مغرب در صحن و سرای علی ابن موسی الرضا(ع) حال و هوایی خارج از وصف دارد، خادمان که از ساعتی پیش صف‌های نماز را مرتب کرده‌اند و خیالشان راحت شده حالا یک چشم به گنبد و چشمی دیگر به صفوف مراقبند که صف‌ها نامنظم نشود، در حال خودم هستم که صدای زنی میانسال با لهجه آذری نظرم را جلب می‌کند، سرم را که برمی‌گردانم، می‌بینم سجاده و مفاتیح به دست از حاضران در صف خواهش می‌کند کمی مهربان‌تر بنشینند و جایی هم برای او باز کنند، با دختر جوانی که کنارم نشسته صحبت می‌کنم و قرار می‌شود به حرمت امام رئوف کمی مهربان‌تر بنشینیم، زن میانسال همانطور که بینمان می‌نشیند، آنقدر دعایمان می‌کند که شرمنده می‌شویم.

نماز که تمام می‌شود، سر حرف را باز می‌کند و وقتی می‌فهمد مشهدی هستم، می‌گوید: خوش به حال شما مشهدی‌ها، هر وقت اراده کنید به زیارت آقا می‌آیید، حتما هر روز اینجایید!

او از دوری راه می‌گوید، با بغض و اشتیاق داستان النگوی یادگاری مادر مرحومش را می‌گوید که برای مخارج این سفر فروخته و من غرق در این فکر که واقعا مشهدی‌ها هر چند وقت یکبار، چه ساعت‌هایی و چگونه به حرم می‌آیند؟ هزینه رفت و برگشت‌شان چقدر است؟

34 درصد مشهدی‌ها هر هفته به زیارت امام رضا (ع) می‌روند

تحقیقی که پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با مشارکت یک هزار و ۲۰۰ نفر از شهروندان مشهدی اخیرا انجام داده پاسخ کاملی به پرسش‌های ما درباره کم و کیف زیارت رفتن مشهدی‌ها دارد که در ادامه بیان می‌شود.

طبق این پژوهش ۵.۶ درصد از شهروندان مشهدی هر روز، ۳۴ درصد هر هفته و ۲۸ درصد ماهی یکبار به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند.

این آمار همچنین بیان می‌کند، ۶ درصد از مردم مشهد هر ۳ ماه یکبار، ۲۰ درصد مردم مشهد به شکل نامنظم و ۶ درصد سالی یکبار به زیارت امام رضا (ع) می‌روند.

بیشتر مشهدی‌ها شب‌ها به حرم مطهر رضوی می‌روند

پژوهش مذکور نشان می‌دهد، ۳۴ درصد مردم مشهد شب‌ها، ۲۴درصد اوقات صبح، ۱۵.۶۷ ظهرها، ۲۳.۸ عصرها، ۸.۱۷ غروب‌ها، ۳ درصد نیمه‌شب، ۰.۸۳ سحرها به دیدار امام رضا(ع) می‌روند، البته ۱۱.۶۷ درصد هم به‌صورت نامشخص در ساعات مختلف شبانه روز به حرم مطهر، مشرف می‌شوند.

متوسط هزینه زیارت امام رضا(ع) برای مجاوران ۴ هزار تومان است

متوسط زمان حضور در حرم یا همان طول زیارت مشهدی‌ها در هر بار تشرف، ۶۲ دقیقه، متوسط زمان طی شده از منزل تا حرم ۳۲ دقیقه و متوسط هزینه رفت و برگشت ۴ هزار تومان محاسبه شده است.

همچنین ۴۴ درصد از مجاوران امام رئوف(ع) به تنهایی، ۴۲ درصد همراه با خانواده و ۴ درصد هم با دوستان و همکاران خود به زیارت حرم مطهر رضوی(ع) می‌روند.

بیش از ۴۲ درصد مردم مشهد با اتوبوس به زیارت امام رئوف می‌روند

۴۲.۱۷ زائران مشهدی با اتوبوس و حدود ۲۸ درصد با پای پیاده، بیش از ۲۲ درصد با خودروی شخصی، حدود ۲۰ درصد با بی آر تی و ۱.۵ درصد با مترو به زیارت مهربان‌ترین همسایه دنیا می‌روند.

این در حالی است که درصد کمی از مردم مشهد هم با موتورسیکلت، تاکسی، تاکسی اینترنتی، ون، مینی‌بوس و دوچرخه خود را به حرم مطهر می‌رسانند.

۴۷ درصد مجاوران به‌خاطر مشغله‌های زندگی، کمتر به حرم می‌روند

با وجود فاصله زمانی و مکانی کم با بارگاه امام هشتم(ع) و هزینه کمتری که ما مشهدی‌ها در مقایسه با زائران در هربار زیارت می‌پردازیم، این انتظار را به‌وجود می‌آورد که بیشتر از سایرین به زیارت امام رضا(ع) برویم، اما پژوهش مذکور با ذکر دلایلی نشان می‌دهد مردم مشهد کمتر به حرم مشرف می‌شوند!

شاید باورش سخت باشد، اما ۴۷ درصد از مشهدی‌ها به ‌خاطر مشغله زندگی کمتر به حرم می‌روند، البته ۲۷ درصد وجود ترافیک، ۶.۵۸ درصد مسیرهای طولانی، ۳.۵۸ درصد کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی و ۲ درصد هم آلودگی هوا را از جمله مشکلاتی ذکر کرده‌اند که سبب شده کمتر به حرم بروند.

طبق این پژوهش یک‌سری دلایل اجتماعی و فرهنگی هم وجود دارد که باعث تشرف کمتر مجاوران به حرم رضوی می‌شود که ضعیف شدن اعتقادات دینی با ۲۲.۵۸ درصد، مصرف‌گرایی و مادی‌گرایی با حدود ۵ درصد، جایگزین دیگر برای اوقات فراغت با ۲.۶۷ درصد، وجود آسیب‌های اجتماعی در اطراف حرم با ۲ درصد، نبود همراهی سایر اعضای خانواده با ۱.۶۷ و برخورد نامناسب زائران با ۱.۴۲ درصد، از آمار این پژوهش حاصل شده است.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.