مدیر طرح و برنامه شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان گفت: مطرح کردن موضوع «حجاب اختیاری» نشان از بی‌سوادی و بی‌فرهنگی طراحان آن دارد، کسانی که این مسأله را مطرح کردند دنبال نوعی هرج و مرج و بی‌قانونی هستند که هیچ جامعه‌ای آن را قبول ندارد.

اصطلاح «حجاب اختیاری» نشان از بی‌سوادی طراحان آن دارد/برخی نمایندگان مجلس به بدحجابی دامن می‌زنند

به گزارش قدس آنلاین فاطمه روح افزا، استاد دانشگاه  و مدیر طرح و برنامه شورای عالی فرهنگی اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره اهمیت مساله حجاب و عفاف و  اینکه چه کنیم که بانوان ما بیشتر به مقوله توجه کنند، گفت: طی سال‌های اخیر برخی جریان‌های سیاسی از مقوله حجاب و عفاف بهره‌برداری سیاسی کردند در مقابل دستگاه‌های متولی حجاب و عفاف نیز در کار خود سستی کردند که امروز شاهد برخی بی‌حجابی‌ها یا بدحجابی‌ها هستیم.

وی افزود: درباره عفاف و حجاب مصوبات و قانون نوشته شده اما همین 26 دستگاه‌ متولی عفاف و حجاب هیچ کدام پیگیر آن نشدند، یا همین رسانه‌ها و هنرمندان چند برنامه تلوزیونی یا فیلم درست کردند که اختلال‌های محرم و نامحرم با یکدیگر تا چه میزان در اثر هوس بوده منجر به خیانت و در نهایت طلاق شده است.

روح‌افزا با بیان اینکه برداشت ما درباره حجاب و عفاف صرفاً محدود به پوشش شده است، عنوان کرد: هرگاه صحبت از حجاب و عفاف می شود اذهان عموم مردم بر روی پوشش بانوان به خصوص چادر آنها متمرکز می‌شود، در حالی که پوشش آخرین مقوله حجاب  است. در قرآن خداوند خطاب به آقایان و بانوان هر دو فرموده که «غض بصر» یعنی «کاهش دادن نگاه» داشته باشند از طرف دیگر بانوان نیز دنبال تبرج یعنی خودنمایی نباشند که نگاه نامحرمان را به سوی خود جلب کنند.

مدیر طرح و برنامه شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه از نظر قرآن حجاب و عفاف یک بسته یا مجموعه‌ای است که از زوایای مختلف در کلام، نگاه، برخورد، ظاهر، پوشش باید مورد توجه قرار گیرد،اظهارداشت: متاسفانه در این زمینه وزارت ارشاد درباره ساخت فیلم، موسیقی، تئاتر، کلیپ، کتاب، شعر اقدامات لازم را انجام نداده است که نشان دهد ارتباط بی‌قید و بند یا نادرست با نامحرمان تا چه حد بر عاطفه، احساس،‌ روان، آینده یک انسان صدمه وارد کرده بر وضعیت خانوادگی، اجتماعی و حتی اقتصادی او اثر نامطلوب و سوء دارد.

وی افزود: بسیاری از نهادهای دیگر درباره ترویج فرهنگ حجاب و عفاف کوتاهی کردند به عنوان مثال سازمان اوقاف تا چه میزان از وقف‌ها را در جهت پیشرفت مقوله حجاب و عفاف هزینه کرده است یا قوه قضائیه تا چه میزان بر روی پرونده‌های طلاق تحقیق کرده که به صورت مستند مردم نشان دهد بسیاری از هم پاشیدگی خانواده‌ها ناشی از ارتباطات بی‌قید و بند محرم و نامحرم و بدحجابی و بی‌حجابی استهمچنین در این زمینه دانشگاه‌ها، اساتید، جامعه‌شناسان، رسانه‌های ما به خصوص رسانه ملی کم‌کاری کردند. 

*برخی نمایندگان مجلس بر بی‌حجابی و و بدحجابی دامن می‌زنند
روح‌افزا ادامه داد: حتی امروز برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود باید ناظر بر اجرای قوانین حجاب و عفاف باشند بر بی‌حجابی و و بدحجابی دامن می‌زنند، کسانی که در مجلس بر علیه حجاب و عفاف صحبت می‌کنند یا سودای قدرت دارند که به نام آزادی یعنی بی‌قانونی با فریب برخی جوانان برای خود به جمع‌آوری رای بپردازند یا در اثر عدم باورهای اسلامی چنان دچار غرب زدگی شدند که شباهت همه جانبه به آنان را طلب می‌کنند.

مدیر طرح و برنامه شورای عالی فرهنگی اجتماعی زنان بیان کرد: اگر همه مسؤولان جامعه یکدست و متحد مقوله عفاف و حجاب بر مبنای آنچه در قرآن و سبک زندگی اسلامی بیان شده را باور داشتند می‌توانستیم از نظر عقلانی، فکری، فرهنگی، روانشناسی، جامعه ‌شناسی، اعتقادی برای همه زنان جهان حرف داشته و الگو باشیم، اگر چه با همین وضعیت هنوز هم بسیاری از خانم‌ها در دنیا از زنان باحجاب و عفیف ما که تعداد آنها هم کم نیستند الگوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به مقاومت و ایستادگی ملت ایران طی انقلاب و دوران دفاع مقدس در مقابل مستکبران عالم، عنوان کرد:‌ همین مقاومت و ایستادگی برای آزادی از یوق استکبار الگوی بیداری اسلامی و جنبش وال‌استریت قرار گرفت، در مقوله عفاف و حجاب نیز اگر همه ما با هم متحد شویم می‌توانیم درباره حجاب و عفاف اسلامی برای دنیا الگو باشیم.

روح‌افزا درباره حجاب اختیاری در مقابل حجاب قانونی، گفت: آیا ما چراغ قرمز اختیاری داریم، وقتی چیزی به عنوان قانون انتخاب می‌شود همه موظف به رعایت آن هستند حجاب در کشور ما افزون بر اینکه یک مسأله اعتقادی بوده قانون اجتماعی کشور است، کلمه حجاب اختیاری نشان از بی‌سوادی و بی‌فرهنگی طراحان آن دارد زیرا هر اختیار و آزادی در هر جامعه‌ای تعریف دارد کسانی که این کلمه را مطرح می‌کنند دنبال بی‌فرهنگی و نوعی هرج و مرج و بی‌قانونی هستند که هیچ فرهنگ و جامعه‌ای بی قانونی را قبول ندارد.

وی با بیان اینکه حجاب و عفاف یک مقوله دینی، اعتقادی، اجتماعی است، اظهارداشت: با وجود هجمه شدید دشمن بر علیه عفاف و حجاب و کم‌کاری دستگاه‌های متولی، مردان و زنان جامعه ما طالب عفت و عصمت علوی و فاطمی هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.