زاهدان- ساخت سریالی بانام «گاندو»و نمایش در شبکه ملی هرچند که به‌طور گسترده‌ای نام تمساح پوزه‌کوتاه ایران را سعی کرد تا بر سر زبان‌ها بیندازند اما صحنه‌های حمله این حیوان و مصدومیت دست هنرپیشه فیلم و هم‌چنین خبر هفته گذشته مبنی بر مجروحیت شدید یک دختربچه بلوچ به دلیل حمله تمساح چهره‌ای خشن‌تر از واقعیت نمایش داد.

«آب» محور جدال روستائیان سیستان و بلوچستان با گاندو ها

قدس آنلاین-گروه استان ها:واقعیت این است برعکس خیلی از مناطق که حیوانات از دست شکارچیان محلی در امان نیستند اما گاندوها برای مردم محلی سیستان و بلوچستان بسیار باارزش و مورداحترام هستند.

در چند سال گذشته که خشک‌سالی عرصه را برای زندگی این حیوان تنگ کرده بود مردم محلی برای نجات این حیوانات حتی نسبت به انتقال آب به برکه‌ها و زیستگاه این حیوان اقدام می‌کردند زیرا معتقد بودند با مرگ این حیوان خشک‌سالی بر منطقه حاکم می‌شود

مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان این حیوان را نماد برکت و آبادانی می‌دانند و معتقدند که با هجرت و مرگ این حیوان خشک‌سالی و قحطی بر زندگی آن‌ها سایه می‌اندازد و لذا بر اساس همین باور تمامی تلاش خود را برای مراقبت و بقای حیات آن به کار می‌گیرند.

برخلاف تصور مردم گاندو حیوانی بسیار خجالتی، محتاط و ترسو است و به‌سختی می‌توان آن را مشاهده کرد و این حیوان باهوش به‌محض احساس خطر یا حضور مزاحم در آب فرورفته و مخفی می‌شود.

تمساح پوزه‌کوتاه که در زبان بلوچی « گاندو» نامیده می‌شود باقیمانده‌ای از راسته کروکدیل‌ها هستند و در رودخانه‌های باهوکلات، کاجو و سرباز و محدوده‌های آبی شهرهای راسک، چابهار، نیک شهر و سراوان به زندگی می‌کنند

حمله تمساح

به‌احتمال‌زیاد این تعاریف از گاندو با اتفاقی که هفته گذشته برای یکی از دختران بلوچ حادث شد در ذهن عموم تناقض ایجاد می کند اما یک نکته را نباید فراموش کرد که این حیوان مانند هر حیوان دیگری وقتی در قلمرو آن پا بگذاریم افراد را به چشم مزاحم می‌نگرد.

متأسفانه روستاهای اطراف محدود حفاظت‌شده این تمساح عمدتاً محروم و فاقد شبکه آب‌رسانی هستند و لذا به اجبار می بایست از منابع مشترک آب رودخانه سرباز که شامل برکه‌ها و هوتک‌های یا همان گودال‌های طبیعی آب است به‌صورت مشترک با تمساح ها استفاده کنند.

استفاده مشترک از یک گودال طبیعی آب نظیر همین حادثه را در تیرماه سال ۹۵ رقم زد و یک کودک ۱۰ ساله هنگامی‌که برای استفاده از آب برکه در همین روستای کشاری شهرستان سرباز به زیستگاه‌های تمساح  نزدیک شد جان خود را به دلیل حمله این حیوان از دست داد.

بسیاری از مردم جنوب سیستان و بلوچستان از شبکه آب رسانی محروم هستند و لذا منابع آبی آن ها با تمساح ها مشترک بوده و لذا این اشتراک حوادثی را برای آن ها رقم می زند که قابل جبران نیست.

آب محور جدال

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان در همین راستا توضیح می‌دهد:  متأسفانه مشکل نبود آب مصرفی در بسیاری از روستاها و نزدیک شدن اهالی محلی به برکه محل زیست تمساح چنین حوادثی را البته به ندرت رقم می زند.

بسیاری از روستائیان جنوب سیستان و بلوچستان از شبکه آب رسانی محروم هستند و لذا منابع آبی آن ها با تمساح ها مشترک بوده و این اشتراک حوادثی تلخ را برای ان ها رقم می زندوحید پور مردان می‌گوید: با توجه به فصل گرما و کمبود آب در مناطق روستایی اهالی روستا متأسفانه اهالی این روستاها جهت استفاده و برداشت آب به برکه‌های محل زیست تمساح نزدیک شده و این بار دختربچه اهل روستای کشاری موردحمله جدی تمساح قرار گرفت.

وی عنوان می‌کند: تمساح‌ها در این فصل مهاجم بوده و از قلمرو و لانه‌های خود که در آن تخم‌گذاری کرده‌اند دفاع می‌کنند که نزدیک شدن هر موجودی ازجمله انسان را هم به‌منزله تهدیدی برای نوزادان در شرف تولد خود می‌پندارند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست سیستان و بلوچستان بابیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری ما، هم‌اکنون ۳۹۸ سر تمساح پوزه‌کوتاه تالابی در محدوده عمدتاً شهرستان‌های سرباز و با پراکندگی کم‌تر به ترتیب در چابهار، سراوان و نیک شهر زندگی می‌کنند ادامه می‌دهد: محدوده‌ای که تمساح پوزه‌کوتاه تالابی در آن زندگی می‌کند از سال ۱۳۴۹ در لیست مناطق حفاظت‌شده ایران به وسعت ۴۵۶ هزار هکتار آمده‌ است؛ ما در این محدوده وسیع با کمبود شدید نیرو و امکانات برای حفاظت ازاین‌گونه باارزش و دیگرگونه‌های موجود در چرخه غذایی مواجهیم و عمدتاً از مردم محلی استفاده می‌کنیم

کمبود محیط‌بان

وی تصریح می‌کند: در این منطقه ۴۶۵ هزار هکتاری دو پاسگاه محیط‌بانی و تنها ۲ محیط‌بان حضور دارند و این در حالی است که برای حفاظت ازاین‌گونه جانوری نیاز به حداقل ۱۲ نیرو، امکانات و تجهیزات به‌روز زنده گیری تمساح و هم‌چنین تأمین خودروهای مناسب است‌.

مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان بابیان این‌که غذای اصلی این تمساح به‌طور عمده ماهی، لاک‌پشت، پرندگان آبزی و لاشخورها است، می‌گوید: البته در این منطقه حفاظت‌شده ۱۹۲ گونه پرنده، ۲۸ گونه پستاندار، ۷۱ گونه خزنده و ۱۵۰ گونه گیاهی در چرخه طبیعی آن زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.