۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 665061

سخنگوی دولت ایران به درخواست وزیر خارجه آمریکا برای سفر به ایران و مصاحبه با رسانه‌های ایرانی پاسخ داد.

پاسخ سخنگوی دولت به درخواست پمپو

قدس آنلاین: علی ربیعی در واکنش به درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای سفر به ایران و مصاحبه با رسانه‌های ایرانی گفت:: ما حاضریم این اقدام صورت گیرد و از طرف ایران خانم مرضیه هاشمی خبرنگار ما می‌تواند با آقای پمپئو گفت‌وگو کند.

مرضیه هاشمی خبرنگار  شبکه پرس تی‌وی  سال گذشته از سوی پلیس آمریکا بدون دلیل مشخصی بازداشت شد و پس از آزادی ناگزیر به ایران بازگشت. او دلیل بازداشتش را شغلش به عنوان خبرنگار(برای یک رسانه ایرانی) و عقایدش عنوان کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش گفت که مایل است همانطور که ظریف در امریکا با رسانه‌های این کشور مصاحبه می‌کند به تهران رفته و با رسانه‌های ایرانی گفتگو کند.

سخنگوی دولت این درخواست وزیر خارجه آمریکا را نتیجه شکست سیاست محدود کردن دیپلمات‌ها و وزیر خارجه ایران در نیویورک و اجلاس سازمان ملل دانست و افزود:هر زمان آمریکا تلاش کرد دیپلماسی ما را حصر کند. دیپلمات‌های ما به خصوص آقای ظریف اجازه چنین کاری را ندادند. سفر به چند کشور مختلف آمریکایی و آفریقایی و حضور در رسانه‌های مختلف از سوی ظریف باعث شد تا وزیر خارجه آمریکا درخواست گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی کند.

هر سفر دیپلماتیکی به معنای پذیرش میانجیگری نیست

سخنگوی دولت درباره سفر وزیر خارجه عمان به ایران گفت: ما از اینکه کشورهایی بخواهند خیرخواهانه دیدگاه‌های خود را با ما در خصوص مسائل منطقه‌ای مطرح کنند، استقبال می‌کنیم ولی این قبیل سفرها به منزله میانجی‌گری نیست.

تقدم در آزاد کردن نفتکش را نمی پذیریم

 وی با تأکید بر این که توقیف نفتکش از سوی ما مبنای حقوقی دارد، گفت: توقیف نفتکش انگلیسی بر مبنای حقوقی بوده است چرا که این نفتکش مرتکب نقض قوانین بین‌المللی شده بود ولی انگلیس باید نفتکش ما را که بی‌دلیل توقیف کرده است، هر چه زودتر آزاد کند.

ربیعی خاطرنشان کرد: قطعاً ما بر اساس حُسن نیت عمل خواهیم کرد. پیش از این هم گفتیم مقصد نفتکش ایران، سوریه نبوده است و اینکه آنها از ما خواستند تضمین کنیم که مقصد سوریه نخواهد بود، آنها چنین اجازه‌ای ندارند.

مسئول اجرای تحریم های اروپا نیستیم

ربیعی افزود: می گویند تصمین بدهید نفتکش شما به سوریه نمی رود تا آنرا آزاد کنیم در حالی که مقصد کشتی ما سوریه نبوده اما چنین خواسته‌ای منطقی نیست و ما سربازان اجرای تحریم یک عده از کشورها علیه کشور دیگری نیستیم و اعتقادی به تبعیت از

تحریم های اروپا نداریم.

وی ادامه داد: اینکه شنیدیم آنها قصد اعزام ناوگان اروپایی به خلیج فارس دارند طبعاً پیام خصمانه‌ای را دارد، تحریک‌کننده است و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.  ایران معتقد است تأمین امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و ما بزرگترین تامین کننده امنیت کشتیرانی در خلیج فارس هستیم.

از تشکیل وزارت بازرگانی استقبال می‌کنیم

وی درخصوص کاهش خرید گندم از سوی دولت گفت: من شایعات واردات گندم را به شدت تکذیب می‌کنم، مراقبت‌های لازم برای جلوگیری از قاچاق گندم را داشته‌ایم.  سخنگوی دولت ادامه داد: ذخایر گندم ما خوب است و تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری شده است که ۸ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است و تنها ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن باقی مانده است.

وی در ادامه در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی گفت: ما از تشکیل این وزرات‌خانه استقبال می‌کنیم، این خواست دولت است و امیدواریم مجلس شرایط را درک کند. ربیعی افزود: این بحث در جلسه سران قوا مطرح شد و دولت با اختیاری که داشت بخشی از آن را انجام داد.

وی ادامه داد: ما مطلع بودیم جنس‌هایی وارد می‌شد اما انبار می‌شدند تا با جهش ارز وارد بازار شوند. ما این کار را برای سامان‌دهی بازار را لازم می‌دانیم. سخنگوی دولت گفت: می‌خواهیم که بازار واردات و صادرات سرو سامان بگیرد که فشاری روی کشاورزان ما قرار نگیرد.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به موضوع فهرست هیئت تحقیق و تفحص مجلس  از مدیران دوتابعیتی اظهار داشت:  شان مجلس بالاتر از این است که لیستی بدین گونه در اختیار رسانه ها قرار گیرد.   شأن مجلس پیروی از شایعات بی اساس نیست.  می‌دانم که نظر اکثریت مجلس و هیات رئیسه چیزی نبود که این کمیته ارائه کرد.

ربیعی اضافه کرد: این گزارش باید دارای مستندات باشد. گزارش تحقیق هم باید نحوه مشخصی را مراعات می کرد اما متاسفانه چنین چیزی نبود و به یکباره به رسانه ها گزارشی ارائه کردند.

قوه قضاییه ورود کند

سخنگوی دولت گفت: من تیتر این اتفاقات را  هیاهو برای هیچ گذاشتم. زیرا بسیار بی اخلاقی است اگر بخواهیم تصویری از مسئولین بدهیم که آنها وابسته به بیگانگان هستند به همین دلیل از قوه قضاییه می‌خواهیم این موضوع را بررسی قانونی کند.

موضع اخیر نماینده عربستان مثبت تلقی می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره با ایران گفت: ما از این اظهارات استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم باید ضمیمه آن اظهار نظر، اقدام عملیاتی عربستان را هم شاهد باشیم. ما همواره خواستار ثبات و امنیت کشورهای منطقه هستیم. ایران به ارتباطات دو جانبه و پیمان های امنیتی معتقد است.

وی گفت: عربستان می تواند نقش مستقل خود را بازی کند، هر چند عملکرد عربستان در قبال ایران گلایه آمیز است، ولی عربستان را از آمریکا مستقل می دانیم.

ربیعی گفت: اظهار نظر اخیر نماینده عربستان در سازمان ملل به نظر ما مثبت بود و ما نیز  خواستار تامین امنیت کشورهای منطقه هستیم.   البته این موضوع به رفتارهای بعدی عربستان منوط است.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال 1400  در دستور کار دولت است

سخنگوی دولت در بخشی از این نشست به برنامه دولت در حوزه مسکن اشاره کرد و تصریح کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ برای  اقشار متوسط رو به پایین از برنامه های دولت است.

ربیعی با بیان اینکه طرح مسکن برای کارمندان در دست بررسی است، تاکید کرد: به پیشنهاد شهردار تهران، وزارت کشور  مأمور شده تا در کلان‌شهرها ساخت مسکن اجاره‌ای  با متراژ کم را در دستور کار قرار دهد.

مصوبه دولت برای ایجاد شهرک‌های استخراج ارز دیجیتال

سخنگوی دولت با اشاره به بررسی موضوع ارزهای دیجیتالی در جلسه امروز دولت گفت: پیچیدگی و دیدگاه های مطرح شده در خصوص این موضوع زیاد بود و بررسی آن به جلسات آینده موکول شد و باید توجه شود که در دوران پیک مصرف برق، از ارزانی آن سوءاستفاده نشود.
 
وی افزود: دولت تصمیم گرفت که مکان‌های غیرقانونی تولید ارز دیجیتالی جمع آوری شده و شهرک هایی پیش بینی شود تا افرادی که تمایل دارند، در این شهرک ها با گاز، نیروگاه ایجاد کنند و با برق تولیدی خود ارز تولید کنند.  

ربیعی با تاکید بر اینکه در شهرک‌ها نرخ گاز یارانه ای نخواهد بود، گفت: نباید خود را از ارز دیجیتال محروم کنیم، اما این ارز باید سامان یافته و نظام‌مند شود و در این زمینه چند دستگاه باید به نتیجه برسند.

امیدواریم جانسون مسیر خصمانه انگلیس را اصلاح کند

سخنگوی دولت در پایان با اشاره به انتخاب بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر دولت انگلیس خاطرنشان کرد: باید منتظر ماند و دید رفتار وی چگونه است. امیدواریم با توجه به اینکه آقای جانسون با فرهنگ ایران آشنایی دارد، مسیر خصمانه ای را که  گذشتگان وی در قبال ایران به تبعیت از آمریکا اتخاذ کردند را نرود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.