فقدان محدودیت قانونی در صدور پروانه کسب برای عطاری ها و صنوف فروشندگان گیاهان دارویی در مشهد باعث شده که برخی از آنها برای تامین دخل و خرج خود به فروش مواد مخدر و داروهای شیمیایی غیرمجاز روی آورند.

ازدیاد عطاری ها در مشهد مشکل ساز شده است

به گزارش قدس آنلاین ؛ رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد روز پنجشنبه در حاشیه اجلاس سالانه صنوف فروشندگان گیاهان دارویی این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: پارسال ۱۳۰ واحد صنفی فروشنده گیاهان دارویی به دلیل عرضه  داروهایی شیمیایی غیرمجاز و مواد مخدر مانند ترامادول در مشهد مهر و موم شدند.

سید حسن بخارایی افزود: قانون، صدور پروانه کسب برای فروشندگان گیاهان دارویی را محدود نکرده لذا از یک طرف تقاضا برای دریافت پروانه زیاد است و از سوی دیگر به دلیل تعداد زیاد شاغلان در این صنف آنها درآمد زیادی ندارند و برای تامین دخل و خرج خود به فروش مواد مخدر و داروهایی شیمیایی روی می آورند.

وی اضافه کرد: پارسال ۳۳۰ مورد بازرسی مشترک توسط بازرسان اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی با اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی در سطح صنوف مشهد انجام گرفت که از این تعداد ۱۷۰ مورد منجر به دادن اخطار و ۱۳۰ مورد منجر به مهر و موم شد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد گفت: پارسال همچنین ۲۸۰  واحد صنفی غیرمجاز شناسایی و به اتاق اصناف معرفی شدند که از این تعداد ۸۰ واحد به دلیل فقدان مراجعه برای دریافت پروانه کسب مهر و موم شدند.

بخارایی اضافه کرد: دریافت پروانه کسب فروشندگی گیاهان دارویی مستلزم داشتن شرایطی از جمله برخورداری از حداقل مدرک دیپلم و گذراندن چهار ترم آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی و کسب نمره لازم در آزمون ورودی این اتحادیه است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد گفت:  پارسال ۷۰۰ دانش پذیر جدید برای گذراندن دوره آموزشی به دانشگاه آزاد اسلامی مشهد معرفی شدند که این دوره ها برای آشنایی دانشجویان با داروهای گیاهی و کسب توانایی در ارائه مشاوره به خریداران است.

بخارایی افزود: ۱۸ واحد صنفی زیر پوشش این اتحادیه در مشهد از اعضای جامعه گیاه درمانی ایران هستند که مجوز خود را از بنیاد پزشکی دریافت کردند و از آنجا که این افراد دوره آموزشی پنج ساله را پشت سر گذاشته اند می توانند برای بیماران داروی گیاهی تجویز کنند.

وی اضافه کرد: سایر دارندگان پروانه کسب از این اتحادیه که دوره آموزشی دانشگاه را گذرانده باشند فقط می توانند به بیمار مشاوره دهند و اجازه تجویز دارو ندارند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد گفت: پارسال ۳۰ مورد شکایت از مراجعه کنندگان به صنوف فروشنده گیاهان دارویی در مشهد به اتحادیه ارسال شد که از این تعداد ۲۰ مورد اختلاف بر طرف و ۱۰ مورد به دادسرای انقلاب ارجاع شد.

بخارایی افزود: طی ۱۱ سال گذشته هر سال اجلاس سالانه فروشندگان گیاهان دارویی مشهد به مدت یک روز با هدف ارائه گزارش فعالیت یک ساله، بیان مشکلات و ارائه راهکارها توسط مسئولان بهداشت، اداره اماکن، تعزیرات و اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود.

وی با بیان اینکه ۷۶۰ واحد صنفی از اتحادیه صنف فروشندگان گیاهان دارویی مشهد پروانه کسب دارند افزود: صاحبان این واحدها در اجلاسیه سالانه حضور یافته اند.

منبع : ایرنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.