حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی در جمع مدیران کل تبلیغات اسلامی کشور در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، عنوان داشت: در ابتدا باید مشخص کنیم که جایگاه این بیانیه در کنار عناصر هدف‌گذار، جهت‌دهنده و مسیرساز کشور از جمله قرآن و سنت، قانون اساسی، سند چشم انداز بیست ساله کشور، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اسناد ملی و بین‌المللی، برنامه‌های پنج ساله و برنامه‌های عملیاتی کجاست؟

گام دوم انقلاب فصل صراحت انقلابی و تمدنی است

به گزارش قدس آنلاین فلاح افزود: در کنار این موارد، وصیت‌نامه حضرت امام(ره)، بیانات و احکام رهبری، مصوبات شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح‌ها و لوایح دولت و مجلس نیز از جمله عناصر مسیرساز هستند.

مهندسی دنیا توسط دین، جوهر اصلی انقلاب اسلامی

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار می‌گیرد، اظهار داشت: جوهر اصلی انقلاب اسلامی مهندسی دنیا توسط دین است که موجب دشمنی بی‌پایان نظام سلطه با ما شده است. دشمنی رهبری با الگوی توسعه غربی و اسناد بین‌المللی نیز از همین نقطه سرچشمه می‌گیرد؛ چراکه این الگوها سرچشمه گرفته از طاغوت، ناسازگار با توحید و مخالف با جوهر انقلاب اسلامی هستند.

وی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را پروژه اصلی پیگیری شده توسط رهبری معرفی کرد و گفت: این برنامه ابرپروژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب آن را دنبال می‌کنند که لازمه تحقق آن، تبدیل شدن آن به گفتمان پیشرفت و زمزمه همگانی است.

فلاح شیروانی با مهم خواندن نقش سازمان تبلیغات در گفتمان‌سازی این بیانیه، خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی کار اصلی حوزویان و سازمان تبلیغات است که مستلزم فهم پیشرفت در مکتب امام و رهبری، باور درونی به آن و برنامه‌ریزی خوب و هوشمندانه به منظور عمل به آن است.

این پژوهشگر حوزه دین اضافه کرد: بر اساس برنامه باید سه مقطع زمانی را برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مدنظر قرار دهیم که دو سال آن برای ویرایش و یک سال آن برای آمادگی اجرایی خواهد بود و از ابتدای قرن پانزدهم نیز اجرای این الگو شروع خواهد شد.

بیانیه گام دوم، افق معنایی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه بیانیه گام دوم پیشقراول الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خواهد بود، تصریح کرد: پروژه اصلی رهبری برای سیاست‌گذاری محتوایی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که بیانیه گام دوم در حقیقت سعی دارد تا برای این الگو، افق معنایی بسازد و ادبیات انقلابی را وارد بحث‌های عملی کند. ضمن اینکه این بیانیه با نگاهی تمدنی و غیرسیاسی گام‌های ابتدایی را در جهت اجرای این الگو برمی‌دارد.

وی ادامه داد: ساختار متن و مفاد اصلی این بیانیه دعوت جوانان به قیام برای پیشبرد انقلاب در قالب ساختن ایران اسلامی است. در مقدمه بیانیه که ترسیم راهبردی مختصری از انقلاب می‌شود، هدف بیان معنا و هویت انقلاب اسلامی و ترسیم آن‌ها به واسطه گزاره‌های پنج‌گانه است. برخورداری از هویتی افتخارآمیز در گذشته، آغازگر بودن عصری جدید، فطری و جهانی بودن شعارهای انقلاب، اصالت‌گرا و به‌روز بودن و مقتدر و صلح‌جو بودن نظام اسلامی این پنج گزاره هستند.

حجت‌الاسلام فلاح اطلاق عنوان فصل جدید برای بیانیه گام دوم را نشان‌دهنده عمق این بیانیه دانست و تصریح کرد: فصل جدید به معنای تغییرات راهبردی است که حکایت از مأموریت‌های جدیدی نیز دارد.

وی افزود: جدا از شواهد متنی موجود در متن بیانیه، شواهدی دیگر نیز دال بر در پیش رو بودن عصری جدید دارند. مثلاً به تازگی رهبری در جلسه خصوصی گفته بودند که ما در حال نزدیک شدن به دوران بلوغ و تصمیم ملت ایران هستیم. در دی ماه سال 97 نیز از یک فلسفه تاریخی صحبت کردند و 40 سالگی انقلاب را آغاز بلوغ و حرکت فکری ملت ایران دانستند. همچنین در جلسه با آقای قمی، رئیس سازمان تبلیغات نیز گفته بودند باید به مردم کمک کنید تا مسیر درستی را انتخاب کنند و تصمیم بگیرند تا مقاومت کنند. تأکید رهبری روی کلیدواژه اراده ملی و اصرار بر این موضوع به این خاطر است که بدون اراده و تصمیم ملی هیچ کاری پیش نخواهد رفت.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه کشور در ادامه گفت: فصل جدید به عقیده بنده فصل صراحت انقلابی و صراحت تمدنی و فصل فرهیختگی و آگاهی است که مهم‌ترین شاخصه‌های آن امروزه در حال بروز و ظهور است. ما در این فصل آخرین دشمنی‌های دشمن را شاهدیم که تحریم در آن به عنوان آخرین حربه به کار گرفته شده است. در این فصل اجتماع دشمنان، ما را در شرایطی همچون جنگ احزاب قرار داده است که با ایمان و مقاومت می‌توان از این مرحله عبور کرد و بسیج دشمنان را در هم شکست. بروز نجاست اقتصاد کاپیتالیستی نیز نشان دیگر این دوران جدید است که در همین راستا فقط در یک سال گذشته 170 مرتبه مراجع نسبت به مشکلات بانک‌ها تذکر دادند. در حالی که اقتصاد جهان کاپیتالیستی در حال فروپاشی است، با ایجاد یک جزیره امن اقتصادی می‌توانیم سریعاً تبدیل به یک ابرقدرت اقتصادی شویم. ثمر دادن مقاومت، افشای ناتوانی جریان لیبرال در کشور و افول آمریکا و غرب از دیگر نشانه‌های این عصر جدید هستند.

وی نقش جوانان در این عصر را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: به تعبیر بنده باید از نسل جدید استقبال تمیزی صورت بگیرد به این معنا که بزرگان انقلاب خودشان عرصه را به نسل جدید واگذار کنند.

دولت جوان حزب‌اللهی یعنی تشکیل گروه‌های متکثر خدمت

حجت‌الاسلام فلاح شیروانی با بیان اینکه برداشت جامعه از تعبیر دولت جوان حزب‌اللهی باید اصلاح شود، عنوان داشت: نگاه‌های سیاسی صرف را باید از این تعبیر دور کرد؛ چرا که منظور رهبری از دولت جوان حزب‌اللهی این است که جوانان گروه گروه شده و به حل مشکلات کشور بپردازند. در این نگاه باید گروه‌های متکثر خدمت شکل بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) در مورد حاکمیت قائل به نظراتی بود که باید نام آن را نظریه حاکمیت نوین گذاشت. در این نظریه این کل مردم هستند که باید احساس مسئولیت کنند. امام در پیام 12فروردین 58 و تبریک شکل‌گیری جمهوری اسلامی با رأی مردم از تعبیر «امامت امت» صحبت کرد. در این تعریف ولی‌فقیه باید کاری کند که مردم به امامت برسند. نظرات امام(ره) در مورد مردم‌سالاری دینی عمیق و صادقانه بود؛ چرا که از مبانی کلامی ایشان برمی‌خاست. حضرت امام(ره) معتقد بود که نباید نگاه مردم صرفاً در داشتن خواسته محدود شود بلکه باید مردم برای رسیدن به آن‌ها اراده کنند، ضمن اینکه حاکمیت حق ندارد نظرش را به مردم تحمیل کند؛ چرا که این خواسته مردم است که مهم است.

در پایان فلاح شیروانی با بیان اینکه در این نظریه، حاکمیت محدود به دولت نیست عنوان داشت: به همین جهت می‌شود مردم را به نهضت خدمت‌رسانی دعوت کرد. اجرای صحیح این بیانیه اعطای امید و آگاهی به جوانان، احترام گذاشتن به اندیشه و تلاش‌های آن‌ها و تشویق به خدمت متشکل مردم و در مجموع خلق یک جریان جدید اجتماعی است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.